نتایج بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهند که واکسن آمریکایی فایزر و واکسن چینی سینوواک ممکن است بر گونه جهش‌یافته برزیلی کروناویروس موثر باشند.

VACCINE BRAZIL

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک بررسی آزمایشگاهی که روز دوشنبه نتایج آن در ژورنال پزشکی معتبر نیوانگلند (NEJM) منتشر شده است، نشان می‌دهد  واکسن کرونای ساخته شده با همکاری شرکت‌های آمریکای فایزر و آلمانی بیونتک می‌تواند گونه جدید جهش یافته‌ ویروس را که به سرعت در برزیل در حال انتشار است، خنثی کند.

در بررسی که بوسیله دانشمندان این شرکت‌ها و شعبه پزشکی دانشگاه تگزاس انجام شد، نمونه‌های خون گرفته شده از افراد دریافت‌کننده این واکسن توانست در آزمایشگاه یک گونه مهندسی شده کروناویروس را خنثی کند که دارای همان جهش‌های موجود در گونه ویروس بسیار واگیر P.1 برزیلی در پروتئین گل‌میخی یا «اسپایک» در سطحش بود.

این دانشمندان گفتند این توانایی خنثی‌کنندگی تقریبا معادل اثر این واکسن بر گونه کمتر واگیر کروناویروس است که از سال گذشته در جهان گسترش یافت.

 ویروس از پروتئین گل‌میخی یا اسپایک در سطحش برای ورود به سلول‌های انسانی و تکثیر در آنها استفاده می‌کند و بسیاری از واکسن‌های موجود کووید-۱۹ این پروتئین را هدف قرار می‌دهند.

واکسن‌های آمریکایی و چینی ممکن است بر گونه برزیلی کرونا موثر باشند

شرکت‌ فایزر همچنین در بررسی‌هایی که قبلا منتشر کرده است، نشان داده است که واکسن تولیدی‌اس سایر گونه‌های واگیرتر جهش‌یافته ویروس کرونا یعنی گونه‌ّای انگلیسی و آفریقای جنوبی را هم خنثی می‌کند، هر چند که گونه آفریقای جنوبی ممکن است تا حدی در برابر آنتی‌بادی تولیدشده بوسیله این واکسن مقاوم شده باشد.

فایزر گفته است که معتقد واکسن فعلی احتمالا هنوز می‌تواند باعث حفاظت در برابر گونه آفریقای جنوبی ویروس شود. این شرکت بزرگ داروسازی در عین حال قصد دارد هم استفاده از یک تزریق سوم یادآور واکسن برای تقویت پاسخ ایمنی و نیز یک گونه واکسن دوباره به طور خاص طراحی‌شده برای مقابله با سویه آفریقای جنوبی آزمایش کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه همچنین از قول یک منبع آگاه گزارش کرد که داه‌های مقدماتی از یک بررسی در برزیل نشان می‌دهند که واکسن کووید-۱۹ ساخته شده بوسیله شرکت چینی سینوواک بر گونه جهش‌یافته P.1 که در ابتدا این کشور شناسایی شد، موثر است.

این منبع جزئیاتی درباره داده‌های این بررسی بیان نکرد، اما گفت در این بررسی از خون افراد دریافت‌کننده واکسن برای آزمایش اثربخشی آن بر گونه برزیلی ویروس استفاده شده است. واکسن «کروناواک» ساخت شرکت چینی سینوواک در حال حاضر واکسن اصلی مورد استفاده در برزیل برای واکسیناسیون همگانی است.

کد خبر 589607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha