جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

مجید اصلی *: همان‌گونه که اکثر تحلیلگران تکنیکی پیش‌بینی کرده بودند، شاخص کل در عبور از مرز روانی 13هزار با مقاومت جدی روبه‌رو شد.

به‌نظر می‌رسد پس از یک دوره مداوم رشد شاخص‌ها در خرداد و تیرماه گذشته، شاخص‌های بورس در حال گذر از یک دوره اصلاحی کوتاه مدت است.

در روزهای اخیر فقط شاخص 2 صنعت واسطه گری مالی و سیمان، مثبت و به سمت بالا بوده‌اند.

از نظر بنیادی نیز با توجه به رشد پیاپی بازار در 2 ماه اخیر که به کسب مقام اول سودآوری برای بورس تهران در میان بورس‌های مطرح جهان نیز انجامید، شاهد عرضه‌ها و تعادل در روند معاملاتی بازار از اواخر تیرماه بوده‌ایم.

کارشناسان معتقدند بازار پس از بازدهی دور از انتظاری که در بسیاری از نمادهای مطرح بازار اتفاق افتاد، در مرحله استراحت قرار گرفته است و پس از اصلاح قیمتی مقطعی، می‌تواند دوباره با توجه به وضعیت بنیادی مناسب شرکت‌ها رشد دوباره‌ای را در پی داشته باشد.

قطعا شروع دوباره این دوره رشد حتی با سرعت و شدت کمتر نسبت به دوره قبلی، نیازمند محرک‌های قابل توجه و مشوق‌های جدی در بورس است، تعدیل در مواضع سیاسی داخلی و بین‌المللی، عرضه‌های اولیه مناسب، تغییر در روند سودآوری شرکت‌های مطرح و یا چرخش بازار به سمت گروه‌های جدید می‌تواند از جمله این محرک‌ها باشد.

بورس اوراق بهادار در مرداد ماه میزبان سهام جدید نیز خواهد بود، تاکنون سهام شرکت‌های سیمان کردستان، پالایشگاه تبریز و شرکت مخابرات به‌صورت غیرقطعی و تنها براساس حدس و گمان و وعده و قرار مسئولان، برای عرضه در این ماه اعلام شده‌اند.

قطعی شدن تاریخ عرضه‌های اولیه و قیمت مناسب این عرضه‌ها نیز می‌تواند روند عمومی بازار را در ماه جاری تحت‌تأثیر قرار دهد.

در مجموع پیش‌بینی می‌شود روند اصلاحی فعلی به‌صورت ملایم تا اواسط مرداد ماه ادامه یابد و به مرور با خروج بازار از تصمیمات احساسی، روند رو به رشد بازار را در نیمه دوم مردادماه با شیب ملایم‌تر شاهد باشیم.

*مدیر سرمایه‌گذاری
صندوق سهم آشنا

کد خبر 58987

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز