بحرین که قبلا واکسن کرونای فایزر/بیونتک را تایید کرده است، روز یکشنبه ۲۳ آذر اعلام کرد مصرف اضطراری یک واکسن کرونای چینی را هم تایید کرده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس کویت نیز به طور جداگانه مصرف اضطراری واکسن کرونای فایزر را تایید کرده است.

خبرگزاری دولتی بحرین اعلام کرد واکسن چینی سینوفارم در دسترس قرار می‌گیرد.

بحرین جزئیاتی درباره نتایج زیادی از کارآزمایی واکسن چینی که در این کشور هم در جریان بود، بیان نکرده است. امارات نیز در کارآزمایی این واکسن شرکت دارد، هفته پیش از اثربخشی ۸۶ درصدی آن خبر داد اما این کشور هم جزئیات چندانی درباره بررسی واکسن اعلام نکرده است.

بحرین گفت که بیش از ۷۷۰۰ نفر در کارآزمایی واکسن سینوفارم در این کشور شرکت داشتند. دولت بحرین قبلا اعلام کرده بود که واکسن‌های کرونا به رایگان در اختیار مردم قرار خواهد داد.

واکسن گروه سینوفارم که زیرمجموعه گروه ملی داروسازی چین (CNBG) است، در چند کشور برای مصرف اضطراری تایید شده است و این شرکت هنوز در حال انجام کارآزمایی‌های بالینی مرحله نهایی در ۱۰ کشور است.

یک کشور عربی دیگر، مغرب هم یک برنامه بلندپروازانه واکسیناسیون کووید-۱۹ دارد که هدف آن واکسینه کردن ۸۰ درصد بزرگسالان این کشور است. این برنامه که این ماه شروع می‌شود، در ابتدا بر واکسن سینوفارم تکیه دارد.

واکسن سینوفارم بر اساس فناوری آزموده‌شده‌ای است که از ویروس کشته‌شده به عنوان واکسن استفاده می‌کند، و شبیه به روشی است که برای ساختن واکسن فلج اطفال به کار می‌رود.

رقبای اصلی غربی، مانند واکسن شرکت آمریکایی فایزر و شرکت همکار آلمانی‌اش بیونتک از یک فناوری جدیدتر که تجربه زیادی درباره آن وجود نداشت، یعنی واکسن mRNA استفاده کردند.

خبرگزاری دولتی کویت نیز روز یکشنبه اعلام کرد وزارت بهداشت این کشور مجوز مصرف اضطرای واکسن فایزر را صادر کرده است. این وزارت از هم اکنون امکان ثبت‌نام شهروندان برای نوبت گرفتن برای دریافت واکسن را ایجاد کرده است.

کد خبر 572485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha