نتایج کارآزمایی مرحله سوم واکسن پیشگام کرونای ساخته‌شده بوسیله دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا پس از داوری همتا در نشریه پزشکی معتبر لنست منتشر شده است و میانگین اثربخشی ۷۰.۴ درصد واکسن را نشان می‌دهد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نتایج منتشرشده نشان می‌دهد که پس از دریافت نخستین دوز واکسن آکسفورد-آسترازنکا در ۱۱۶۰۰ داوطلب شرکت‌کننده در کارآزمایی در بریتانیا و برزیل هیچ مورد بستری شدن یا موارد شدید بیماری کووید-۱۹ در این افراد رخ نداده است.

کارشناسان با توجه انتشار اخبار مثبت درباره این واکسن کووید-۱۹ بسیار نیازمند این داده‌های داوری همتا شده (بازبینی‌شده بوسیله کارشناسان مستقل) بودند تا بتواند ارزیابی خود را انجام دهند.

سارا گیلبرت، استاد دانشگاه أکسفورد پیش از اعلام رسمی نتایج در یک کنفرانس آنلاین به خبرنگاران گفت: «امروز احتمالا بهترین روزی است که ما در سال ۲۰۲۰ داشته‌ایم.» اشاره او به شروع واکسیناسیون عمومی  با واکسن بیونتک/فایزر در انگلیس بود.

او افزود: «ما اکنون می‌بینیم که واکسن‌مان بی‌خطر و بسیار موثر است.»

اما پرسش‌های مطرح‌شده درباره اثربخشی واقعی واکسن آکسفورد-آسترازنکا چند هفته‌ای است که ادامه یافته‌اند.

نتایج منتشرشده درباره کارآزمایی مرحله سوم این واکسن در ماه پیش جزئیاتی شگفت‌آور داشت: برخی از داوطلبان در این کارآزمایی  دوز اول پایین‌تری از واکسن را دریافت کردند، اما ظاهرا میزان محافظت آنها در برابر ییماری کووید-۱۹ بسیار بالاتر یعنی ۹۰ درصد بود.

داوطلبانی که دوز استاندارد را دریافت کرده بودند حدود ۶۲ درصد در برابر محافظت شده بود. ترکیب این دو عدد میانگین حدود ۷۰ درصدی محافظت را نشان می‌دهد.

 پرسش‌ها پس از اینکه معلوم شد دوز اول کمتر واکسن به اشتباه برای این بیماران تجویز شده است، به نگرانی تبدیل شد. آشکار شدن این موضوع باعث سقوط سهام آسترازنکا شد و پاسکال سوریوت، مدیر عامل آسترازنکا را واداشت بگوید آزمایش‌های بیشتری برای روشن شدن قضیه انجام خواهد شد.

دولت آمریکا از قبل ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن آکسفورد-آسترازنکا را سفارش داده و وعده ۱.۲ میلیارد دلار برای پشتیبانی از پژوهش و تکمیل آن را داده است.

سوریوت معتقد است که نتایج کارآزمایی بریتانیا-برزیل برای راضی کردن ناظران در سازمان غذا و داروی آمریکا کافی نیست و باید منتظر پایان یافتن یک کارآزمایی جداگانه شد که در آمریکا در حال انجام است.

پروفسور آندرو پولاد، رئیس گروه «واکسن آکسفورد» نیز پذیرفت که «منصفانه است بگوییم لازم است برای توضیح این نتایج عجیب بررسی بیشتری انجام شود.»

همچنین پرسش‌های درباره میزان اثربخشی این واکسن در سالمندان مطرح است. از میان ۱۱۶۰۰ داوطلب شرکت‌کننده در این بررسی فقط ۱۲ درصد سن بالای ۵۵ داشتند.

کد خبر 571344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha