جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
۰ نفر

واکسن کرونای شرکت مدرنا در آستانه گرفتن مجوز مصرف اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است.

Moderna

به این ترتیب واکسن مدرنا می‌تواند به دومین واکسن کرونا پس از واکسن شرکت‌های فایزر و بیونتک بدل شود که از FDA مجوز گرفته است.

این واکسن تجربی به نام mRNA-1273 بر اساس فناوری RNA پیامبر یا mRNA ساخته شده است که بر ژن‌های مصنوعی تکیه می‌کند و می‌توان آن را در طول چند هفته تهیه و تولید کرد و با سرعت بیشتری نسبته واکسن‌های معمول به مرحله تولید انبوه رساند. واکسن فایزر نیز از فناوری mRNA استفاده می‌کند.

شرکت‌های دیگری هم از فناوری mRNA برای ساختن واکسن‌های کووید-۱۹ استفاده می‌کنند، از جمله شرکت آلمانی «کیورواک» و شرکت زیست‌فناوری آمریکایی Arcturus Therapeutics.

واکسن mRNA فایزر نخستین واکسن ساخته شده با این فناوری است که تا به حال مجوز گرفته است.

واکسن مدرنا را می‌تواند تا شش ماه در دمای منهای ۲۰ درجه سلسیوس نگهداری کرد، گرچه انتظار می‌رود در دمای معمولی یخچال  (۲ تا ۸ درجه سلسیوس) نیز برای ۳۰ روز پایدار باشد. این شرایط نگهداری ساده‌تر از شرایط نگهداری واکسن فایزر است که باید در دمای بسیار پایین منهای ۷۰ درجه سلسیوس نگهداری شود و در دمای معمول یخچال حداکثر تا ۵ روز و در جعبه‌های حرارتی حمل‌ونقل تا ۱۵ روز قابل نگهداری است.

واکسن مدرنا از نخستین واکسن‌های کووید-۱۹ بود که کارآزمایی بالینی آن در ماه مارس (اواخر اسفند سال پیش)‌شروع شد. کارآزمایی مرحله سوم آن در ۳۰۰۰۰ شرکت‌کننده در ۲۷ ژوئیه (۶ مرداد) در آمریکا شروع شد. جذب شرکت‌کنندگان برای این کارآزمایی در ماه اکتبر (مهر)‌ به پایان رسید.

شرکت مدرنا در ماه سپتامبر (شهریور) روند جذب افراد برای کارآزمایی را کاهش داد تا تنوع افراد شرکت‌کننده را افزایش دهد. در نهایت ۳۰۰۰ نفر آمریکایی سیاه‌پوست و بیش از ۶۰۰۰ آمریکایی لاتین‌تبار وارد کارآزمایش شدند.

این واکسن در ۱۰۰ محل پژوهش بالینی در آمریکا آزمایش شد.

کارآزمایی واکسن مدرنا در آمریکا در آمریکا ابتدا بر اساس برنامه «عملیات سرعت وارپ» (Warp Speed Operation) بود و با سرمایه‌گذاری سازمان پژوهش‌ و توسعه پیشرفته زیستی‌پزشکی و انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، بخشی از انستیتوی ملی بهداشت آمریکا انجام گرفت.

کد خبر 573647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha