این هفته متعلق به شهرمان، تهران است. امروز ۱۲ مهر ماه نخستین روز هفته تهران «نکوداشت شمیران» نامگذاری شده است.

هفته تهران

   همشهری آنلاین_زهرا کریمی‌:  در هریک از روزهای هفته مناطق یک، ۲ و ۳ با برپایی مراسم و برنامه‌های متنوع میزبان علاقه‌مندان به تهران هستند. در این صفحه با رویدادها و برنامه‌های این هفته در اماکن گردشگری، موزه‌ها و خیابان‌های شهر آشنا می‌شوید.  

  • مهمان «گذر آب و آتش» شوید

 گذر آب و آتش ۱۲ مهر ماه در کنار مجموعه آب و آتش با هدف عرضه سوغات و صنایع‌دستی اقوام مختلف ایران افتتاح می‌شود. بخشی از این گذر به فروش کتاب و محصولات فرهنگی و محلی هم به بازی کودکان اختصاص داده شده است. در این روز از بازی تهران هم رونمایی می‌شود. این بازی به‌صورت گیم برد به معرفی فضاهای گردشگری تهران و مسیرهای ارتباطی می‌پردازد و گروه سنی ۸ تا ۹۹ ساله به‌صورت انفرادی و خانوادگی می‌توانند بازی کنند. افتتاح رسمی رادیو گردشگری تهران مجموعه اراضی عباس‌آباد هم برنامه دیگر است. این رادیو هر روز ساعت ۱۸ تا ۲۱ در نیمه دوم سال به خوانش حکایت‌های تهران می‌پردازد.  

  • روبان «خانه موزه سفال و سرامیک» قیچی می‌شود 

خانه موزه سفال و سرامیک با شعار «موزه‌ای برای زندگی» با هدف گسترش و توجه به کاربرد امروزی این هنر کهن در زندگی و معماری مدرن شهری ۱۳ مهر ماه با حضور شهردار منطقه یک افتتاح می‌شود. این موزه با رویکرد پژوهشی و آموزشی در تعامل با مخاطبان خود با مدیریت لیلا فرزانه در محله نیاوران فعالیت خواهد کرد. بخش‌های مهم در این موزه شامل معرفی و نمایش سرامیک و کاشی و کاربری آن در اجزای معماری و طراحی داخلی ساختمان است. این موزه در طول دوران فراگیری ویروس کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تنظیم بازدیدهای محدود میزبان علاقه‌مندان است.  

  • به تماشای ویدئومپینگ بروید

منطقه ۲ حدود ۱۷ مرکز تفریحی، فرهنگی و گردشگری دارد اما امسال به دلیل وضعیت قرمز کرونایی این منطقه در هفته تهران برنامه‌ها را متفاوت و به‌صورت مجازی با همکاری ۲۱ کانون گردشگری مستقر درسراهای محله برگزار می‌کند. ۱۲ مهر ماه تهران از جنبه‌های جغرافیا بررسی و پیشینه پیدایش تهران بیان می‌شود. ۱۳ مهر ماه برنامه متعلق به اماکن تاریخی است. ۱۴ مهر ماه تهران از جنبه فرهنگی، ۱۵ مهر ماه تهران از جنبه گردشگری اماکن تفریحی، ۱۶ مهر ماه تهران از جنبه اقتصادی و شکل‌گیری بازار تهران، ۱۷ مهر ماه تهران از جنبه علمی و آموزشی و ۱۸ مهرماه تهران و موزه‌هایش در فضای مجازی معرفی می‌شوند. اجرای ویدئومپینگ(نورپردازی سه بعدی) با موضوع هفته تهران و شعار مکتب تهران نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است.  

  • تور فوتو واک

یکی از شاخص‌ترین برنامه‌ها در این هفته برگزاری تور «فوتو واک» با هدف نگاه عکاسان به خیابان قدیمی حضرت‌ولی‌عصر(عج) از چهارراه پارک وی تا میدان تجریش است. مسیر تور عکاسان محوطه باغ فردوس، موزه‌های موسیقی، باغ هنر ایرانی، سینما و خانه دکتر حسابی است. در این تور از عکاسان منطقه یک دعوت می‌شود تا بافت سنتی محله را به تصویر بکشند و در نهایت عکس منتخب، انتخاب و از عکاسان تجلیل می‌شود. ۱۸ مهر ماه در منطقه یک بنرهای نخستین شمیران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، منتشر و ۲۷ محله منطقه با عنوان «محله ما» در فضای مجازی معرفی می‌شود.  

  • قصه‌های تهران در اراضی عباس‌آباد

در جشنواره مجازی قصه‌های تهران با ۴۰ برنامه مختلف به مناسبت روز گردشگری و هفته تهران توسط صاحبان فضای مجازی و تورگردانان اصلی شهر تهران روایت می‌شود.  

قالب قصه‌ها در ۳ بخش تهران به روایت موزه‌ها، تهران به روایت مجموعه گردشگری اراضی عباس‌آباد و تهران به روایت محله‌ها، فرهنگ و تاریخ است. قصه‌ها هر روز تا ۱۵ مهر ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند ساعات ۸، ۹ و ۱۰ شب به نشانی @ a b a s a b a d _ c u l t u r a l _ c e n t e r و @Be. in.iran و @mashghetarikh مراجعه کنند.  

  • آیین «نکوداشت شمیران»

آیین نکوداشت شمیران ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سرای محله جماران در باغ خسروشاهی در محله جماران با حضور شهردار منطقه یک، اعضای شورای‌شهر و جمعی از مفاخر شمیران برگزار می‌شود. مهم‌ترین رویداد در این مراسم اعلام فعالیت دبیرخانه شمیران‌شناسی با ۱۳ نفر از شمیران‌شناسان فاخر و اثرگذار در حوزه شمیران است. سخنرانی با موضوع شمیران‌شناسی با حضور شمیران‌شناسان و تجلیل از دبیران کانون محله‌های شمیران و انتشار پادکست تاریخ شفاهی شمیران و بازگشایی کاخ‌موزه‌های شمیران برای بازدید عموم از جمله برنامه‌هاست.  

  •  نمایشگاه عکس‌های تاریخی شمیران

خیابان شریعتی در هفته تهران به مدت ۶ روز میزبان آلبوم عکس‌های قدیمی «عباس صالحی» از ساکنان تجریش است. صالحی از ساکنان قدیمی تجریش با علاقه و تعلق خاطری که به منطقه سکونتش در تجریش دارد سال‌های متمادی عکس‌های قدیمی از محله، کوچه و خانه‌های شمیران را در آلبوم شخصی‌اش جمع‌آوری کرده و اکنون بخشی از عکس‌های جذاب او برای بازدید عموم در خیابان شریعتی به نمایش گذاشته شده است.  

  • بزرگداشت پیرغلامان شمیران

شهرداری منطقه یک به مناسبت نامگذاری روز «نکوداشت شمیران» در هفته تهران برنامه‌های متعدد و متنوعی در منطقه برگزار می‌کند. مهم‌ترین برنامه بزرگداشت هیئت‌های مذهبی و پیرغلامان شمیران صبح روز شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ در امامزاده صالح(ع) است. شهروندان شمیرانی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در این مراسم شرکت کنند.  

  • یادمان نمای مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 

سراسر نمای مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در هفته دفاع‌مقدس و هفته تهران بازگشایی می‌شود. بازدید از موزه برای عموم رایگان است. نمایشگاه و موزه مقاومت ۱۴ مرداد ماه به‌طور رسمی افتتاح شد. به دلیل رعایت موازین بهداشتی در شرایط کرونایی بازدید برای عموم میسر نبود و بازگشایی موزه و بازدید از بخش‌های مختلف با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با حضور تعداد محدود در محوطه انجام می‌شود.  

کد خبر 553610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha