اوغور شاهین و ازلم تورچی زوج آلمانی ترک‌تبار زندگی‌هایشان را وقف حوزه سرطان‌شناسی و بیماری‌های عفونی کردند و سال‌ها را به تحقیق درباره شیوه‌های ایمنی‌درمانی شخصی‌شده برای سرطان پرداختند، اما شیوع کروناویروس جدید مسیر حرفه‌ای‌شان را تغییر داد.

couple

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان پژوهش راهگشای ای نوزج در زمینه رمزهای ژنتیکی تغییریافته آنها را به عنوان مغزهای متفکر پشت ساختن نخستین واکسن موثر ضد کروناویروس در معرض دید عمومی قرار داده است.

شاهین ۵۵ ساله و تورچی ۵۳ ساله در سال ۲۰۰۸ شرکت بیوان‌تک (BioNTech) را در شهر ماینتس در مرکز آلمان پایه‌گذاری کردند. شرکت همکار آنها، شرکت داروسازی معظم آمریکایی فایزر روز دوشنبه این هفته اعلام کرد واکسن بالقوه‌شان برای کروناویروس در بررسی مقدماتی بیش از ۹۰ درصد در پیشگیری از عفونت در داوطلبان موثر بوده است.

 این واکسن از تکنولوژی به نام RNA پیامبر یا mRNA استفاده می‌کند تا پاسخ ایمنی در افراد واکسینه‌شده ایجاد کند.

شاهین روز سه‌شنبه اهمیت این خبر را به خبرنگاران توضیح داد و پیامی از امید را برای دنیا فرستاد.

او گفت: «به نظر من این خبر پیامی خوبی برای بشریت است که اکنون می‌دانیم عفونت‌های کووید-۱۹ را واقعا می‌توان با یک واکسن پیشگری کرد.»

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت فایزر ساخت این واکسن «بزرگترین پیشرفت پزشکی» در ۱۰۰ سال اخیر خواند.

با اینکه ساختن واکسنی برای کرونا قدم بزرگی برای جامعه علمی است، شاهین و تورکی سابقه‌ای طولانی در دستاوردهای دنیای پزشکی دارند.

این زوج که هر دو تحصیل‌کرده پزشکی هستند، شرکت قبلی‌شان «گانی‌مد» را در سال ۲۰۰۱ برای کار روی آنتی‌بادی‌ّ‌ها یا پادتن‌های ضد سرطان تاسیس کردند و در نهایت آن را در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۱.۴ میلیارد دلار فروختند.

این زوج در اردیبهشت امسال در مصاحبه‌ای گفتند، احساس می‌کنند ناگزیر هستند با توجه به بیش از دو دهه کاری که در حوزه‌شان انجام داده‌اند، «دستاوردی برای جامعه داشته باشند.»

شاهین در شهر اسکندرون در ساحل مدیترانه در ترکیه متولد شد و در چهار سالگی با خانواده‌اش به شهر کلن آلمان رفت که پدرش در آنجا در یک کارخانه محلی شرکت فورد کار می‌کرد.

او در دوران تحصیلی‌اش در آنجا تورکی را که دختر یک پزشک ترک بود، ملاقات کرد.

شاهین و تورچی به علت علاقه مشترکشان درباره پژوهش سرطان به هم نزدیک شدند و بر اساس گزارش‌ها حتی روز عروسی‌شان را هم در یک آزمایشگاه پژوهشی شروع کردند.

شاهین در دی ماه ماه سال پیش،  پس از خوانندن یک مقاله علمی درباره کروناویروس در شهر ووهان چین با «گام کوچکی» از حوزه داروهای ضد سرطان بر اساس mERNA به حوزه واکسن‌های ویروسی بر اساس mRNA وارد شد.

بیوان‌تک ۵۰۰ نفر از کارکنانش را به کار بر روی این طرح برای بررسی چند ترکیب بالقوه mRNA گماشت و در نهایت این شرکت در فروردین با شرکت بزرگ فایزر وارد همکاری شد.

رویکرد آنها برای ساختن واکسن کووید-۱۹ از یک ماده ژنتیکی به نام mRNA استفاده می‌کند که می‌تواند سلول‌های بدن را به ساختن قطعات پروتئینی مشابه پروتئین‌های گل‌میخی سطح کروناویروس وادارد. این پروتئین‌های گل‌میخی هستند که باعث اتصال کروناویروس به گیرنده‌های سلولی‌اش و ورود آن به سلول‌ها می‌شوند. با تولید این پروتئین‌ها در بدن دستگاه ایمنی شناسایی آنها را یاد می‌گیرد و به حمله به این قطعات پروتئینی آنتی‌بادی می‌سازد. به طور هنگامی که خود کروناویروس وارد بدن می‌شود، دستگاه ایمنی به سرعت به آن واکنش نشان می‌دهد.

همکاران شاهین او ازجمله ماتیاس تئوبولد  استاد سرطان‌شناسی در دانشگاه ماینتس، او را مردی «فروتن و معتدل» توصیف می‌کنند.

شاهین روز سه‌شنبه گفت به نظر او واکسن بیوان‌تک/فایزر «تنها واکسن ساخته‌شده» بر ضد کووید-۱۹ نخواهد بود و اشاره کرد چند واکسن دیگر در مرحله سوم و نهایی کارآزمایی بالینی هستند.

شاهین همچنین گفت هدف از همکاری با شرکت فایزر بالا بردن ظرفیت تولید واکسن بالقوه‌شان است و آنها امیدوارند در صورت تایید شدن این واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ تا ۱.۳ میلیارد دوز آن ساخته شود.

او تاکید کرد که بیوان‌تک و فایزر از سازمان غذا و داروی آمریکا خواهند خواست تا مجوز مصرف اضطراری این واکسن را بدهد و تقاضا برای این کار ممکن است حتی در هفته آینده انجام شود.

کد خبر 564446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha