اعلام خبر میزان بالای تاثیربخشی یک واکسن کرونا باعث افزایش امیدواری‌ها برای مهار این همه‌گیری شده است، اما چالش‌ها توزیع میلیون دوز واکسن در ماه‌های آینده باید حل شوند.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز داده‌های مقدماتی کارآزمایی بالینی واکسن تجربی ساخت شرکت‌های فایزر و رویترز که نشاندهنده تاثیربخشی بیش از ۹۰ درصد آن در پیشگیری از عفونت بوده است، امیدواری زیادی ایجاد کرده است که بتوان عالمگیری ویروس کرونا را که تا به حال جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته و اقتصادهای بزرگ جهانی به رکود کشانده است، مهار کرد.

شرکت‌های فایزر و بیوان‌تک می‌گویند در صورت تایید نهایی این واکسن، تا پایان سال میلای جاری حدود ۵۰ میلیون واکسن و در سال آینده ۱.۳ میلیارد دوز واکسن تولید خواهند کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا موافقتنامه‌هایی برای تضمین دسترسی به صدها میلیون دوز از این واکسن را با این شرکت‌ها امضا کرده‌اند، اما هنوز لازم است برنامه‌ریزی پیچیده و تدارکات گسترده‌ای برای توزیع کارآمد این واکسن انجام شود.

شرکت آلمانی بیوان‌تک اعلام کرده است که قصد دارد قیمت ۲ تزریق واکسن برای هر نفر را پایین‌تر از «میزان‌های معمول بازار» نگهدارد و بین کشورها یا مناطق از لحاظ قیمت‌گذاری تفاوت قائل خواهد شد.

اما واکسن باید در دمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس نقل‌وانتقال داده شود و به طور مرکزی ذخیره شود و این شرط ممکن است دسترسی به این واکسن را برای بسیاری از کشورهای فقیر به علت نداشتن تجهیزات لازم نگهداری در دمای پایین مشکل کند.

کارشناسان بهداشتی سوئیسی می‌گویند نیاز به نگهداری واکسن در دماهایی در حد دمای زمستان قطبی، احتمال نیاز به مکان‌های تمرکز یافته برای واکسیناسیون را مطرح می‌کند.

شرکت بیوان‌تک می‌گوید جعبه‌های حرارتی (کول‌ باکس‌ها) می‌توانند امکان حفظ دماهای بسیار پایین برای واکسن را تا ۱۰ روز در دماهای محیطی تا ۲۵ درجه سلسیوس و  بدون باز کردن جعبه و برای تا حداکثر ۱۵ روز در صورتی که در جعبه باز شود و دوباره سرد شود، فراهم می‌کند.

واکسن را می‌توان برای حداکثر پنج روز در دمای یخچال نگهداری کرد.

متخصصان تدارکات در اروپا می‌گویند می‌توانند از پس چالش‌هایی نگهداری در دماهای بسیار سرد برآیند.

فرانک اپل، مدیر عامل شرکت «دویچ پست» آلمان به روزنامه‌نگاران گفته است که توزیع واکسن در این کشور از لحاظ تدارکات دچار مشکلی نخواهد بود. این شرکت گفته است از هم اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های داروسازی و دولت‌ها در زمینه جزئیات کار از جمله نیاز به سرد کردن است.

شرکت دویچه پست می‌گوید در بیش از ۱۸۰ نقطه در سراسر جهان امکان انجام عملیات متناسب با نیازهای صنعت داروسازی شامل امکان نگهداری و بسته‌بندی فراورده‌های پزشکی حساس در دماهای متفاوت را دارد.

در حالیکه انتظار می‌رود آلمان ۱۰۰ میلیون دوز واکسن دریافت کند، مقامات همچنین انتظار دارند که ارتش به آنها در مدیریت ذخیره واکسن کمک کند. یک منبع در دولت ایتالیا هم می‌گوید احتمال باید ارتش را برای ذخیره و توزیع واکسن به کمک فراخواند.

کد خبر 564184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha