شرکت انگلیسی آسترازنکا آزمایش ترکیبی از واکسن کرونای تجربی‌اش با واکسن کرونای روسی اسپوتنیک V را شروع خواهد کرد با این هدف که اثربخشی واکسنش را تشدید کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بنیاد سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF)، حامی مالی واکسن اسپوتنیک V، می‌گوید کارآزمایی بالینی ترکیب این دو واکسن در پایان سال میلادی جاری شروع خواهد شد و روسیه می‌خواهد در صورت اثبات اثربخشی این ترکیب، در تولید آن مشارکت کند.

آسترازنکا نیز در بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرد در حال بررسی این موضوع است که چگونه می‌تواند ترکیب‌های واکسن‌های متفاوت کرونا را ارزیابی کند و به زودی با همکاری انستیتو گامالیای روسیه سازنده واکسن اسپوتنیک V به کاوش در این باره خواهد پرداخت آیا می‌توان دو ویروس سرماخوردگی به کار رفته در این واکسن‌ها را می‌توان به طور موفق با هم ترکیب کرد یا نه.

این بیانیه جزئیات بیشتری درباره این طرح اعلان نکرده است. اما طرف روسی می‌گوید جذب کردن افراد بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در این کارآزمایی را شروع خواهد کرد.

همکاری میان یکی از گرانبهاترین شرکت‌های انگلیسی و یک انستیتوی پژوهش علمی روسیه دارای حمایت دولتی نشانگر فشاری است که برای تولید واکسنی موثر برای مقابله با پاندمی وجود دارد که تا به حال بیش از ۱.۵ میلیون نفر را کشته است.

این اقدام احتمالا در مسکو به عنوان رای اعتمادی از یک تولیدکننده غربی به اسپوتنیک V شمرده می‌شود که روس‌ها مدت‌ها در انتظار آن بودند.

سازندگان روسی اسپوتنیک V می‌گویند کارآزمایی‌های بالینی این واکسن هنوز در جریان است، اثربخشی بالای ۹۰ درصد آن را نشان داده‌اند که بالاتر از اثربخشی واکسن آسترازنکا و نزدیک به اثربخشی واکسن‌های رقبای آمریکای عینی فایزر و مدرنا است.

برخی از دانشمندان غربی درباره سرعت عمل روسیه در دادن مجوز به اسپوتنیک V و شروع واکسیناسیون گسترده با آن، پیش از پایان یافتن کارآزمایی‌های بالینی برای آزمایش ایمنی و اثربخشی، ابراز نگرانی کرده‌اند. روسیه این انتقادها را بی‌پایه خوانده و رد کرده است.

این همکاری برای ساختن واکسن مشترک در هنگامی اعلام می‌شود که آسترازنکا که زمانی در مسابقه واکسن کرونا جلوتر از همه بود، برای انجام آزمایش‌های بیشتری آماده می‌شود تا ثابت کند آیا این واکسن می‌تواند اثربخشی ۹۰ درصدی داشته باشد و بالقوه ممکن است عرضه واکسن به تاخیر بیفتد.

میانگین میزان اثربخشی این واکسن در داده‌های مقدماتی کارآزمایی نهایی ۷۰.۴ درصد بوده است.

کد خبر 571928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha