بنیاد مستضعفان در واکنش به اظهارات معاون میراث فرهنگی کشور که گفته بود این بنیاد مالک کاخ‌های نیاوران و سعدآباد نیست اطلاعیه‌ای منتشر کرد و معاون حقوقی بنیاد در اطلاعیه منتشر شده اعلام کرد:

موضوع مالکیت کاخ‌های نیاوران و سعدآباد در قوه قضاییه (هیأت رسیدگی به پرونده‌های موضوع اصل ۴۹قانون اساسی) مطرح و در حال رسیدگی است و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کماکان خود را موظف به اجرای احکام قطعی محاکم قضایی می‌داند.

بنياد مستضعفان همچنين اعلام كرد: با توجه به صلاحيت ذاتي قوه قضاييه تا صدور حكم قطعي درخصوص موضوع مطروحه، از چاپ و نشر هرگونه مطلب خلاف واقع كه موجب تشويش اذهان عمومي است، توسط رسانه‌هاي جمعي، بالاخص مطبوعات اجتناب شود.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي چند روز پيش اعلام كرد: مالكيت سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بر كاخ‌موزه‌هاي سعدآباد و نياوران قانوني است.

به گزارش ايسنا، محمدحسن طالبيان گفت: كاخ‌موزه‌هاي سعدآباد و نياوران در دوران پهلوي به وزارت دربار تعلق داشته و با هزينه بيت‌المال احداث شده است، بنابراين جزو اموال خاندان پهلوي به‌حساب نمي‌آيد و جزو بيت‌المال است و به استناد فرمان حضرت امام خميني (ره) مورخ 13اسفند‌ماه 57، مالكيت اين دو كاخ بر عهده دولت است.

وي يادآور شد: براساس ماده يك لايحه قانوني مصوب شوراي انقلاب به تاريخ 23فروردين‌ماه سال 59، كليه كاخ‌ها ازجمله نياوران و سعدآباد با محوطه و تأسيسات آنها براي ايجاد موزه در اختيار وزارت فرهنگ و آموزش عالي وقت قرار گرفت. ضمن اينكه براساس ماده ۲ همين لايحه تمام اشياي عتيقه براي حفظ و نگهداري در موزه‌ها تحويل وزارت فرهنگ و آموزش عالي (سازمان ميراث‌فرهنگي) مي‌شود و از سال ۱۳۵۹ تاكنون تمامي مجموعه موزه‌هاي موصوف در حال ارائه خدمات به عموم است.

طالبيان افزود: براساس بند ۵ مصوبه هيأت وزيران مورخ 2آذر‌ماه60 متضمن قانون تشكيل سازمان ميراث‌فرهنگي، كاخ‌هاي نياوران و سعدآباد يكي از واحدهاي تابعه اين سازمان است.

معاون ميراث فرهنگي تأكيد كرد: آنچه مهم است اين است كه سعدآباد و نياوران يك لايه از تاريخ معاصر تهران است و حفاظت، نگهداري، مرمت و معرفي اين لايه از تاريخ بر عهده سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به‌عنوان سازمان تخصصي در اين حوزه نهاده شده است.

طالبيان تأكيد كرد: سازمان ميراث‌فرهنگي به لحاظ قانوني خود را ملزم به حفاظت و صيانت از اين دو اثر تاريخي مي‌داند و با توجه به ظرفيت فرهنگي اين دو كاخ‌موزه و همچنين با توجه به اينكه سعدآباد و نياوران دو پهنه سبز تهران محسوب مي‌شوند بايد حفاظت و نگهداري از اين دو مجموعه به دستگاه تخصصي متولي امور ميراث‌فرهنگي و تاريخي، يعني سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري واگذار شود.

او يادآور شد: در تمام دنيا مديريت كاخ‌موزه‌ها بر عهده سازمان‌هاي تخصصي است، ضمن اينكه تجربه نشان مي‌دهد هر فضاي فرهنگي كه از نظر مالكيت بلاتكليف مانده ضرر ديده است كه به‌‎عنوان مثال مي‌توان به كاخ مرواريد و باغ رامسر اشاره كرد.

کد خبر 366968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha