امروز دیگر از مزارع گندم و باغ‌ میوه‌های نوبرانه آبادی‌های شمیران در شمال تهران نشانی باقی نمانده. تا چشم کار می‌کند بزرگراه ساخته‌ شده و برج‌هایی که دل آسمان را شکافته‌اند. در نقاشی‌های قدیمی که نقاشان بنام از شمیران کشیده‌اند اما هنوز می‌شود از حال و هوای آن روستاهای خاطره‌انگیز سراغ گرفت.

تهران

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: روزگاری نه چندان دور، در شمال تهران نه خبری از برج‌های سر به گردون سای بود و نه خیابان‌ها و بزرگراه‌هایی که ماشین‌های دودزا را از این نقطه شهر به آن نقطه هدایت کنند. تا چشم کار می‌کرد، مزارع و زمین‌های کشاورزی، باغ‌های رنگارنگ از میوه‌های نوبرانه دیده می‌شد و البته آبادی‌هایی که هر کدام برای خود ماجرا و قصه‌هایی شنیدنی داشتند.

تصویری دیده نشده از شمال تهران در۱۳۰سال قبل  | چرا این نقاشی برای تهرانی‌ها جذاب است؟

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مزارع وسیع گندم و جو از تجریش تا دربند، از دارآباد و دزاشیب تا اوین، درکه و ارتفاعات البرز کشیده شده بود و نفس کشیدن در هوای آن روح تهرانی‌ها و شمیرانی‌ها را تازه می‌کرد. منظره زیبای آبادی‌های شمیران و زمین‌های کشاورزی‌اش که تابستان‌ها فرشی هزاررنگ را زیر پای ارتفاعات شمال شهر تداعی می‌کرد، در دوران قاجار و پس از آن  به سوژه بسیاری از نقاشان بنام آن روزگار تبدیل شد. تابلوی رنگ روغن منظره کوه شمیران که سال ۱۲۷۰شمسی به تصویر درآمده از آثار «مهدی‌الحسینی مستوفی» است که نمایی زیبا و آرامش‌بخش از دره شمیران، دره دارآباد، باغ منظریه و کامرانیه، جماران، دزاشیبب و تجریش را نشان می‌دهد. او در این تابلوی نقاشی که اکنون در کاخ صاحبقرانیه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و در معرض بازدید عموم قرار دارد، کار و تلاش کشاورزان شمیرانی را برای کسب روزی حلال به تصویر کشیده است. کافی است منظره دلربای این نقاشی را در کنار تصاویر این روزهای شمال تهران قرار بدهید تا تغییراتی که محله‌های شمال شهر در مسیر توسعه ساخت و سازها داشته‌اند بیشتر جلب توجه کند.

تصویری دیده نشده از شمال تهران در۱۳۰سال قبل  | چرا این نقاشی برای تهرانی‌ها جذاب است؟

کد خبر 742933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha