مدیر عامل بیوان‌تک می‌گوید مطمئن است واکسن کرونای ساخت این شرکت بر ضد گونه جدید این ویروس که در انگلیس یافت شده است، هم موثر است، اما برای اطمینان کامل باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

Sahin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این گونه جدید که در هفته‌های اخیر عمدتا در لندن و جنوب شرق انگلستان یافت شده است، باعث نگرانی‌ در سراسر جهان شده است، چرا که نشانه‌های وجود دارد که این ویروس آسانتر بین افراد انتشار می‌یابد.

با اینکه شاهدی وجودی ندارد این گونه جدید باعث بیماری شدیدتری شود، کشورهای متعددی در اروپا و فراتر از به این علت سفرها به انگلیس را محدود کرده‌اند.

اما اوگور شاهین، مدیر عامل شرکت داروسازی آلمانی بیوان‌تک در یک گردهمایی خبری در روز پس از تایید واکسن کرونای ساخت این شرکت برای استفاده از اتحادیه اروپا گفت: «ما در حال حاضر نمی‌دانیم آیا واکسن ما می‌تواند باعث حفاظت در برابر گونه جدید ویروس شود. اما از لحاظ علمی، بسیار محتمل است که پاسخ ایمنی نسبت به این واکسن بتواند بر این گونه جدید هم موثر باشد.»

شاهین گفت پروتئین‌های سویه جدید ویروس ۹۹ درصد شبیه سویه‌های جدید ویروس است و بنابراین بیوان‌تک «از لحاظ علمی مطمئن است» که این واکسن موثر خواهد بود.

او گفت: «ما این موضوع را فقط هنگامی به قطعی خواهیم دانست که این سویه جدید آزمایش شود و برای این کار به حدود دو هفته زمان برای گردآوری داده‌ها نیاز داریم.»

شاهین گفت در صورتی که لازم باشد واکسن برای گونه جدید تطبیق داده شود، می‌توان این کار را در حدود ۶ هفته انجام داد، گرچه ممکن است در این صورت مقامات بهداشتی ممکن است مجبور باشند این تغییرات را پیش از استفاده از واکسن جدید تایید کنند.

مجبور شدن به تطبیق دادن واکسن برای گونه دید ضربه‌ای به کارزارهای ایمن‌سازی و تلاش برای مهار کردن همه‌گیری است که تا به حال بیش از ۱.۷ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است.

واکسن بیوان‌تک که با همکاری شرکت داروسازی آمریکایی فایزر ساخته شده است، در بیش از ۴۵ کشور از جمله انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا مجوز گرفته است. صدها هزار نفر تا اکنون این واکسن را دریافت کرده‌اند.

داده‌های منتشرشده بوسیله این شرکت‌ها نشان می‌دهد که این واکسن که در اروپا با نام تجاری «کومیرانتی» (COMIRANTY) در اروپا عرضه می‌شود، ۹۵ درصد در پیشگیری از عفونت کووید-۱۹ موثر است.

گونه‌های جدید کشف‌ شده کروناویروس نگران کننده هستند؟ | واکسن‌های کرونا بی‌تاثیر می‌شوند؟

کد خبر 574764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha