دانشمندان می‌گویند یک گونه دیگر جدید کووید-۱۹ با منشا آفریقای جنوبی که به انگلیس هم رسیده، مسری‌تر است، افراد کمسن‌تر را بیشتر مبتلا می‌کند و ممکن است اندکی به واکسن‌ها مقاوم‌تر شده باشد.

new variant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  گاردین، البته پژوهش درباره این گونه جدید کروناویروس که به انگلیس هم رسیده است و ظاهرا علائم شدیدتری ایجاد نمی‌کند، ادامه دارد تا میزان خطرناکی آن تعیین شود

همچنین این نگرانی وجود دارد که با توجه شمار بسیار جهش‌ها در این گونه جدید ممکن است این ویروس توانایی «عفونت دوباره» افرادی را پیدا کند که قبلا از عفونت کرونا بهبود یافته‌اند.

دانشمندان در آفریقای جنوبی هنوز به آرامش و به طور روشمند در تلاش برای شناخت کامل این گونه جدید هستند که 501Y.V2 نامیده شده است. داده‌ها درباره این گونه در پهنه گسترده‌ای از آفریقای جنوبی انتشار یافته است، از هم اکنون با داده‌های مربوط به گونه جدید یافت‌شده در انگلیس در هفته گذشته مقایسه شده است.

دکتر ریچارد لسلز، یکی از پژوهشگران اصلی درباره این گونه جدید در آفریقای جنوبی گفت: «با مقایسه این داده‌ها با داده‌های انگلیس، معلوم می‌شود این گونه نسبت به گونه انگلیسی اندکی توانایی انتشار بیشتر شخص به شخص را دارد و این نشانه خوبی نیست، چرا که متوقف کردن انتشار آن مشکل‌تر می‌شود.»

جهش‌های یافت شده در گونه آفریقای جنوبی امکان اتصال بهتر و ورود آسانتر آن را به سلول نسبت به گونه انگلیسی فراهم می‌کند و بالقوه باعث مسری‌تر شدن آن می‌شود.

این گونه جدید از طریق پایش معمول گونه‌های ویروس کرونا بوسیله شبکه‌ای از آزمایشگاه‌ها در آفریقای جنوبی کشف شد و در تقریبا ۲۰۰ نمونه گردآوری‌شده از بیش از ۵۰ مرکز بهداشتی یافت شده است. این گونه جدید که در ابتدا محدود به نواحی ساحلی بود، اکنون در سرزمین‌های داخلی هم در حال انتشار است.

این گونه جدید تغییرات متعددی در پروتئین‌های گل‌میخی به علت جهش‌های ژنتیکی دارد. دانشمندان یک جهش ویژه N501Y را یافته‌اند که هم در گونه انگلیسی و هم گونه آفریقای جنوبی وجود دارد و به نظر آنها در توانایی انتشار سریع‌تر این گونه‌ها اهمیت دارد.

گرچه هنوز ثابت‌ نشده است که این گونه جدید باعث بیماری شدیدتری شود، اما اپیدمیولوژیست‌ها (متخصصان همه‌گیرشناسی) می‌گویند در صورتی که این گونه جدید باعث انتشار سریع بیماری شود، ممکن است به علت پر شدن ظرفیت‌ نظام بهداشتی-درمانی میزان مرگ بالا رود.

تا به حال پنج کشور از جمله آلمان برای جلوگیری از انتشار این گونه جدید ممنوعیت‌های مسافرتی برای آفریقای جنوبی وضع کرده‌اند.

بسیاری از افراد مبتلا به این گونه جدید ویروس کرونا افراد جوان در سن ۱۵ تا ۲۵ بوده‌اند۷ اما هنوز روشن نیست که علت شیوع بیشتری در گروه‌های جوانتر مربوط به رفتارهای جوانان است یا به خصوصیات گونه جدید مربوط می‌شود.

کد خبر 575107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha