یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
۰ نفر

شمیران دل‌انگیزترین و پرجاذبه‌ترین منطقه پایتخت برای گردشگری نوروزی است.

اماكن زيارتي

منطقه یک از گذشته زیارت و سیاحت را با هم در دل خود جا داده و همواره پذیرای گردشگران و زائران ‌است.برای دیدن نقاط گردشگری شمیران باید چند روزی وقت بگذارید و حسابی لذت ببرید. شمیران که در روزگار گذشته ییلاق دارالخلافه بود فرصت‌هایی استثنایی برای گردشگری دارد و می‌توان به تماشای یادگاری‌های تاریخی طبیعی آن نشست. در این صفحه با بخشی از جاذبه‌هــای گردشگری شمیران بیشتر آشنا می‌شویم. 

  • مراکز تفریحی
  • چشم‌اندازی بر فراز پایتخت

بام تهران بر فراز ارتفاعات ولنجک چشم‌انداز زیبایی به پایتخت دارد و همواره از سوی گردشگران مورد استقبال قرار گرفته‌است. محوطه وسیع مسطح، نیمکت‌هایی که رو به چشم‌انداز تهران قرار داده شده و غرفه‌ خوراکی‌های خوشمزه در مسیر کوهستانی بهترین فرصت تفریح و استراحت را به گردشگران می‌دهد. از دیگر امکانات گردشگری شمیران تله‌سیژ دربند است که فرصت دیدن مناظر کوهستانی از میدان مجسمه دربند تا بالای کوه را به شما می‌دهد. مجتمع فرهنگی و ورزشی چمران بهترین گزینه برای گردشگرانی است که دوست دارند زمان خود را در محیطی فرهنگی و ورزشی بگذرانند.

در این مجموعه سالن‌های سینما و تئاتر، فروشگاه‌های پوشاک و لوازم ورزشی، کتاب و نوشت‌افزار، گالری نقاشی، صنایع‌دستی، سفره‌خانه سنتی و بوفه و رستوران قرار دارد. هیومن پارک در خیابان نیاوران، ابتدای خیابان دارآباد، انتخابی خوب برای افرادی است که می‌خواهند یک سفر اسرارآمیز به بدن انسان داشته باشند. در این پارک ۲هزارمترمربعی بازدیدکنندگان از گوش خارجی وارد بدن انسان می‌شوند و در مسیرشان از چشم‌ها، شش‌ها، کلیه، کبد، روده، قلب و... عبور می‌کنند.

هزینه این سفر اسرارآمیز که روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات از ساعت ۱۰ تا ۲۰:۳۰ امکانپذیر است ۳۰هزار تومان است. گردشگران در مجموعه سورتمه دربند در محله گلابـــدره می‌تــوانند ســورتــمه، ســـافاری پـــــارک وحشت، نخستین سینما پرواز ایران و ماشین‌های برقی کوبنده را تجربه کنند.

  • مراکز مذهبی
  • در بارگاه نور

بارگاه مقدس امامزادگان، محلی برای راز و نیاز و آرامش معنوی است. آستان مقدس امامزاده صالح(ع) در محله تجریش یکی از باشکوه‌ترین اماکن مذهبی است. در صحن امامزاده پیکر پاک ۵ شهید گمنام و «مجید شهریاری» از شهدای هسته‌ای مدفون است. یک قبرستان در زیرزمین آستان با نام رواق معصومیه هم هست که افراد سرشناسی در آن آرمیده‌اند.  بارگاه امامزاده قاسم(ع) از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) در محله امامزاده قاسم(ع) بر فراز بلندی مشرف به روستای گلابدره از دیگر مراکز مذهبی شمیران است. امامزاده علی‌اکبر(ع) و امامزاده اسماعیل(ع) در محله چیذر هم میزبان زائران هستند. تکیه‌های نیاوران، دزاشیب، حصاربوعلی، تجریش و حسینیه جماران نیز در فهرست مراکز مذهبی شمیران قرار می‌گیرد. مراکز تاریخی  

  • سفر به گذشته

یک تجریش است و یک بازار قدیمی با رنگ و عطر خوراکی‌های خوشمزه چهار فصل. میدان سرپوشیده میوه و تره‌بار بازار تجریش در ایام عزاداری ماه محرم محل برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه است. مجموعه تاریخی سعدآباد هم معمولاً از نخستین گزینه‌های گردشگرانی است که به شمیران می‌آیند. قدمت سعدآباد با ۱۸کاخ‌موزه به اواخر دوران قاجار و بعد از آن پهلوی برمی‌گردد و تاریخ گذشته را برای ‌ما روایت می‌کند. کاخ‌موزه نظامی، ملت، سبز و ظروف و لباس‌های سلطنتی از جمله کاخ‌موزه‌های پرمخاطب این مجموعه است. مجموعه کاخ نیاوران با موزه‌های صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی برگی از تاریخ را برای مخاطب ورق می‌زند. باغ‌موزه هنر ایرانی در چهارراه حسابی واقع شده و ایرانی کوچک است. این مجموعه شامل ماکت‌هایی از جمله سی و سه پل، چهل ستون، شمس‌العماره تهران، قره کلیسای آذربایجان غربی و باغ فین کاشان است.

  • گردشگاه‌های طبیعی
  • پیاده‌روی در مسیر سبز

طبیعت زیبا و هوای پاکیزه شمال شمیران مورد علاقه افرادی است که به پیاده‌روی علاقه دارند. دربند در شمال کاخ سعدآباد آغاز راه صعود کوهنوردان است که به آبشار دوقلو ختم می‌شود. آبشار زیبای دوقلو در ارتفاع ۲هزار و ۷۰۰ متری زیر پناهگاه شیرپلا قرار دارد. پناهگاه پلنگچال، کلکچال و شیرپلا هم ‌محل استراحت کوهنوردان در مسیر است. گردشگرانی که راهی دربند می‌شوند در مسیر خود به روستای پس‌قلعه در ۲کیلومتری شمیران هم سر بزنند.

نشانه‌های برجا مانده از تمدن کهن ایرانی در اطراف پس‌قلعه نشان می‌دهد که قدمت این روستا به قبل از دوران اسلامی بازمی‌گردد. لذت گردشگری با تله‌کابین و دیدن مناظر طبیعی و کوه‌های برفی را هم می‌شود در توچال تجربه کرد. مسیر کوهنوردی دارآباد و درکه را نیز نباید از جاذبه‌های گردشگری طبیعی از قلم انداخت. بوستان‌های جمشیدیه، نیاوران، قیطریه و گلابدره و بوستان ساحلی دارآباد هم با امکانات رفاهی و درختان کهنسال و پوشش گیاهی جزو بوستان‌های فرامنطقه‌ای به حساب می‌آید.

  • موزه‌ها
  • دیدنی‌های ناب

موزه سینما در محله باغ فردوس می‌تواند شاخص‌ترین موزه شمیران به شمار آید؛ عمارتی قدیمی متعلق به عهد ناصری که نمادی از شکوه معماری ایرانی است. این مجموعه شامل هزاران عکس، فیلمنامه‌ها، جایزه‌های ملی و بین‌المللی، کتاب‌ها، اسناد، فیلم، مطبوعات، اسباب سینماتوگراف، لباس، دکور و گریم از زمان ورود سینما به تهران تاکنون است. از عمر موزه موسیقی در میدان تجریش، خیابان مقصودبیک یک دهه می‌گذرد.

مجموعه سازهای بادی و زهی، موسیقی ملی، کتابخانه تخصصی، کارگاه سازسازی، سالن نمایش سازها، گنجینه موزه، آرشیو صوتی و تصویری و جذابیت‌های موسیقی ایرانی را می‌توانید در این موزه تماشا کنید. بعد از تماشای موزه موسیقی در محله الهیه می‌توانید به چهارراه حسابی بروید و با ورود به موزه حسابی با دنیای علم و دانش و سبک زندگی پروفسور حسابی همراه شوید. بنای خانه متعلق به سال ۱۳۱۰ است و از وسایل شخصی و مدارک تحصیلی دکتر محمود حسابی تا آثار و تألیفات و دست‌سازه‌های او در این موزه نگهداری می‌شود. موزه ساعت یا تماشاگه زمان نیز از دیگر موزه‌های شمیران در محله زعفرانیه واقع است که مخاطب را با روزگار ساعت‌های قدیمی آشنا می‌کند.

در طبقه اول موزه بیش از ۱۰۰نمونه ساعت مثل ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده جلب  نظر می کند که هریک از آنها تلفیقی از هنر و صنعت ساعت‌سازی را به تصویر می‌کشد. نمونه‌های زیستی متنوع ایران را می‌توانید در موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد تماشا کنید. طبقه اول موزه شامل بخش پرندگان و پستانداران تاکسیدرمی شده و بخش نمونه‌های زنده شامل آبزیان و خزندگان است و در طبقه دوم بخش زمین‌شناسی، حشرات، قفس‌های محوطه باز و کارگاه تاکسیدرمی واقع است. در گشت‌وگذار موزه‌های شمیران نباید از خانه موزه سیمین و جلال که امسال افتتاح شد به راحتی گذشت. این خانه موزه در محله دزاشیب شما را با سبک زندگی یک زوج تأثیرگذار در عرصه فرهنگ و ادب کشور بیشتر آشنا می‌کند.

کد خبر 434992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز