شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

محمد باریکانی: تصور کنید یک روز وقتی چشم‌هایتان را گشودید، شهر تبدیل به یک موزه بزرگ شده باشد و پروفسور مارتین هینز رئیس شورای جهانی موزه‌ها پیام روز جهانی موزه را به‌جای آنکه از پاریس یا برلین به موزه‌های جهان بفرستد، از تهران، ابرشهر شلوغ ایران به جهان مخابره کند. آن‌وقت است که می‌توان گفت تهران قلب موزه‌های جهان است.

اين اتفاق همين هفته به وقوع خواهد پيوست و پروفسور مارتين هينز نيز پيام روز جهاني موزه را از همين تهران به جهان ابلاغ مي‌كند. شهر هم تبديل به يك موزه وسيع خواهد شد تا رئيس شوراي جهاني موزه‌ها براي نخستين‌بار با يك اتفاق عجيب در جهان روبه‌رو شود؛ اتفاقي كه در هيچ‌يك از پايتخت‌هاي جهان تاكنون سابقه نداشته است.

29 ارديبهشت‌ماه همزمان با آغاز روز جهاني موزه در جهان، تهران شاهد اتفاقات متفاوت و مهمي خواهد بود. رايزني‌هاي رئيس كميته ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) در پاريس براي دعوت از رئيس شوراي جهاني موزه‌ها سرانجام نتيجه داد و پروفسور هينز ايران را مكان مناسبي براي ارسال پيام خود به موزه‌هاي جهان به مناسبت روز جهاني موزه تشخيص داد. پرواز رئيس شوراي جهاني موزه‌ها عصر ديروز در فرودگاه امام خميني به تهران رسيد. او امروز قرار است در يك نشست خبري دلايل سفر خود به ايران را اعلام كند و پس از آن به بازديد از موزه‌هاي تهران و شيراز بپردازد. روز جهاني موزه‌ها در ايران با گراميداشت تلاش موزه‌هاي كشور براساس اهداف ايكوم جهاني آغاز مي‌شود و پس از آن به‌مدت يك هفته ادامه دارد.

سيد احمد محيط طباطبايي، رئيس كميته ملي موزه‌هاي ايران (ايكوم) به همشهري گفته است كه به مناسبت آغاز هفته موزه‌ها در ايران و تصميم شهرداري و سازمان زيباسازي شهر تهران و همكاري اين نهادها با ايكوم ايران، شهر تهران همچون سال گذشته به‌طور كامل زير پوشش معرفي آثار موزه‌هاي كشور مي‌رود. آنطور كه محيط طباطبايي گفته است از سال گذشته قرار شد در هفته موزه و روز جهاني موزه‌ها آثار موزه‌اي در سطح شهر معرفي شود.

سيداحمد محيط طباطبايي، رئيس ايكوم ايران درخصوص تاثير اين اتفاق بر تحقق اهداف شوراي بين‌المللي موزه‌ها به همشهري گفت: هدف ايكوم گسترش فرهنگ موزه‌اي در جهان است و تبديل شهر به موزه، سورپرايز بزرگ ايران براي شوراي جهاني موزه‌هاست تا تهران را به‌منزله يك شهر بزرگ فرهنگي بشناسند. پروفسور هينز حالا قرار است در شرايطي براي نخستين‌بار پيام روز جهاني موزه‌ها را در شهري به جهان ارسال كند كه تبديل آن به موزه بزرگ را در هيچ‌يك از پايتخت‌هاي اروپايي و آسيايي نديده است.

کد خبر 333741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha