دولت‌های محلی در سراسر چین در حال سفارش دادن واکسن‌های تجربی کرونای ساخت این کشور هستند، گرچه مقامات بهداشتی این کشور هنوز جزئیات برنامه‌شان برای واکسیناسیون مردم این کشور۱.۴ میلیارد نفری را اعلام نکرده‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس گرچه واکسن‌های چینی کرونا هنوز تایید نهایی نشده‌اند، بیش از ی میلیون نفر از کارکنان بهداشتی و دیگران که در معرض خطر بالا عفونت با کروناویروس هستند تا به حال بر اساس مجوز مصرف اضطراری واکسن تجربی را دریافت کرده‌اند. تا به حال صحبتی از عوارض جانبی احتمالی به میان نیامده است.

صنعت در حال شکوفایی داروسازی چین دست کم پنج واکسن از چهار تولیدکننده را در چندین کشور از جمله روسیه، مصر و مکزیک در دست آزمایش دارد. کارشناسان می‌گوید حتی اگر آزمایش این واکسن‌ها موفق باشد، روند تایید آنها در ایالات متحده آمریکا، اروپا، ژاپن و سایر کشورهای توسعه‌یافته ممکن است آنقدر پیچیده باشد که این واکسن‌ها در این کشورها مصرف نشوند. اما چین می‌گوید قابل‌خرید بودن واکسن‌هایش در کشورهای روبه‌توسعه را تضمین خواهد کرد.

یک سازنده واکسن در چین، «گروه داروسازی ملی چین» یا سینوفارم در ماه نوامبر اعلام کرد که تقاضای تایید نهایی واکسنش برای ورود به بازار چین را کرده است. واکسن‌های دیگر چینی برای مصرف اضطراری در افراد در معرض خطر بالای عفونت تایید شده‌اند.

دولت چین هنوز اعلام نکرده است چه تعدادی از مردم را قصد دارد واکسینه کند. اما طرح‌های برای واکسیناسیون کارکنان مرزی و سایر جمعیت‌های در معرض خطر بالای کرونا مورد بحث بوده است.

شرکت‌های چینی در ساختن واکسن‌های کرونایش نسبت به سازندگان غربی از تکنیک‌های سنتی‌تر استفاده می‌کنند.

این واکسن‌ها بر خلاف واکسن شرکت آمریکایی فایزر که باید در دماهای پایین تا حد منهای ۷۰ درجه سلسیوس نگهداری شود، قابل‌نگهداری در دمای معمول یخچالی یعنی ۲ تا ۸ درجه سلسیوس هستند. اما تولیدکنندگان چینی هنوز نگفته‌اند چگونه می‌خواهند این واکسن‌ها را توزیع کنند.

کارشناسان بهداشتی می‌پرسند چرا چین می‌خواهد واکسن‌های تجربی را در چین مقیاس گسترده‌ای در حال حاضر به کار ببرد، در حالیکه شیوع کرون عمدتا در این کشور کنترل شده است؟

مقامات بهداشتی چین قبلا گفته‌اند این کشور خواهد توانست تا پایان سال میلادی جاری ۶۱۰ میلیون دوز واکسن تولید کند و این میزان را در سال آینده به یک میلیارد دوز افزایش دهد.

واکسن‌های چینی کرونا

شرکت سینوفارم کارآزمایی بالینی واکسن کرونایش را در ۱۰ کشور از جمله امارات متحده عربی، مصر، اردن، پرو و آرژانتین با حدود ۶۰۰۰۰۰ داوطلب انجام می‌دهد. این شرکت دو مرکز با ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن را در چین ساخته است.

واکسن شرکت سینوواک در برزیل، ترکیه و اندونزی در دست آزمایش است. آخرین داده‌های منتشرشده از این واکسن که در ژورنال علمی لنست منتشر شده است، نشان داد این واکسن میزان کمتری آنتی‌بادی در افراد واکسینه‌شده نسبت به میزان آنتی‌بادی در افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ تولید می‌کند. این شرکت پیش‌بینی می‌کند تا ماه فوریه یا مارس سال آینده چند میلیون دوز واکسن تولید کند.

یک تولیدکننده دیگر چینی واکسن کرونا، شرکت کان‌سینو در حال آزمایش واکسنش در کشورهای روسیه، پاکستان و مکزیک است و به دنبال همکاری با کشورهای آمریکای لاتین در این زمینه است. این واکسن که برای مصرف اضطراری در ارتش چین تایید شده است، از یک آدنوویروس بی‌ضرر برای انتقال ژن‌های کروناویروسی به سلول‌های انسانی و ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کند

یک شرکت چهارم سازنده داروهای بیولوژیک به نام  Anhui Zhifei Longcom نیز در حال اجرای مرحله نهایی کارآزمایی واکسن تولیدی‌اش در چین است.

کد خبر 570698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha