واکسن کرونای ساخت شرکت‌ آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیونتک در محفظه‌های سرد در حال ارسال به بیمارستان‌ها در سراسر بریتانیا است تا از روز سه‌شنبه بزرگترین برنامه ایمن‌سازی در این کشور شروع شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس انتظار می‌رود حدود ۸۰۰۰۰۰ واکسن تا روز سه‌شنبه، روز آغاز واکسیناسیون یا به اصطلاح «روز V» به بیمارستان‌ها فرستاده شود.

پروفسور استفن پوویس، مدیر پزشکی «سرویس ملی بهداشت» انگلستان گفت: «با وجود پیچیدگی‌های زیاد، بیمارستان‌ها نخستین مرحله این بزرگترین کارزار واکسیناسیون گسترده در کشورما در تاریخ را از روز سه‌شنبه آغاز خواهند. نخستین محموله‌های واکسن در روز دوشنبه به بیمارستان‌ها تحویل داده خواهد شد.»

انگلیس هفته گذشته نخستین کشوری در جهان شد که واکسن کرونای فایزر-بیونتک را برای مصرف اضطراری تایید کرده است. این واکسن در کارآزمایی‌ها اثربخشی حدود ۹۵ درصد را نشان داده است. واکسیناسیون روز سه‌شنبه در حدود ۵۰ بیمارستان در انگلستان است. اسکاتلند، ویلز و ایرلند شمالی نیز برنامه واکسیناسیون‌شان را در همین روز شروع خواهند کرد.

دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی در سراسر جهان این برنامه واکسیناسیون در بریتانیا را دنبال می‌کنند تا موفقیت‌ها و شکست‌های آن را دریابند و طرح‌های واکسیناسیون خودشان را براساس آن تنظیم کنند. مقامات ناظر در بریتانیا همچنین در حال بررسی داده‌های مربوط به واکسن‌های شرکت‌های مدرنا و آسترازنکا-دانشگاه آکسفورد هستند.

روسیه روز شنبه واکسیناسیون هزاران پزشک، آموزکار و سایرین را در چندین مرکز در شهر مسکو با واکسن روسی کرونا به نام اسپوتنیک V آغاز کرد. این واکسن پس از آزمایش بر روی معدودی از افراد مجوز گرفت.

واکسیناسیون در بریتانیا در حالی آغاز می‌شود که این کشور با بیش از ۶۱۰۰۰ مورد مرگ، بالاترین میزان مرگ ناشی از ویروس را در اروپا دارد.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا در این باره گفت: «هفته آینده با شروع واکسیناسیون بر ضد کووید-۱۹ لحظه‌ای تاریخی خواهد بود.»

بیماران ۸۰ ساله و بالاتر که به صورت سرپایی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و آنهایی که پس از بستری شدن از بیمارستان بستری می‌شوند، جزء نخستین افرادی هستند که واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. بیمارستان همچنین شروع به دعفوت افراد در دهه ۸۰ زندگی برای زدن واکسن کرده‌اند و همچنین در تماس با اسایشگاه‌های سالمندان هستند تا ساکنان آنها را به کلینیک‌های واکسیناسیون منتقل کنند. هر کسی که واکسن می‌زند باید ۲۱ روز بعد یک دوز یادآور واکسن را هم بزند.

بریتانیا تا به حال سفارش ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر را که می‌تواند برای ۲۰ میلیون نفر به کار رود، قطعی کرده است. از آنجایی که دولت بریتانیا فقط افراد بالای ۱۶ سال را واکسینه خواهند کرد، حدود ۵۵ میلیون نفر در این کشور واجد شرایط واکسینه شدن هستند.

هر جعبه واکسن که حاوی پنج بسته ۹۷۵ دوزی واکسن که از کارخانه تولیدی فایزر در بلژیک وارد می‌شوند، باید در محل‌های با مجوز مخصوص با دست گشوده و از بسته‌ها  خارج شود. بعد واکسن‌ها در اختیار بیمارستان‌ّ‌ها قرار می‌گیرند.

توزیع واکسن فایزر-بیونتک پیچیده است، چرا که باید آن را در دمای بسیار سرد- حدود منهای ۷۰ درجه سلسیوس نگهداری کرد. خوشبختانه این واکسن در دمای معمولی یخچال (۲ تا ۸ درجه سلسیوس) برای چند روز پایدار است، بنابراین می‌توان تا مدتی در بیمارستان‌ها آن را ذخیره کرد. پس از یخ‌زدایی واکسن که چند ساعت طول می‌کشد، مدت بیشتری وقت لازم است تا آماده تزریق به افراد شود.

سازمان بهداشتی عمومی انگلستان ۵۸ فریزر ویژه با دمای بسیا پایین را آماده کرده است که می‌توانند حدود پنج میلیون واکسن را ذخیره کنند. هر یک از این فریزرها که قابل‌حمل نیستند، گنجایش حدود ۸۶۰۰۰ دوز واکسن را دارند.

کد خبر 570686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha