واکسیناسیون همگانی در برابر کروناویروس با واکسن‌های تاییدشده فعلی در بیش از ۴۰ کشور جهان آغاز شده است، اما میزان پیشرفت‌ کشورها در این باره یکسان نبوده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  بیزنس اینسایدر بر اساس داده‌های منتشر شده بوسیله وب‌سایت پژوهشی Our World In Data وابسته به دانشگاه آکسفورد در میان این کشورها اسرائیل بالاترین میزان واکسیناسیون به ازای جمعیت را دارد، یعنی حدود ۲۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر جمعیت یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

این عدد بسیار بالاتر از سایر کشورها در جهان است و علت آن به نظام مراقبت‌بهداشتی دیجیتال‌شده این کشور و موفقیت زودرس آن در خرید میزان کافی واکسن‌های فایزر و مدرنا برای پوشش همه جمعیت،‌نسبت داده می‌شود.

امارات متحده عربی با میزان واکسیناسیون ۸.۹۸ دوز در هر ۱۰۰ نفر جمعیت و بحرین با میزان ۴.۲۵ دوز در هر ۱۰۰ نفر جمعیت در رده‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

انگلیس که نخستین کشور آغازکننده واکسیناسیون همگانی کرونا در ۸ دسامبر (۱۸ آذر) بود، تا ۳ ژانویه (۱۴ دی‌) ۱.۹۱ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت تزریق کرده است، و در آمریکا تا ۷ ژانویه (۱۸ دی) این میزان ۱.۷۹ دوز به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است.

از طرف دیگر، فرانسه به خاطر تزریق کردن فقط ۵۱۶ دوز واکسن در ۶ روز نخست توزیع واکسن فایزر/بیونتک مورد انتقاد گرفته است و  با میزان ۰.۰۷ دوز در ۱۰۰ نفر در پشت سر سایر کشورهای اروپایی از  لحاظ واکسیناسیون همگانی قرار دارد.

فرانسویان در میان کشورهای جهان از جمله مشکوک‌ترین‌ها به واکسن هستند و یک نظرسنجی در ماه دسامبر نشان داد که فقط ۴۰ درصد از فرانسویان می‌خواهند واکسن کرونا بزنند.

بیشترین واکسن‌هایی که در جهان تا به حال مورد استفاده قرار گرفته‌اند، واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا هستند که باید در دو دوز با فاصله چند هفته تزریق شوند.

این داده‌ها نشان می‌دهند کشورهای ثروتمند و با درآمد متوسط تقریبا همه واکسن‌های عرضه‌شده تا به حال را به خود اختصاص داده‌اند.

هند قصد دارد عرضه واکسن کرونا را از ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) آغاز کند و کارشناسان می‌گویند بعید است واکسیناسیون کرونا در آفریقا زودتر از میانه سال ۲۰۲۱ شرع شود.

کواکس، برنامه‌ای برای ترغیب توزیع برابر واکسن‌های کرونا در میان کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه، این هفته اعلام کرد ۶ میلیارد دلار اعتبار برای خرید و توزیع واکسن در ۹۲ کشور در حال توسعه که توانایی خرید واکسن را ندارند، به دست آورده است.

کد خبر 578635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha