دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

محمد باریکانی: نخستین بار در تاریخ موزه‌داری ایران ارشدترین مقام شورای جهانی موزه‌ها به ایران سفر کرد تا در بازدید از موزه‌های ایران ، وضعیت موزه‌ها و موزه‌داری در ایران را ارزیابی کند.

رئیس ایکوم

پروفسور هانس مارتين هينز در گفت و گو با همشهري اعلام كرد كه موزه‌هاي ايران در سطح بالايي در جهان قرار دارد و نوع چيدمان موزه‌ها، مخاطبان را به بازديد كامل از موزه‌ها در اين كشور ترغيب مي‌كند.

پروفسور هانس كه در سفر 5روزه خود به ايران تنها توانسته بود از موزه‌هاي شهر تهران و موزه‌هاي شيراز ديدار كند توانست دو يادگار از ايران با خود به برلين ببرد. چنگ بازسازي شده كول فرح كه بر سنگ‌نگاره كول فرح از بيش از 3هزار سال پيش برجاي مانده است و مولاژ زرين صورتك باستاني غار كلماكره با هزاران سال قدمت. اين دو، هديه موزه‌داري ايران به رئيس شوراي بين‌المللي موزه‌هاي جهان بود.

  • تلخ‌ترين داستان ايكوم

پروفسور هانس مارتين هينز كه در مراسم معرفي موزه‌هاي برتر ايران از نگاه ايكوم در موزه ملي ايران حاضر شده بود در پاسخ به سوال همشهري كه تلخ‌ترين زمان فعاليت‌هاي ايكوم جهاني در ارتباط با موزه و موزه‌داري جهان چه زماني است؟ گفت: بدترين تصوير ايكوم از موزه‌داري در جهان زماني است كه موزه‌هاي يك كشور در حملات تروريستي تخريب مي‌شوند يا مردم آن كشورها به غارت موزه‌هاي خود در مواقع بحران مي‌پردازند.

هانس مارتين هينز به همشهري گفت كه دشوارترين وضعيت كاري در شوراي جهاني موزه‌ها كه مقر آن در پاريس است مشاهده غارت موزه‌ها در جنگ‌هاي داخلي كشورهاست كه صحنه‌هاي غم‌انگيزي براي ايكوم جهاني خلق كرده است. شبيه آنچه در عراق، سوريه و برخي كشورهاي ديگر است.

رئيس شوراي جهاني موزه‌ها بار ديگر با تأكيد بر مذموم بودن غارت و تخريب موزه‌ها در اقدامات تبهكارانه و جنگ‌هاي داخلي گفت: موزه‌ها مي‌توانند فعاليت زيادي براي تشريح فرهنگ و هنر جهان داشته باشند و در نبرد براي بهتر شدن جهان همكاري كنند.

  • جاي خالي كتاب قرمز در ايران

شوراي جهاني موزه‌ها پيش‌تر اقدام به انتشار كتاب قرمز خود و تحويل آنها به دولت‌ها براي در اختيار قرار دادن اين كتاب به خلبان‌هاي هواپيماهاي جنگنده و دولت‌هاي درگير در جنگ‌هاي منطقه كرد. آنطور كه رئيس اين شورا پيش‌تر گفته بود، خلبان‌ها و نيروي هوايي دولت‌هاي درگير در جنگ‌هاي عراق و سوريه به درخواست ايكوم جهاني براي هدف قرار ندادن موزه‌ها و برخي محوطه‌هاي باستاني موجود در اين دو كشور براساس نقاطي كه در كتاب قرمز ايكوم مشخص شده بود احترام گذاشتند و اين نقاط را هدف بمباران‌هاي هوايي و شليك موشك‌ها قرار ندادند. به گفته هانس مارتين هينز، تنها در ليبي به كتاب قرمز ايكوم جهاني توجه نشد و اتفاقات ناخوشايندي براي موزه‌ها و آثار تاريخي آن كشور در جنگ داخلي ليبي افتاد. اين كتاب البته هنوز به ايران نرسيده است و ايكوم ايران مدتي است درخواست تهيه اين كتاب را به سازمان ميراث فرهنگي ارائه كرده است كه تاكنون توجهي به اين درخواست نشده است.

هانس مارتين هينز اما در پايان سفر خود به ايران به همشهري گفته است كه ايراني‌ها در حفاظت از آثار تاريخي موزه‌اي خود خوب عمل كرده‌اند و موزه‌هاي ايران در سطح جهاني در طبقه‌بندي و ارزش آثار، نوع چيدمان و مديريت از جايگاه بالايي برخوردار هستند.

کد خبر 334628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha