یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که دو تزریق واکسن کرونای فایزر دریافت کرده‌اند، پاسخ‌های قوی سلول T(یک نوع سلول دفاعی) در برابر گونه‌های جدید انگلیسی و آفریقای جنوبی ویروس ایجاد می‌کند.

pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این یافته‌ها نشان می‌دهند که واکسن کرونای فایزر همچنان در ماه‌های آینده در برابر بیماری کووید-۱۹ محافظت ایجاد خواهد کرد.

پژوهشگران در نخستین بررسی برای آزمایش پاسخ‌های ایمنی در برابر واریانت‌های یا گونه‌های جهش‌یافته کروناویروس در حال گردش در جمعیت‌ها، دریافتند که گرچه پاسخ آنتی‌بادی در برابر واریانت‌های جدید محدود است، اما هنوز آنقدر کافی هست باعث حفاظت افراد در برابر عفونت پس از تزریق دوز دوم واکسن شود.

گرچه بررسی‌های پیشین نشان داده‌اند که آنتی‌بادی‌های تولیدشده در افراد واکسینه‌شده با واکسن فایزر/بیونتک می‌توانند ویروس‌های دارای جهش‌های منفرد یافت‌شده در گونه‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی را شناسایی و خنثی کنند- هر چند که میزان آنتی‌بادی‌ها در مقایسه‌ با آنتی‌بادی‌های تولید شده در برابر واریانت‌های پشین پایین‌تر بود؛ این آنتی‌بادی‌ها روی ویروس‌های مهندسی‌شده آزمایش شده بودند، نه ویروس‌هایی که از بیماران واقعی جدا شده باشند.

در این پژوهش‌های قبلی سلول‌های T را که سلول‌های آلوده به ویروس را نابود و از تولید آنتی‌بادی‌های حمایت می‌کنند، بررسی نشده بودند. هر دو نوع پاسخ ایمنی - سلول T و آنتی‌بادی- برای تداوم حفاظت در برابر ویروس پس از واکسیناسیون لازم هستند، اما پاسخ‌های انتی‌بادی را راحت‌تر می‌توان اندازه‌ گرفت.

ویلیام جیمز، استاد ویروس‌شناسی در دانشگاه آکسفورد و همکارانش نمونه‌های خون از افراد بهبودیافته از کووید-۱۹ و کارکنان بهداشتی که یک یا دو دوز واکسن فایزر/بیونتک را گردآوری کردند. 

آنها همچنین واریانت‌های B117 و B1.351 کرونا را در ابتدا در کنت انگلیس و آفریقای جنوبی شناسایی شده بودند و نیز  واریانت قدیمی‌تر ویروس مشابه ویروسی که در یک سال گذشته در گردش است، را به دست آورند. 

بعد آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T به دست آمده از خون این افراد در برابر این ویروس‌ها آزمایش شدند تا میزان اثربخشی آنها معین شود.

این بررسی که هنوز بوسیله سایر دانشمندان بازبینی نشده (داوری همتراز نشده) نشان داد آنتی‌بادی‌های خون این افراد پس از دوز نخست واکسن به طور متوسط بر ضد ویروس اصلی و به مقدار کمتر بر ضد ویروس انگلیسی موثر است، اما نمی‌توانند گونه آفریقای جنوبی را خنثی کنند.

اما این افراد پس از تزریق اول واکسن پاسخ قوی سلول T در برابر همه واریانت‌ها داشتند. 

جیمز در این باره گفت: «ممکن است این میزان پاسخ ایمنی باعث حفاظت شما در برابر عفونت نشود، اما بسیار محتمل است که تزریق دوز اول واکسن باعث شود که دستگاه ایمنی شما در بار دوم قرار گرفتن در برابر ویروس پاسخی قوی ایجاد کند.»

«به نظر ما به همین علت است که تزریق دوز دوم واکسن باعث چنین پاسخ ایمنی قوی می‌شود، چرا که سلول‌های T فعال‌شده از قبلا وجود دارند تا واکنش نشان دهند و از تولید آنتی‌بادی هم حمایت کنند.»

این کشف که افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند و آنهایی که دست کم یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، دارای سلول‌های T دارای توانایی پاسخدهی به واریانت‌های جدید کرونا هستند، امیدبخش چرا که نشان می‌دهد سلول‌های T مناطق متفاوت پروتئین گل‌میخی را به آنتی‌بادی‌ها می‌شناسانند.

به گفته جیمز، این یافته‌ها همچنین به معنای آن است که این افراد مقاومت بیشتری نسبت به واریانت‌های آینده ویروس هم خواهند داشت.

اینفوگرافیک | واکسن کرونای موفق شرکت فایزر چگونه عمل می‌کند؟

کد خبر 584465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    3 0
    ماهم واکسن فایزر میخاهیم نمیفهمید؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    4 2
    قابل توجه کسانی که می گفتن واکسن فایزر بزنید به گودزیلا تبدیل می شید
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
      2 1
      فقط ما تبدیل به گودزیلا میشیم به خودشون حسابی ساخت
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    1 0
    بعضی چیزا هیچوقت فراموش نمیشن حتما یه روزی احتیاج مسئولین هم به مردم میفته