یک بررسی جدید نشان می‌دهد واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا نمی‌تواند از موارد خفیف تا متوسط بیماری ناشی از گونه جهش‌یافته ویروس در آفریقای جنوبی جلوگیری کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین فایننشال تایمز نوشت در مقاله این بررسی جدید که روز دوشنبه ۲۰ بهمن (فردا) منتشر خواهد شد، شرکت آسترازنکا گفته است که واکسن کرونایش در پیشگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ موثر است- گرچه داده‌های کافی برای داوری قطعی در این باره هنوز وجود ندارد.

به نوشته فایننشال تایمز هیچکدام از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده در این کارآزمایی بالینی با واکسن آکسفورد-آسترازنکا دچار علائم وخیم کووید-۱۹ نشدند و این شرکت هم می‌گوید حجم نمونه (شمار افراد شرکت‌کننده) کمتر از آن حدی است که بتواند در این باره به نتیجه‌گیری کامل رسید.

واکسن جدید طراحی کرده‌ایم

سارا گیلبرت که برنامه تولید این واکسن را بوسیله «گروه واکسن آکسفورد» رهبری کرد، گفت: «ممکن است واکسن ما شمار کل موارد مبتلایان را کاهش ندهد، اما هنوز باعث محافظت افراد در برابر مرگ، بستری شدن و بیماری شدید ناشی کووید-۱۹ می‌شود.»

گیلبرت در مصاحبه‌ای با تلویزیون بی‌بی‌سی گفت که ممکن است «مدتی» طول بکشد تا اثربخشی واکسن در افراد سالمندتر دچار گونه جهش‌یافته آفریقای جنوبی که به طور فزاینده‌ای در بریتانیا در حال انتشار است، معلوم شود.

او گفت: «ما باید داده‌های مربوط به این گونه ویروس از چند بررسی را در کنار هم قرار دهیم.»

گیلبرت گفت پژوهشگران از هم اکنون در تلاش برای روزآمد کردن واکسن هستند و «ما واکسن جدیدی ساخته‌ایم که حاوی ژن‌های مربوط به پروتئین گل‌میخی گونه جهش آفریقای جنوبی ویروس است» و ممکن است تا پاییز آماده عرضه شود.

۱۱ میلیون نفر واکسینه شده‌اند

ندهیم زهاوی، وزیر واکسن‌ بریتانیا گفته است که راهبرد دولت این کشور برای مقابله با انتشار گونه‌های جهش‌یافته ادامه برنامه واکسیناسیون همگانی‌اش «با حداکثر سرعت ممکن» و نیز «آزمایش کردن در مناطق درگیری اوج‌گیری شیوع بیماری» است که این گونه جهش‌یافته در آنها یافت شده است.

بریتانیا در میانه یک برنامه واکسیناسیون همگانی گسترده است که آنها را تنها راه برای خروج از یکی از بدترین شیوع‌های ویروسی در جهان می‌داند که تا به حال بیش از ۱۱۲۰۰۰ نفر را از افراد با آزمایش مثبت را در این کشور کشته است.

بریتانیا تا به حال بیش از ۱۱ میلیون نفر از افراد جمعیتش را با استفاده از واکسن‌های فایزر/بیونتک یا آکسفورد/آسترازنکا واکسینه کرده است.

جدال با اروپا

واکسن آسترازنکا باعث جدال تندی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا هم شده است. اتحادیه اروپا از این موضوع خشمگین است که این شرکت انگلیسی-سوئدی نتوانسته است به قول خود درباره زمان‌بندی توافق‌شده تحویل واکسن وفادار بماند.

فرانسه، آلمان و سوئیس از جمله کشورهایی هستند که استفاده از واکسن آسترازنکا را برای سالمندان توصیه نمی‌کنند، چرا که مورد اثربخشی واکسن در این گروه سنی داده‌های کافی وجود ندارد.

کد خبر 583728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha