پژوهشگران اعلام کردند یک گونه بسیار واگیر کووید-۱۹ که در ابتدا در انگلیس کشف شد، بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد مرگبارتر از گونه‌های غالب قبلی کروناویروس است.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دانشمندان گفتند در بررسی مقایسه شمار مرگ‌ها در میان افراد دچار عفونت با گونه جدید «سارس-کوو-۲» (عامل کووید-۱۹) که به نام «واریانت B.1.1.7» شناخته می‌شود، در مقابل افراد دچار گونه‌های دیگر کووید-۱۹، میزان‌های مرگ‌ومیر ناشی از گونه جدید «به طور قابل‌توجهی بالاتر بود.»

گونه (یا سوریه یا واریانت) B.1.1.7 در ابتدا در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور) در انگلیس شناسایی شد و از آن هنگام به بعد در بیش از ۱۰۰ کشور دیگر یافت شده است.

نتایج یک بررسی جدید: گونه جهش‌یافته انگلیسی کرونا بسیار مرگبارتر است

این گونه جدید دارای ۲۳ جهش در رمز ژنتیکی‌اش که تعداد نسبتا بالایی است و برخی از این جهش‌ها باعث انتشار بسیار آسانتر و سریعتر آن شده‌اند. دانشمندان می‌گویند این گونه ۴۰ تا ۷۰ درصد واگیرتر از گونه‌های غالب قبلی ویروس که در گردش بودند، است.

در این بررسی در انگلیس که یافته‌های آن روز چهارشنبه در نشریه معتبر پزشکی BMJ منتشر شد، در نمونه شامل ۵۴۹۰۶ بیمار کووید-۱۹ عفونت با گونه جدید به ۲۲۷ مرگ منتهی شده بود، در حالی که در میان همان تعداد بیمار که از لحاظ سن، جنس، پس‌زمینه اجتماعی‌-حمعیت‌شناختی، هنگام عفونت و سایر عوامل تطبیق داده شده و با سایر گونه‌های ویروس دچار عفونت شده بودند، شمار مرگ‌ها ۱۴۱ مورد بود.

«نسبت خطر» (hazard ratio) برای گونه جهش‌یافته B.1.1..7 در مقایسه با گونه‌های از قبل در گردش ویروس ۱۶۴ بود.

رابرت چالن، پژوهشگر دانشگاه اکستر انگلیس و یکی از سرپرستان این  پژوهش گفت: «گونه B.1.1..7 با این میزان بالاتر کشندگی به علاوه سرعت بالاتر انتشار باید جدی گرفته شود.»

کارشناسان مستقل گفتند یافته‌های بررسی به شواهد مقدماتی قبلی اضافه می‌شوند که عفونت با گونه B.1.17 را با افزایش خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹  مربوط می‌کنند

.نخست‌وزیر انگلیس: گونه واگیرتر انگلیسی کرونا ممکن است «مرگبارتر» هم باشد

لاورنس یانگ، ویروس‌شناسا و استاد سرطان‌شناسی مولکولی در دانشگاه وارویک انگلیس گفت سازوکارهای دقیق زمینه‌ساز میزان بالاتر مرگ ناشی از گونه B.1.1.1.7 هنوز روشن نیست، اما «ممکن است مربوط به تکثیر شدیدتر ویروس و نیز واگیری افزایش‌یافته آن باشد.»

آشنایی با واریانت‌ها یا سویه‌های جدید جهش‌یافته کروناویروس (کووید-۱۹)

کد خبر 590044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha