مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
۰ نفر

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن موفق به کشف نوعی آنتی‌بادی مقاوم در برابر ویروس شده‌اند که مقادیر کم آن می‌تواند در برابر تعداد زیادی از گونه‌های ویروس ایمنی ایجاد کند.

62011542.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از مدیکال‌اکسپرس، این آنتی‌بادی به بخشی از ویروس که به طور معمول کمتر دچار تغییر می‌شود متصل شده و آن را خنثی می‌کند.

این یافته‌ها که به صورت آنلاین در مجله‌ی "Immunity" منتشر شده‌اند گامی در جهت ایجاد درمان‌های مبتنی بر آنتی‌بادی هستند که در طول زمان اثربخشی آن‌ها از بین نخواهد رفت.

مایکل اس دایموند، نویسنده‌ی اصلی این مقاله می‌گوید: آنتی‌بادی‌های کنونی در برابر برخی از گونه‌های ویروس مقاومت ایجاد می‌کنند اما در برابر همه‌ی آن‌ها مقاوم نیستند. ویروس‌ها در طول زمان تکامل پیدا می‌کنند. ویروس سارس-کوو-۲ که منجر به بیماری کووید-۱۹ می‌شود برای اتصال به سلول از پروتئین خاصی استفاده می‌کند. آنتی‌بادی‌هایی که از اتصال ویروس به سلول جلوگیری می‌کنند در برابر ابتلا به بیماری ایمنی ایجاد می‌کنند اما تغییراتی در بسیاری از جهش‌های جدید ویروس رخ داده است که مانع اثر بخشی آنتی‌بادی‌ها می‌شود.

محققان برای کشف این آنتی‌بادی ۴۳ آنتی‌بادی مقاوم در برابر سارس-کوو-۲ را مورد بررسی قرار دادند و ۹ مورد از قوی‌ترین آن‌ها روی موش‌ها آزمایش شد.

نتایج امیدوارکننده یک داروی آنتی‌بادی برای درمان گونه‌های جدید ویروس کرونا

سپس محققان دو آنتی‌بادی که بیشترین ایمنی را در برابر ویروس نشان داده بودند در برابر جهش‌های مختلف ویروس از جمله آلفا، بتا، گاما و دلتا و همچنین کاپا و یوتا مورد آزمایش قرار دادند. یکی از این دو آنتی‌بادی با نام "SARS۲-۳۸" توانست تمامی جهش‌های مختلف ویروس را خنثی کند.

در آزمایش‌های بعدی محققان منطقه‌ای از پروتئین سنبله که مورد هدف این آنتی‌بادی قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار دادند و جهش‌هایی که ممکن است باعث بی اثر شدن این آنتی‌بادی شود را مشخص کردند. این جهش‌ها به ندرت رخ می‌دهند. محققان با بررسی داده‌های ۸۰۰ هزار توالی ویروس سارس-کوو-۲ دریافتند که احتمال بروز چنین جهشی ۰.۰۴ درصد است.

به گفته‌ی دکتر دایموند: این آنتی‌بادی اثربخشی بالایی دارد و مقادیر کم آن نیز به خوبی قادر به خنثی کردن ویروس است و از آن می‌توان در درمان‌های ترکیبی استفاده کرد.

کد خبر 621809
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha