دوبی برای تلقیح ۷۰ درصد جمعیتش با واکسن کرونای تولید شده بوسیله شرکت‌های فایزر و بیونتک تا پایان سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی می‌کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دوبی، کانون مالی امارات متحده عربی، مرحله اول کارزار واکسیناسیونش را که قرار است برای همه شهروندان و ساکنان رایگان باشد، هفته پیش با تمرکز بر «گروهای با اولویت بالا» شامل افراد ۶۰ ساله و بالاتر، افراد دچار بیماری‌های مزمن، افراد دچار ناتوانی و کارکنان بهداشتی خط اول آغاز شد.

دوبی برخلاف ابوظبی پایتخت امارات که واکسیناسیون عمومی با واکسن ساخت گروه ملی داروسازی چین (سینوفارم)‌شروع کرده است، با پیروی از عربستان سعودی که نخستین کشور عربی بود که این ماه شروع به استفاده از واکسن فایزر کرد، از واکسن این شرکت آمریکایی استفاده می‌کند.

فرید الخواجه، رئیس کمیته راهبری دوبی برای واکسیناسیون کووید-۱۹ در این باره گفت: «هدف ما این است که ۷۰ درصد جمعیت دوبی تا پایان سال ۲۰۲۱ واکسینه شوند. ما می‌خواهیم با این کار به ایمنی جمعی لازم برسیم.»

خواجه گفت مرحله دوم واکسیناسیون در ماه آوریل (فروردین) شروع خواهد شد که همه شهروندان و ساکنان می‌توانند از آن استفاده کنند.

دوبی که در سال ۲۰۱۹ جمعیتی بالای ۳.۳ میلیون نفر داشت به علت شیوع کرونا دچار آسیب در بخش‌های کلیدی گردشگری، املاک و تجارت شده است.

وزارت بهداشت امارات واکسن فایزر-بیونتک را برای مصرف اضطراری ثبت کرده است، اما هیچگدام از امارت‌های دیگر هنوز طرح‌هایشان برای استفاده از واکسن فایزر/بیونک که داده‌ها اثربخشی ۹۵ درصدی آن را نشان می‌دهند، اعلام نکرده‌اند.

امارات: واکسن چینی CNBG در پیشگیری از کرونا ۸۶ درصد اثربخشی دارد

خواجه درباره هماهنگی میان هفت امارت این کشور در واکسیناسیون کرونا گفت:‌ «یک کارزار ملی واکسیناسیون در امارات متحده وجود دارد و همه امارت‌های برنامه‌های واکسن خودشان را هم پوشش می‌دهند.»

امارات متحده عربی نخستین کشور به جز چین بود که واکسن سینوفارم را برای استفاده عمومی به کار گرفت و  بر اساس آنالیز مقدماتی کارآزمایی‌های بالینی مرحله نهایی ماه پیش اثربخشی آن را ۸۶ درصد اعلام کرد.

کارآزمایی‌های مرحله سوم واکسن سینوفارم با شرکت ۳۱۰۰۰ نفر از ۱۲۵ کشور در امارات متحده انجام شد.

نه امارات و نه سینوفارم هنوز داده‌های مشروح این بررسی را منتشر نکرده‌اند. امارات همچنین عوارض جانبی احتمالی این واکسن، تعداد شرکت‌کنندگان در کارآزمایی که کرونا گرفته‌اند یا شمار داوطلبانی که به آنها واکسن یا دارونما زده شده است، را اعلام نکرده است.

واکسن سینوفارم اکنون برای هر  فردی که در امارات متحده زندگی می‌کند و تمایل به دریافت آن را دارد، در دسترس است و  از جمله در یک بیمارستان صحرایی که در دوبی برپاشده است، تزریق می شود.

کد خبر 576566

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha