سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه به واکسن کرونای ساخت مشترک دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا مجوز مصرف اضطراری دارد و دسترسی به این واکسن نسبتا ارزان‌قیمت را برای کشورهای روبه توسعه فراهم کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت: «اکنون ما همه امکانات را برای توزیع سریع واکسن‌ها در اختیار داریم. اما هنوز لازم است که تولید واکسن‌ها افزایش یابد.»

او گفت: «ما همچنان از سازندگان واکسن کووید-۱۹ می‌خواهیم که همزمان با تسلیم پرونده واکسن‌هایشان به سازمان‌های ناظر بهداشتی در کشورهای پردرآمد برای کسب مجوز، این پرونده‌ها را برای بازبینی در اختیار سازمان جهانی بهداشت هم قرار دهند.»

یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت این سازمان واکسن آسترازنکا/آکسفورد را که بوسیله کارخانه‌های آسترازنکا-‌اس‌کی‌بیو (جمهوری کره) و انستیتو سرم هند تولید می‌شوند، تایید کرده است.

شرکت انگلیسی آسترازنکا در بیانیه‌ای جداگانه در این باره گفت: «امید می‌رود در نیمه اول سال ۲۰۲۱ در صورت حل شدن چالش‌های عرضه و مشکلات توزیع بیش از ۳۰۰ میلیون دوز از این واکسن دسترس از طریق برنامه کوواکس در دسترس ۱۴۵ کشور قرار بگیرد.»

تایید واکسن آسترازنکا بوسیله سازمان جهانی بهداشت چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک هیات کارشناسای این سازمان تجویز این واکسن را توصیه کرد و گفت تزریق دو دوز این واکسن با فاصله ۸ تا ۱۲ هفته باید در همه بزرگسالان انجام شود و این واکسن را حتی می‌توان در کشورهایی که واریانت آفریقای جنوبی کروناویروس  در آنها شایع است، استفاده کرد.

بازبینی سازمان جهانی بهداشت نشان داد که واکسن آسترازنکا معیارهای ضروری از لحاظ بی‌خطر بودن را دارد و سودمندی‌های آن بر خطرات احتمالی آن می‌چربد.

واکسن آسترازنکا/آکسفورد به عنوان یک واکسن ارزان‌تر و با امکان توزیع ساده‌تر نسبت به برخی رقبا شامل فایزر/بیونتک از اواخر ماه دسامبر (اوائل دی) در فهرست سازمان جهانی بهداشت از لحاظ بررسی برای دادن مجوز مصرف اضطراری قرار گرفته بود.

کد خبر 585461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha