هواپیمای مملو از واکسن‌های کرونا در اواخر ماه ژانویه تازه در فرودگاه سانتیاگو پایتخت شیلی توقف کرده بود که سباستیان پینرا، رئیس‌جمهور که به استقبال آن رفته بود، گفت: «امروز روز شعف و شادی و امید است.»

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس منبع آن امید: چین بود- کشوری که شیلی و چندین کشور دیگر برای کمک برای نجات یافتن از پاندمی کووید-۱۹ به آن وابسته هستند.

دیپلماسی واکسن چین با موفقیتی غافلگیرکننده همراه شده است:چین وعده داست که تقریبا نیم میلیارد دوز از واکسن‌های کرونایش را به بیش از ۴۶۵ کشور بدهد. در حالیکه فقط چهار شرکت واکسن‌سازی از شرکت‌های واکسن‌سازی بسیار چنین مدعی هستند که می‌تواند امسال دست کم ۲.۶ میلیار دوز واکسن تولید کنند، بخش بزرگی از جمعیت جهان در نهایت واکسن‌های گران‌قیمت غربی دسترسی که از لحاظ میزان اثربخشی بالا در صدر اخبار قرار می‌گیرند، دسترسی نخواهند یافتد، بلکه واکسن‌های فروتن چینی را که اثربخشی‌های پایین‌تر دارند، دریافت خواهند کرد.

با وجود کمبود داده‌های علنی درباره واکسن‌های چینی، دودلی فراگیری درباره اثربخشی و بی‌خطربودن این واکسن ها در کشورهای به آنها وابسته هستند، وجود دارد. با این وجود، تزریق واکسن‌های چینی از هم اکنون در بیش از ۲۵ کشور آغاز شده است و واکسن‌های چینی به ۱۱ کشور دیگر هم تحویل شده‌اند.

توزیع گسترده این واکسن‌ها «کودتایی» بالقوه برای ترمیم وجهه چین است که عزمش را جزم کرده است تا خودش را از سوژه بی‌اعتمادی به خاطر مدیری نادرست ر ابتدای شیوع کووید-۱۹ به نجات‌بخش جهان متحول کند. چین نیز مانند هند و روسیه در تلاش است تا حسن‌نیت خود را به جان نشان دهد و قول داده است و حدود ۱۰ برابر شمار واکسن‌هایی که در داخل این کشور توزیع کرده است را به کشورهای دیگر عرضه کند.

کریشنا اوادایاکومار، رئیس مرکز ابدعات بهداشت جهانی دوک در دانشگاه دوک در انگلیس می‌گوید: «ما یقینا شاهد شروع بازی دیپلماسی واکسن در زمان واقعی هستیم و چین از لحاظ توانایی تولید واکسن‌های کرونا درون چین و قرار دادن آنها در اختیار کشورهای دیگر پیشتاز است. برخی از این واکسن‌ها به کشورها اهدا می‌شوند، برخی دیگر به کشورها فروخته می‌شوند و برخی دیگر از آنها با تامین وام مربوط به آنها فروخته می‌شوند.»

چین گفته است که در حال عرضه «کمک واکسن» به ۵۳ کشور و صادرات واکسن به ۲۷ کشور دیگر است. اما پکن «دیپلماسی واکسن» را انکار کرد و یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت چین دادن واکسن کرونا به کشورهای دیگر را یک «نیکوکاری عمومی جهانی» می‌شمارد و هر رابطه‌ای میان صادرات واکسن‌ها و بهبودبخشیدن به تصویر چین در جهان را تکذیب کرد.

چین کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط را هدف قرار داده است که از کشورهای ثروتمند که اغلب واکسن‌های گران‌قیمت تولید شده بوسیله شرکت‌های مانند فایزر و مدرنا را پیش‌خرید کرده‌اند، عقب افتاده‌اند. با وجودی که چین تاخیرهای خودش در واکسن‌های کرونایش در برزیل و ترکیه را داشت، اما اکنون عمدتا از بر عرضه کندتر از حد انتظار تولیدات واکسن‌سازهای آمریکایی و اروپایی سود ببرد.

شیلی هم مانند بسیاری کشورهای دیگر دوزهای کمتری از میزان وعده‌ داده شده ابتدایی واکسن کرونای فایزر دریافت کرده است. شیلی در یک ماه پس از شروع واکسیناسیون عمومی‌اش در اواخر ماه دسامبر (دی ماه) فقط حدود ۱۵۰۰۰۰ دوز از ۱۰ میلیون واکسن فایزر سفارش‌داده شده‌اش را دریافت کرد.

فقط هنگامی که شرکت چینی سینوواک بیوتک ۴ میلیون دوز از واکسن‌های کرونایش در اواخر ماه ژانویه (بهمن) در اختیار شیلی گذاشت، این کشور توانست واکسیناسیون عمومی جمعیت ۱۹ میلیون نفری‌ش را با سرعتی کم‌نظیر بالا ببرد. شیلی اکنون پنجمین کشور جهان از لحاظ شمار واکسیناسیون سرانه کرونا است.

خانم ویلما اورتیز  واکسن کرونای سینوواک را در مدرسه‌ای در محله نونوآی سانتیاگو به همراه حدود ۶۰ نفر دیگر دریافت کرد. گرچه او خودش را آدمی «تا حدی بدبین» توصیف می‌کند، می‌گوید درباره واکسن‌ّ‌های چینی در اینترنت جستجو کرده و راضی شده است.

او می‌گوید: «من ایمان و اعتماد بالایی به این واکسن دارم.»

کد خبر 588401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha