شرکت‌های فایزر و بیونتک روز پنجشنبه اعلام کردند بر اساس داده‌های روزآمد شده کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولیدی‌شان که شامل افرادی می‌شود که تا شش ماه پیش واکسن زده‌اند، اثربخشی این واکسن ۹۱ درصد است.

pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این شرکت‌ها می‌گویند این واکسن نشانه‌های اولیه پیشگیری از بیماری را در زیرمجموعه کوچکی از داوطلبان شرکت‌کننده در بررسی آفریقای جنوبی که گونه جدید جهش‌یافته B.1.351 کروناویروس در آن در گردش است، نشان داده است.

گرچه این میزان کمتر از میزان اثربخشی ۹۵ درصدی گزارش شده در کارآزمایی بالینی شامل ۴۴۰۰۰ نفر در ماه نوامبر (آبان) است، اثربخشی کلی ۹۱.۳ درصد نشان می‌دهد این واکسن ابزاری قوی در برابر ویروسی در حال تحول است. این ویروس اکنون دارای اشکالی واگیرتر و نیز اشکالی است که در بررسی‌های آزمایشگاهی و کارآزمایی بالینی دنیای واقعی انشان داده‌اند از حفاظت آنتی‌بادی‌ها می‌گریزند.

دانی التمن، استاد ایمنی‌شناسی در ایمپریال کالج لندن که در کارآزمایی فایزر شرکت نداشت، در این باره گفت: «این داده‌ها این نظر را که ما واکسن‌های کاملا قوی در اختیار داریم، تقویت می‌کنند.»

آلبرت بورلا، مدیرعامل ارشد فایزر گفت این نتایج روزآمدشده که شامل داده‌ها درباره بیش از ۱۲۰۰۰ نفر می‌شوند که دست کم شش ماه پیش واکسن زده‌اند، این شرکت را در موقعیتی قرار می‌دهد که مجوز کامل سازمان‌های ناظر دارویی در آمریکا را کسب کند.

این واکسن در حال حاضر از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف اضطراری گرفته است.

اوگور شاهین، مدیر عامل ارشد شرکت بیونتک نیز گفت که داده‌های این کارآزمایی «نخستین نتایج بالینی در این باره را فراهم می‌کند که این واکسن اثربخشی قدرتمندی در برابر گونه‌های فعلا در گردش ویروس را دارد که عاملی ضروری برای رسیدن به ایمنی جمعی و پایان دادن به این پاندمی در جمعیت جهانی است.»

کارشناسان نگران هستند که گونه‌های جدید کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی و برزیل ممکن است در برابر واکسن‌ها و درمان‌های موجود مقاومت نشان دهند. بیش از ۳۰۰ مورد از عفونت با گونه آفریقای جنوبی کروناویروس در بی از ۲۵ ایالت و قلمروی آمریکا شناسایی شده‌اند.

بررسی‌های آزمایشگاهی قبلا نشان داده‌اند که واکسن فایزر/بیونتک در برابر گونه B.1.351 کروناویروس که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، اثربخشی کمتری دارد، با این حال هنوز دفاعی قوی در برابر آن ایجاد می‌کند.

داده‌های منتشرشده در روز پنجشنبه نخستین نگاه به چگونگی تاثیر واکسن فایزر/بیونتک در افراد در معرض گونه آفریقایی جنوبی واکسن در جهان واقعی است. در میان گروهی از ۸۰۰ نفر از داوطلبان در کارآزمایی آفریقای جنوبی ۹ مورد کووید-۱۹ رخ داد که همه آنها در گروهی بود که دارونما (واکسن بی‌تاثیر) را دریافت کرده بودند.

کارشناسان می‌گویند این نتایج که نخستین داده‌ها درباره تاثیر واکسن‌های از نوع mRNA مانند واکسن فایزر در برابر گونه آفریقای جنوبی هستند، امیدوارکننده هستند، اما با توجه به اندازه کوچک نمونه هنوز باید در انتظار داده‌های بیشتر ماند.

گرچه گونه یا واریانت B.1.1.7 کروناویروس که در ابتدا در بریتانیا شناسایی شد، به سرعت در سراسر اروپا گسترش یافته‌اند و به آمریکا هم رسیده‌اند، اما این گونه ‌B.1.351 (گونه آفریقای جنوبی) و گونه‌های مشابه هستند که بیشتر مایه نگرانی بوده‌اند، زیرا باعث کاهش اثربخشی سه واکسن متفاوت کووید-۱۹ در کارآزمایی‌های بالینی در آفریقای جنوبی شده‌اند.

آشنایی با گونه‌های ( یا واریانت‌ها یا سویه‌های) جدید جهش‌یافته کروناویروس (کووید-۱۹)

شرکت آلمانی بیونتک این هفته اعلام کرد که ممکن است در آینده نیاز به تزریق یک واکسن یادآور وجود داشته باشد که به طور خاص گونه‌های جدید ویروس را هدف قرار دهد و این شرکت آماده ارتقای واکسنش در صورت نیاز است.

واکسن شرکت‌های فایزر و بیونتک ۹۵.۳ درصد اثربخشی در پیشگیری از بیماری شدید کووید-۱۹ بر اساس تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا داشته است.

اثربخشی ۹۵ درصدی واکسن کرونا واقعا یعنی چه؟

این شرکت‌ها همچنین گفتند که هیچ موری از عارضه جانبی جدید در شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی واکسن تا شش ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن رخ نداده است.

این کارآزمایی بیش از ۹۰۰ مورد تاییدشده کووید-۱۹ را بازبینی کرده است که اغلب آنها در گروه افراد دریافت‌کننده دارونما (واکسن بی‌تاثیر) رخ داده است.

این نتایج به دنبال انتشار داده‌های جداگانه‌ای است که نشان داد واکسن فایزر/بیونتک در نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله هم بی‌خطر و موثر است و به این ترتیب راه برای این شرکت‌ها برای تقاضای مجوز مصرف این واکسن در آمریکا و اروپا برای این گروه سنی هم گشوده می‌شود.

کد خبر 592510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha