چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۴
۰ نفر

محمد باریکانی: روز جهانی موزه در ایران با نخستین حضور رئیس شورای بین‌المللی موزه‌های جهان(ایکوم) برگزار شد.

موزه

اين مراسم البته همزمان با بزرگداشت يكصدمين سال تاسيس موزه ملي ايران و 70سالگي تاسيس ايكوم جهاني و همچنين 80سالگي تاسيس موزه ايران باستان بود.

روز جهاني موزه‌ها در ايران ديروز در حالي برگزار شد كه پروفسور هانس مارتين هينز رئيس ايكوم جهاني قرار است امروز پيام روز جهاني موزه‌ها را براي نخستين بار از تهران به موزه‌هاي سراسر جهان مخابره كند. شايد به همين دليل بود كه در مراسم ديروز جايي براي شنيدن سخنان وي كه براي نخستين بار به‌عنوان ارشدترين مقام ايكوم در تاريخ موزه‌داري كشور به ايران سفر كرده است اختصاص نيافته بود.

  • جاي خالي موزه‌ها در سبد فرهنگي خانواده‌ها

رضا صالحي اميري، رئيس كتابخانه ملي ايران نيز به اين مراسم آمد و در سخناني به اهميت موزه‌ها و موزه داري در ايران اشاره كرد.

سيدرضا صالحي اميري در سخنان خود به نقش موزه‌ها در فرهنگسازي و به رخ كشيدن فرهنگ ايراني به جهان اشاره كرد و گفت كه موزه‌ها تنها محلي براي جذب گردشگر نيست بلكه بايد به نقش آنها در ديپلماسي فرهنگي و توسعه فرهنگي كشور نيز توجه شود. او حتي در بخش ديگري از سخنانش به انتقاد از نبود موزه و موزه‌گردي در سبد مصرف فرهنگي خانوار ايراني اشاره كرد و گفت كه برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي در كشور بايد به اين سمت سوق پيدا كند كه موزه و موزه گردي در سبد مصرف خانوار ايراني قرار گيرد.

  • ميراث فرهنگي براي نهادهاي غيرفرهنگي هم ارزش است

مسعود سلطاني فر ،رئيس سازمان ميراث فرهنگي هم در مراسم ديروز، طي سخناني به تلاش دولت در جا انداختن مفهوم حفظ ميراث فرهنگي در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه اشاره كرد و گفت: حفظ هويت فرهنگي و ميراث فرهنگي كشور امروز در بين تمامي مسئولان كشور تا شخص رئيس‌جمهور، نمايندگان مجلس و اعضاي كابينه، حتي در قوه قضاييه جا افتاده و تبديل به يك ارزش در نهادهاي غيرفرهنگي كشور شده است.

مسعود سلطاني فر اعلام كرد: در فيلم 10دقيقه‌اي كه از وضعيت بناهاي تاريخي در حال مرمت و پس از مرمت در جلسه دولت در حضور رئيس‌جمهور و همه وزراي كابينه نمايش داده است، اعضاي كابينه به تكاپو افتاده‌اند تا براي ديدارها و مذاكرات و انجام فعاليت‌هاي اداري خود يك يا چند بناي تاريخي كشور را در اختيار بگيرند. روزنامه همشهري نزديك به يك ماه پيش خبر پخش اين فيلم در جلسه هيأت دولت را منتشر كرده بود.

سلطاني‌فر، همچنين به نقل از رئيس‌جمهور اعلام كرد كه وي در جلسه دولت گفته است بودجه دولت براي مرمت و حفظ و نگهداري آثار تاريخي كشور كافي نيست و براي نجات بخشي بناهاي تاريخي كشور بايد به سمتي حركت كرد كه با مشاركت مردم و دستگاه‌ها به نجات بناهاي تاريخي ارزشمند كشور كه در رديف نفايس ملي قرار ندارند، اقدام كرد.

معاون رئيس جمهور همچنين به مرمت 50بناي خصوصي با مشاركت مردم در سال گذشته اشاره كرد و گفت كه دولت قصد دارد امسال مرمت 150بناي تاريخي ديگر را كه در رديف نفايس ملي قرار ندارند با همين شيوه مرمت كند.

  • تلاش وزارتخانه‌ها براي راه‌اندازي موزه

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور نيز در نشست موزه ملي ايران به شعار امسال شوراي جهاني موزه‌ها (ايكوم) با عنوان موزه و منظر فرهنگي اشاره كرد و گفت كه اين شعار در ادامه توسعه مفهوم حفاظت از همه ابعاد ميراث فرهنگي است و در اين بين حتي حفاظت از زبان، نوع زندگي و فرهنگ موجود در اطراف آثار تاريخي نيز درنظر گرفته مي‌شود.

او با تاكيد بر اينكه اكنون نگاه توسعه‌اي در همه استان‌هاي كشور با درنظر گرفتن ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همراه است، افزود: براي نخستين بار در طول تاريخ دولت‌هاي ايران 4محموله اشياي تاريخي ايران كه از كشور قاچاق شده بود به ايران بازگردانده شد. به گفته طالبيان، اكنون نهادهاي اداري و حتي وزارتخانه‌ها در حال ايجاد موزه‌هاي خود هستند.

کد خبر 334241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha