عیسی و عبدالله امیدوار ۲ برادر جهانگردی هستند که سال ۱۳۳۳ سفر خود را ابتدا با موتور و بعد هم با ژیان به دور دنیا شروع کردند تا عنوان نخستین جهانگرد ایرانی به آنها تعلق بگیرد.

موزه

همشهری آنلاین - نصیبه سجادی: همه‌چیز در دهه ۱۳۲۰ از پشت‌بام خانه‌ای در دروازه‌دولاب تهران و با تماشای آسمان و رویاپردازی شروع شد، در محله‌ای که آنجا متولد و بزرگ شده بودند و در خانه‌ای که با شنیدن قصه‌های مادر از چهارگوشه جهان به دوردست‌ها سفر می‌کردند؛ همه اینها دلیلی شد که آنها بالاخره راه بیفتند تا با چشم خودشان ببینند جهان چطور جایی است.

 خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

ژیانی که نخستین جهانگردان ایرانی را تا آفریقای جنوبی برد، کجاست؟

سفر اول با موتور و شعار «همه متفاوت، همه خویشاوند» شروع می‌شود و ۷ سال طول می‌کشد. سفر دوم هم سال ۱۳۴۰ آغاز می‌شود با ژیان سیتروئن؛ ماشینی که کشور فرانسه بعد از جهانگردی اول به ۲ برادر هدیه داده بود. سفر با ژیان از مرز کویت آغاز می‌شود، در عربستان سعودی ادامه پیدا می‌کند و در آفریقای جنوبی به پایان می‌رسد. نخستین فیلم رنگی از خانه خدا را این ۲ برادر در سفر به مکه تهیه می‌کنند و در سفر به آفریقا با ناشناخته‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند. آنها به هر قبیله‌ای که می‌رفتند چند روزی آنجا می‌ماندند و با آداب و رسوم و فرهنگ قبیله‌های مختلف آشنا می‌شدند و از همه هم فیلم، نوشته و گزارش تهیه می‌کردند. این نوشته‌ها در کتاب سفرنامه برادران امیدوار چاپ شده است.

سفر برادران امیدوار سال ۱۳۴۳ به پایان می‌رسد و موتور و ژیانی که با آن به دور دنیا رفتند و هدایایی که گرفتند، همه و همه در موزه‌ای که به نام ۲ برادر در کاخ سعدآباد افتتاح شده نگهداری می‌شود. حالا گذشته را رها کنیم و به این روزها برسیم؛ عبدالله امیدوار در تیرماه ۱۴۰۱ در کشور شیلی از دنیا رفت. او در این کشور تشکیل خانواده داده بود و زندگی می‌کرد. عیسی امیدوار هم در ۹۴سالگی دوست دارد طرح کوچکی از کره زمین را در مجموعه سعدآباد ایجاد و قبایل و تمدن‌های گوناگون را در آن بازسازی کند: «هم من و هم برادرم از جهانگردی‌هایمان وسایل زیادی داریم که جای آن در موزه است، ولی به دلیل کوچک بودن فضای موزه در خانه نگهداری می‌شود.»

ژیانی که نخستین جهانگردان ایرانی را تا آفریقای جنوبی برد، کجاست؟

ژیانی که نخستین جهانگردان ایرانی را تا آفریقای جنوبی برد، کجاست؟

کد خبر 731485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    31 2
    خدا آن رفته را رحمت و این زنده را سلامتی بده. من زمانیکه دانش آموز بودم آنهارا در یک سینما که فیلمی به نمایش گذاشته بودند دیدم و با آنها حرف زدیم و چیزهایی از سفر آفریقایی خود به ما نشان دادند.
  • ناشناس IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    21 3
    اثاثیه ای ک برادران امیدوار دارند دولت زحمت بکشد۰برایشان جایی بیابد چون الان انها عتیقه ب حساب می ایند۰وبودنشان بهتر از نبودشان است۰ونیاز است اینها در مرض عموم قرار گیرد۰بلاخره میشود برای این عتیقه ها جایی را داشته باشند۰خیلی خوب میشود۰یا رعیس موزه داری فکری برایشان بکنند حیف است واقعا میشود از وسیله های قدیمی درسی بگیریم۰با دیدن انها ک هر کدام درسی ب ما میدهدیا دنیای درونمان بازتر شود۰تورو خدا کاری بکنید۰تا از دست نرفته اند۰ممنونم۰تمام
  • بازدیدکننده IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    13 2
    این وسایل بودنشان بهتراز ربودنشان است
    • محمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      2 0
      الان اگریک دزداین داستان بفهمه امشب دخل اومه
  • مسیح IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    13 16
    امیدوارم. با دستور مقام معظم رهبری. جمع آوری آثار باستانی این دو برادر و آثار ایران باستان صادر بشود. و حق خروج رو نداشته باشد و خروج آثار باستانی از مرزها ممنوع شود. و نگهداری شود. البته با دستور مقام اول کشور.