خبرگزاری رویترز در یک افشاگری دیگر نشان داد که داوطلبان اولیه واکسن آکسفورد/آسترازنکا در انگلیس تا مدت‌ها از اشتباه در دوز دریافتی واکسنشان بی‌خبر نگاه داشته شده بودند.

AstraZeneca

به گزارش همشهری آنلاین رویترز با به دست آوردن اسناد داخلی نشان داد که گروهی از داوطلبان اولیه در کارآزمایی بالینی مرحله نهایی واکسن آکسفورد/آسترازنکا با وجود اینکه دوز اشتباه واکسن (نصف دوز یا مقدار تعیین‌شده) را دریافت کرده بودند، از این اشتباه بی‌اطلاع مانده بودند تا زمانی که این خبرگزاری خطای اولیه را افشا کرد.

در عوض این خطا در تجویز دوز واکسن در نامه به تاریخ ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) به عنوان فرضتی برای پژوهشگران دانشگاه آکسفورد برای آموختن چگونگی تاثیر واکسن در دوزهای متفات جلوه داده شده بود. این نامه به امضای پروفسور آندرو جی پولارد از دانشگاه آکسفورد رسیده و برای شرکت‌کنندگان در کارآزمایی فرستاده شده بود.

این داوطلبان به علت اشتباه پژوهشگران آکسفورد در اندازه‌گیری حدود نیمی از دوز تعیین شده را دریافت کره بودند. در نامه پولارد اثری از پذیرش خطا به چشم نمی‌خورد.

علت خطای اندازه‌گیری واکسن در انگلیس این بود که مواد موثر واکسن از سازندگان ایتالیای وارد انگلیس می‌شد و این سازندگان از روش متفاوت و درست‌تری از پژوهشگران انگلیسی برای اندازه‌گیری استفاده کرده بودند.

هنگامی که پژوهشگران آکسفورد با شیوه خود مواد موثر وارداتی واکسن را اندازه‌گیری کردند، متوجه بالاتر بودن دوز واکسن از حد تعیین شده شدند و با تصور اشتباه ایتالیایی‌ها دوز واکسن را کاهش دادند، در حالیکه خودشان اشتباه می‌کردند.

نتیجه این بود که گروهی از داوطلبان میزانی از واکسن در حد نصف دوز تعیین‌شده دریافت کردند. اما پژوهشگران به زودی متوجه شدند که عوارض جانبی مورد انتظار واکسن مانند خستگی، سردرد یا درد بازو در این گروه داوطلبان بسیار کمتر از حد انتظار است و در نهایت به اشتباه خود پی‌بردند.

اما شرکت‌ آسترازنکا در نهایت هنگامی حاضر به پذیرش موضوع شد که رویترز این اشتباه را در گزارشی تحقیق افشار کرد. حتی در آن هنگام مقامات این شرکت مدعی شدند که این اشتباه به نفع تایید واکسن تمام شده است.

کد خبر 582590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha