همشهری آنلاین: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از برنامه این سازمان برای راه‌اندازی موزه مفاخر فرهنگی ۱۰۰ سال اخیر ایران در سال آینده خبر داد.

به گزارش مهر، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به ۸ برنامه اصلی که در سرلوحه فعالیت‌های این سازمان قرار دارد، گفت: این برنامه‌ها را در سال ۹۳ آغاز کردیم، آنها را در سال ۹۴ ادامه دادیم و در سال ۹۵ هم به صورتی فعال‌تر دنبال خواهند شد. یکی از این برنامه‌ها دیجیتال‌سازی منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که به صورتی گسترده دنبال می‌شود. ما در سال آینده بودجه ویژه‌ای را برای این کار اختصاص خواهیم داد و تجهیزات جدیدی را به همین منظور خریداری می‌کنیم.

  • راه‌اندازی موزه مفاخر ایران معاصر در سال آینده

وی افزود: در زمینه گسترش ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو، ایفلا و ایکا، برنامه‌هایی جدی را تدوین کرده‌ایم. در حوزه پژوهش هم در حال تعریف و تدوین پروژه‌های جدیدی پژوهشی هستیم تا در سال ۹۵ آنها را دنبال کنیم. از جمله تدوین چند دانشنامه را به صورتی جدی‌تر دنبال خواهیم کرد. در حوزه بزرگداشت و تکریم مفاخر ایران، تلاش‌های جدی در سال آینده انجام خواهیم داد؛ امسال موزه کتاب و میراث مستند را راه‌اندازی کردیم و به دنبال این هستیم که موزه مفاخر ایران معاصر را هم تشکیل دهیم.

  • وسایل شخصی سیدحسن مدرس و پروین اعتصامی در راه کتابخانه ملی

صالحی امیری اضافه کرد: در این موزه، آثار و نوشته‌ها و وسایل شخصی چهره‌های فرهنگی اعم از ادبا، شعرا و هنرمندان بزرگ را که در فرهنگ و تمدن ایران در ۱۰۰ سال اخیر تاثیرگذار بوده‌اند، گردآوری خواهد شد. همانگونه که بخشی از وسایل شخصی جلال آل‌احمد را به موزه کتاب انتقال دادیم، در همین راستا در تلاش هستیم علاوه بر ساخت تندیس و سردیس این قبیل چهره‌ها، آثار و وسایل شخصی تنی چند از چهره‌های فرهنگی دوران معاصر را از جمله سیدحسن مدرس و پروین اعتصامی، به این موزه جدید منتقل خواهیم کرد.

کد خبر 327999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha