سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، ممکن است در صورت دچار شدن به عفونت با ویروس کرونا کمتر ویروس را به دیگران منتقل کنند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز افرادی که واکسن کرونا به آنها تزریق شده است، همچنان ممکن است با کروناویروس آلوده شوند، گرچه در صورت عفونت با ویروس در برابر بیماری شدید محافظت می‌شوند، اما یک بررسی جدید همچنین نشان می‌دهد افراد واکسن‌زده در صورت دچار عفونت همچنین کمتر واگیر هستند.

پژوهشگران در این بررسی بر روی ۶۵۰۰۰۰ نفر در اسرائیل که دو دوز واکسن فایزر/بیونتک را دریافت کرده بودند، ۲۹۸۷ بیمار را شناسایی کردند که بعدا آز مایش کرونایشان مثبت شده بود.

میزان‌های ویروس در نمونه‌های سواب برداشته شده از بینی و گلوی این افراد در عفونت‌هایی که دست کم ۱۲ روز پس از تزریق نخستین دوز واکسن رخ داده بود، نسبت میزان معمول ویروس در افرادی که اصلا واکسن نزده بودند، چهار برابر کاهش یافته بود.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که «بار ویروس»- میزان ویروسی که در بدن افراد دچار وجود دارد-  با میزان واگیری یا سرایت و شدت بیماری در افراد ارتباط دارد.

البته این پژوهش یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده نبود و همچنین نه تغییرات بار ویروسی بیماران را در طول زمان و نه میزان‌ عفونت در افراد در تماس با این بیماران را (که مستقیم‌ترین شاهد درباره کاهش سرایت ویروس است) بررسی نکرده بود.

با این وجود، این پژوهشگران در مقاله‌شان که روز دوشنبه در وب‌سایت پزشکی medRxiv پست کرده‌اند (و هنوز بازبینی همتراز نشده و در ژورنال‌های پزشکی منتشر نشده است)، نوشتند: «این کاهش بار ویروسی در این بیماران نشانگر کاهش یافتن واگیری آنها است و یک عامل مشارکت‌کننده دیگر در اثر واکسن بر انتشار ویروس است.»

کد خبر 585484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha