گروه ملی بیوتک چین (CNBG) و شرکت سینوواک روز شنبه ۱۵ شهریور اعلام کردند چهار کشور دیگر موافقت کرده‌اند با آزمایش‌های بالینی مرحله نهایی واکسن‌های بالقوه این دو شرکت بر ضد ویروس کرونا در آنها انجام شود.

Chinese vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  در حالیکه شمار موارد جدید کرونا در چین بسیار کاهش یافته است،  این دو شرکت به دنبال داده‌های بیشتری از کشورهای خارجی برای آزمایش‌ واکسن‌های ضد کرونایشان هستند و  صربستان و پاکستان از جمله کشورهای جدیدی هستند که موافقت کرده‌اند تا کارآزمایی بالینی مرحله ۳ این واکسن‌ها در آنها انجام شود.

صربستان دو واکسن ساخته شده بوسیله واحدهای ووهان و پکن CNBG و پاکستان هم واکسن ساخته‌شده بوسیله واحد پکن این گروه  را آزمایش خواهد کرد. خود CNBG واحدی از گروه ملی داروسازی چین یا سینوفارم است.

انتظار می‌رود کارآزمایی‌های مرحله سوم واکسن ساخت CNBG با شرکت ۵۰۰۰۰ نفر در حدود ۱۰ کشور انجام شود. قبلا کارآزمایی‌های این واکسن در کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، پرو، آرژانتین و اردن انجام شده است.

انتظار می‌رود CNBG پس از ارتقای شیوه‌های تولیدی‌اش بتواند ۳۰۰ میلیون دوز واکسن در سال تولید کند و دارد روی طرحی کار می‌کند که امکان افزایش ظرفیت تولیدی‌اش تا یک میلیارد دوز را هم بدهد.

شرکت سینوواک می‌گوید واکسن بالقوه ساخت آن نیز به نام کروناواک (CoronaVac) در برزیل و اندونزی آزمایش شده و تاییدیه لازم از دو کشور دیگر را هم برای انجام کارآزمایی های مرحله ۳ به دست آورده است، البته این شرکت نام این کشورها را هنوز اعلام نکرده است.

با اینکه مرحله نهایی این کارآزمایی‌های برای اثبات بی‌خطر و موثر بودن هنوز در حال انجام است، چین قبلا استفاده از واکسن‌های بالقوه سینوواک و CNBG را برای مصرف اضطراری در گروه‌های پرخطر مانند کارکنان پزشکی تایید کرده است.

به گفته شرکت سینوواک تا به حال چند ده هزار نفر واکسن این شرکت به نام کروناواک را دریافت کرده‌اند.

CNBG هم به زودی واکسن‌هایش در اختیار کارمندانی که در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در کشورهای خارجی کار می‌کنند، قرار خواهد داد.

واکسن‌های هر دوی این شرکت‌ها از ویروس کامل غیرفعال‌شده ساخته شده‌اند.

کد خبر 546520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha