یک کارخانه جدید برای تولید واکسن کرونای شرکت عظیم داروسازی چینی سینوفارم در یک سرمایه‌گذاری مشترک میان سینوفارم و شرکت فناوری «گروه ۴۲» (G24) مستقر در ابوظبی برپا خواهد شد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این پروژه دنباله‌ای بر دیپلماسی واکسن چین در منطقه خلیج فارس است و به امارات متحده عربی در تلاشش برای خارج شدن از وضعیت اقتصاد تک‌محصولی هیدروکربنی و تنوع بخشیدن به اقتصادش کمک می‌کند.

بر اساس بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۹ فروردین منتشر شد این کارخانه در «منطقه صنعتی خلیفه در ابوظبی» (KIZAD) در دست ساخت است و ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون واکسن را به همراه سه خط پر کردن شیشه‌های واکسن و پنج خط بسته‌بندی خودکار خواهد داشت.

هنگامی که این واکسن در امارات تولید شود، نام «حیات‌واکس»(Hayat-Vax) را خواهد داشت، اما در واقع همان واکسن غیرفعال‌شده‌ای شده‌ای است که «انستیتوهای فراورده‌های زیستی پکن»‌(BiBP) ساخته است که واحدی از «گروه زیست‌فناوری ملی چین» (CNBG) شرکت سینوفارم است و امارات در ماه دسامبر (آذر) آن را تایید کرد.

به عنوان بخشی از این سرمایه‌گذاری مشترک، تولید مقدماتی «حیات-واکس» بر اساس قراردادی میان G42 و صنایع داروسازی خلیج PSC شروع شده است.

خط تولید مقدماتی ظرفیت اولیه تولید ۲ میلیون دوز در ماه واکسن را دارد و جزئیاتی درباره مدت زمان ادامه تولید در آن ارائه نشده است.

امارات از طریق G42 از ماه ژوئیه (تیر)‌ میزبان کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن سینوفارم است که بعدا به کشورهای دیگر منطقه از جمله بحرین هم گسترش یافت. امارات متحده عربی این واکسن را در ماه سپتامبر (شهریور) برای کارکنان بهداشتی خط مقدم و در ماه دسامبر برای مصرف عمومی تایید کرد.

واکسن چینی کرونا در امارات مجوز مصرف اضطراری گرفت

G42 قبلا اعلام کرده بود که توافق‌نامه‌های توزیع و تولید با سینوفارم امضا کرده است و امیدوار است واکسن مورد نیاز امارات و سایر کشورهای منطقه را تامین کند.

این معامله در دیدار دوروزه وانگ ییی، وزیر خارجه چین از امارات در روز یکشنبه نهایی شد.

این سرمایه‌گذاری مشترک همچنین شامل یک ساخت یک مرکز پژوهش و توسعه برای علوم زیستی، زیست‌فناوری و تولید واکسن درKIZAD است.

امارات اعلام کرده است که کارآزمایی‌های واکسن سینوفارم در این کشور اثربخشی ۸۶ درصد را داشته است، در حالیکه خود شرکت سینوفارم بر اساس نتایج مقدماتی اثربخشی ۷۹.۳۴ درصدی را برای واکسنش اعلام کرده است.

امارات: واکسن چینی CNBG در پیشگیری از کرونا ۸۶ درصد اثربخشی دارد

وزارت بهداشت امارات این ماه اعلام کرد برخی از افراد در امارات پس از دریافت دوز دوم واکسن سینوفارم به مقدار کافی آنتی‌بادی تولید نکردند و یک دوز سوم واکسن به آنها داده شد. البته به گفته این وزارت شمار این افراد در مقابل شمار کلی افراد واکسینه‌شده «ناچیز» بوده است.

یک مدیر سینوفارم روز یکشنبه گفت که لازم است نتایج کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم واکسنش در کشورهای خارجی را ارزیابی کند تا تصمیم بگیرد آیا لازم است پس تزریق دوره دو دوزی واکسن یک دوز یادآور واکسن هم به افراد تزریق شود یا نه.

بیشتر بخوانید:

دیپلماسی واکسن: بسیاری از مردم جهان در نهایت با واکسن‌های کرونای چینی ایمن خواهند شد

کد خبر 592261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha