حدود ۳۰ واکسن بالقوه برای کروناویروس به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند، اما در این میان ۷ واکسن امیدبخش‌تر به نظر می‌رسند و وارد مراحل پیشرفته‌تر آزمایشی شده‌اند.

VACCINES

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترا-زنکا که از گونه ضعیف‌شده یک آدنوویروس عامل سرماخوردگی شمپانزه‌ها که غیرقابل‌تکثیر شده است، برای انتقال ژن‌های رمزبندی‌کننده پروتئین‌های «گل‌میخی» سطح کروناویروس استفاده می‌کند.این پروتئین‌ها عامل ورود ویروس به داخل سلول‌ها هستند و تحریک دستگاه ایمنی برای تولید آنتی‌بادی بر ضد آنها مانع تکثیر ویروس در بدن می‌شود.

مرحله سوم یا نهایی کارآزمایی بالینی این واکسن در چند کشور آغاز شده است. اطلاعات به دست آمده از مراحل قبلی بررسی این واکسن نشاندهنده بی‌خطر بودن و ایمنی‌زایی آن است.

یک واکسن دیگر امیدبخش را شرکت چینی سینوواک ساخته است و این واکسن با موفقیت مراحل اول و دوم کارآزمایی را گذرانده و آماده ورود به مرحله سوم بررسی می‌شود. این واکسن از شکل غیرفعال‌شده کروناویروس جدید (سارس-کوو-۲) ساخته شده است.

یک واکسن بالقوه دیگر ساخت شرکت آمریکایی مدرنا از روش کاملا متفاوتی استفاده می‌کند و مواد ژنتیکی به شکل RNA پیامبر را به داخل بدن منتقل می‌کند تا خود سلول‌های بدن پروتئین‌های ویروس را تولید کنند و باعث تحریک دستگاه ایمنی شوند. تولید این واکسن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر است، اما تجربه زیادی درباره انها وجود ندارد. این واکسن مرحله اول آزمایش را گذرانده و بی‌خطر بودن آن ثابت شده است، مرحله دوم آزمایش آن در حال انجام است و قرار است کارآزمایی مرحله سوم یا نهایی آن تا پایان تابستان شروع شود.

یک واکسن چینی امیدبخش دیگر واکسنی که شرکت کان‌سینو با مشارکت انستیتو زیست‌فناوری پکن ساخته است، این واکسن هم مانند واکسن آکسفورد از آدنویروس برای انتقال ژن‌های کروناویروس استفاده می‌کند. بی‌خطر و موثر بودن این واکسن هم در مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی نشان داده شده است و قرار است کارآزمایی مرحله سوم آن در کشوری خارج از چین آغاز شود. چین به علت شمار کم موارد عفونت جای مناسبی برای آزمایش واکسن نیست.

یک واکسن بالقوه دیگر را باز در چین بوسیله گروه ملی داروسازی چین (سینوفارم) ساخته شده است که مانند واکسن  شرکت چینی سینوواک از شکل غیرفعال‌شده کروناویروس استفاده می‌کند. نتایج مراحل اول و دوم آزمایش این ویروس منتشر شده و موثر و بی‌خطر بودن آن را نشان داده است. سینوفارم کارآزمایی مرحله سوم این واکسن را در ابوظبی آغاز کرده است.

یک واکسن دیگر کرونا که باز از RNA پیامبر استفاده می‌کند، بوسیله شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیوان‌تک در حال آزمایش است. کارآزمایی‌های بالینی مراحل اولیه و میانی این واکسن هم بی‌خطر بودن و ایمنی‌زایی آن را نشان داده است. قرار است کارآزمایی نهایی این واکسن در شمار زیادی از افراد این ماه شروع شود و انتظار می‌رود تا اوائل مهر واکسن برای کسب مجوز ارائه شود.

بالاخره هفتمین واکسن بالقوه ساخت شرکت داروسازی جانسون و جانسون که از یک آدنویروس ضعیف‌شده به عنوان «ناقل» استفاده می‌شود. این آدنوویروس طوری مهندسی ژنتیکی شده است که پروتئین‌های «گل‌میخی» کروناویروس جدید را بر سطح خود بروز دهد و باعث تحریک دستگاه ایمنی شود. این واکسن در میانه کارآزمایی مرحله دوم است و اگر نتایج موفقیت‌آمیز باشد در شهریور ماه کارآزمایی مرحله سوم آن در ۶۰۰۰۰ نفر آغاز خواهد شد.

کد خبر 541642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha