برای نخستین بار است که فضایی با عنوان «ورزش‌باغ» در بوستان آزادگان منطقه ۱۵ ایجاد شده و هدف اصلی آن، زنده نگه‌داشتن نام و خاطره چهره‌های ورزشی، حفاظت از محیط‌زیست و تشویق شهروندان به کاشت درخت است. بوستان آزادگان از فضای مناسبی برای فعالیت ورزشی برخوردار است و امکانات ورزشی متنوعی هم دارد.

نهال يادتان سبز

همشهری انلاین_سارا جعفرزاده: از این رو، برای ایجاد یکی از پروژه‌های شهری مرتبط با موضوع ورزش در نظر گرفته شده است. در این ورزش باغ، به تازگی ۱۰۰ اصله نهال به نام اسامی ورزشکاران نامدار، معاونان اجتماعی، کارشناسان سابق ورزشی منطقه ۱۵، مربیان ورزش صبحگاهی، نخبگان ورزشی و کارشناسان ورزش مناطق ۲۲‌گانه با حضور مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران و شهردار منطقه ۱۵ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کاشته شده است. افتتاح این ورزش باغ با واکنش‌های مثبتی از سوی شهروندان و چهره‌های ورزشی مواجه شده و قرار است برنامه کاشت نهال به‌صورت مستمر در این مکان تا پایان سال به‌ویژه در روز درختکاری ادامه پیدا کند.  

افتتاح ورزش باغ یک طرح ابتکاری است؛ طرحی که در آن جاودانه ماندن نام چهره‌های ورزشی در اولویت شهرداری منطقه ۱۵ و اداره ورزش شهرداری تهران قرار گرفته است. «مهدی محمدی» مدیر تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «طرح کاشت نهال به نام ورزشکاران پیشنهاد شخصی من بود و در واقع هدف اصلی ما این بود که نام چهره‌های ورزشی منطقه و حتی چهره‌های ورزشی کشوری حفظ شود و چه بهتر که نام آنها با کاشت نهال حفظ می‌شد.

این یکی از بهترین شیوه‌های تقدیر از چهره‌های ورزشی بود که می‌توانستیم انجام دهیم. برای این منظور، در هفته‌های اخیر در بوستان آزادگان، ورزش باغ افتتاح شد و در مراسم افتتاحیه آن، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران، شهردار منطقه ۱۵، چهره‌های مطرح ورزشی، نخبه‌های ورزشی و معاونان اجتماعی حضور داشتند و هریک از مسئولان برای جاودانه ماندن نام ورزشکاران، نهالی را به نام چهره‌های ورزشی غرس کردند.» محمدی ادامه می‌دهد: «برای شناسایی نهال‌های کاشته شده، نام هر ورزشکار بر روی پلاک چوبی با خط خوش حک شده و در کنار نهال قرار گرفته است. نهال‌ها با نام ورزشکارانی چون ولی شکری، جعفر لشنی، مهدی امیرآبادی و سایر چهره‌های ورزشی کاشته شده است.»

  •  رونمایی از نرم‌افزار «ورزشیار ۱۵»

برای اطلاع از رویدادهای ورزشی شهرداری منطقه ۱۵، همزمان با مراسم افتتاح ورزش باغ در بوستان آزادگان، از نرم‌افزار ورزشیار ۱۵ هم رونمایی شده است. محمدی به قابلیت‌های این نرم‌افزار اشاره می‌کند و می‌افزاید: «نرم‌افزاری فراهم شده است تا شهروندان بتوانند از رویدادهای ورزشی منطقه و جانمایی دقیق مجموعه‌های ورزشی شهرداری مطلع شوند. این نرم‌افزار قابلیت معرفی ایستگاه‌های ورزشی منطقه و نخبه‌های ورزشی را هم دارد و به‌صورت کلی شهروندان می‌توانند هرگونه اطلاعات ورزشی را از طریق نصب این نرم‌افزار کسب کنند.»

محمدی به امکان برقراری ارتباط شهروندان با اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «از طریق این نرم‌افزار شهروندان می‌توانند به‌صورت اتوماسیون با اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۱۵ ارتباط برقرار کنند و هرگونه انتقادات و پیشنهادات و کمبودهای ورزشی منطقه را به کارشناسان انتقال دهند.»

  •  کاشت نهال تا پایان سال 

با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال و روز درختکاری نزدیک می‌شویم، اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطه ۱۵ در فاز دوم طرح ورزش باغ، کاشت نهال به نام ورزشکاران و چهره‌های ورزشی منطقه ۱۵ را در دستور کار خود قرار داده است. محمدی با اشاره به تدارک فاز دوم کاشت نهال در ورزش باغ اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه در فاز اول بیشتر نهال‌ها به نام چهره‌های ورزشی فرامنطقه‌ای و کشوری کاشته شده است، ما در نظر داریم در فاز دوم نهال‌هایی را به نام چهره‌های ورزشی ساکن منطقه غرس کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه اواسط اسفند ماه به نام روز درختکاری مزین شده است، ما هم در نظر داریم در هفته درختکاری با حضور شهروندان به نام چهره‌های ورزشی منطقه تعداد بیشتری نهال غرس کنیم تا یاد و نام این فعالان ورزشی در ذهن‌ها باقی بماند و شهروندان با حضور در این ورزش باغ با نهال‌های مزین شده به نام این افراد آشنا ‌شوند.» محمدی می‌گوید: «یکی دیگر از اقدامات مهمی که در سال آینده قرار است در حوزه ورزش منطقه انجام شود رسیدگی به وضعیت و تجهیز اماکن ورزشی شهرداری و زمین‌های چمن مصنوعی است.»

  • مهدی داودی، از چهره‌های ورزشی منطقه ۱۵/همه به «ورزش باغ» دعوتید

«مهدی داودی» یکی از چهره‌های ورزشی فعال منطقه در رشته‌های دو و میدانی و کوه‌نوردی است. او افتتاح باغ ورزش را حرکت مثبتی تلقی می‌کند و معتقد است افتتاح چنین مکان‌هایی باعث ترغیب شهروندان به ورزش می‌شود و می‌گوید: «افتتاح باغ ورزش آن هم در منطقه ۱۵ از چند جهت مفید است. اول اینکه از فضای سبز بوستان آزادگان استفاده و با کاشت درخت در جهت حفظ محیط‌زیست گامی برداشته شده است و از طرفی نام چهره‌های ورزشی در این بوستان در کنار این درختان ماندگار خواهد شد و فرزندان ما بالاخره روزی از ما در خصوص این ورزشکاران پرس‌وجو خواهند کرد.»

او به‌عنوان یک چهره ورزشی از شهروندان می‌خواهد که در این روزهای کرونا زده بیشتر به سلامتی خود اهمیت بدهند و می‌افزاید: «باغ ورزش تهران از همه امکانات ورزشی از چمن مصنوعی، مسیر دوچرخه‌سواری و امکاناتی از جمله کانکس دوچرخه، پیست دو و میدانی برخوردار است و از شهروندان دعوت می‌کنم ساعتی را به این بوستان بیایند و به تحرک بپردازند تا حداقل در این روزهایی کرونایی سلامت بدنشان حفظ شود.»

  • محمد عبدلی، از ساکنان محله مشیریه /هویت ورزشی منطقه حفظ شود

«محمد عبدلی» یکی از شهروندان منطقه ۱۵ و محله مشیریه است که حضور فعال در ایستگاه‌های تندرستی دارد و در خصوص ایجاد باغ ورزش نظر خود را این‌گونه بیان می‌کند: «با توجه به اینکه باغ ورزش در داخل فضای بوستان آزادگان ایجاد شده است، ظرفیت این را دارد که اقدامات فرهنگی مختلفی در آن انجام شود. مانند قرار دادن سردیس ورزشکاران معروف منطقه ۱۵ که زمانی در میانمان بودند و حالا نیستند.

استعدادهای ورزشی بسیاری از منطقه ۱۵ به عرصه‌های بین‌المللی رسیدند و این موضوع را نباید فراموش کنیم. این حرکت نه تنها باعث می‌شود اهالی با چهره‌های ورزشی آشنا شوند بلکه برای هویت ورزشی منطقه هم اهمیت دارد.» او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه شهروندان زیادی به بوستان آزادگان مراجعه می‌کنند مسئولان شهرداری می‌توانند با قرار دادن سردیس افراد ورزشکار و نوشتن بخشی از زندگینامه این افراد روی یک کتیبه اقدام فرهنگی و شایسته‌ای را انجام دهند البته ناگفته نماند که اقدامات اینچنینی در خاطر همگان باقی می‌ماند.»

  • علی خسروی، داور سابق فوتبال /ورزشکاران را تا زنده‌اند قدر بدانیم

«علی خسروی» داور سابق و بین‌المللی فوتبال، افتتاح ورزش باغ را حرکت سمبلیک زیبایی می‌داند و معتقد است ورزشکاران تا در قید حیات هستند باید قدر آنها را بدانیم و در این خصوص می‌گوید: «در روز افتتاح ورزش باغ در بوستان آزادگان حضور داشتم و باید بگویم واقعاً حرکت نمادین و زیبایی شهرداری منطقه با ایجاد این ورزش باغ انجام داده است که به نام هر ورزشکار نهالی کاشته و نام آن ورزشکار روی یک پلاک چوبی حک شده و در کنار نهال قرار گرفته است. همین که منتظر نباشیم که یک چهره ورزشی از میان ما برود و بعد به یادش باشیم موضوع مهمی است.

چهره‌های ورزشی را تا در بینمان هستند باید قدر بدانیم.» خسروی ادامه می‌دهد: «افتتاح باغ ورزش و کاشت نهال به نام چهره‌های ورزشی را در جایی تاکنون ندیده بودم. تصور کنید برای یک چهره ورزشی مانند من که به همراه خانواده به این باغ ورزش می‌آید چقدر غرورآفرین است که شاهد رشد نهالی باشد که به نامش در این باغ ورزش کاشته‌اند. اینکه شهروندان با چهره‌های ورزشی آشنا می‌شوند و تلنگری در ذهنشان می‌خورد که فلان چهره ورزشی که بود و چه کرد؟ خودش جای تفکر و تحسین دارد.»

  • گسترش فرهنگ ورزش و تندرستی
وحید رضا محمدی/شهردار منطقه ۱۵

در مراسم کاشت نهال به نام چهره‌های ورزشی نهالی هم به‌صورت نمادین به نام شهردار منطقه ۱۵ غرس شده است. «وحید رضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ کلیت موضوع را قابل توجه می‌داند و می‌گوید: «در این برنامه ۱۰۰ اصله نهال به نام ورزشکاران نامدار و نخبه‌ها و چهره‌های ورزشی کاشته شد. در واقع این برنامه به لحاظ شرایط متفاوت کشور در مقابله با بحران کرونا با هدف ارتقای سلامت و نشاط شهروندان و گسترش فرهنگ ورزش و تندرستی انجام شد و در ادامه این مراسم مسابقات گل کوچک نمادین با حضور نخبگان ورزشی، کارشناسان ورزش شهرداری تهران برگزار و در پایان از ۵ نخبه ورزشی منطقه تقدیر شد. در این مراسم نهالی هم به نام مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران غرس شد.»

محمدی به اقدام مثبت رونمایی از نرم‌افزار ورزشیار ۱۵ هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «این نرم‌افزار می‌تواند اطلاعات کامل در همه ابعاد ورزش منطقه ۱۵ را در اختیار شهروندان قرار دهد و آنها می‌توانند با نصب این برنامه بر روی گوشی خود یا مراجعه به سایت varzesh۱۵.ir از تمام اطلاعات ورزشی منطقه ۱۵ مطلع شوند و حتی انتقادات و پیشنهادات خود را در خصوص اماکن ورزشی با کارشناسان در میان بگذارند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.»

  • سودابه عزیزی، کارشناس محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۵/نگهداری مناسب این درختان مهم است
سودابه عزیزی/کارشناس محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۵


بوستان آزادگان با ۱۱۲ هزار هکتار مساحت بزرگ‌ترین بوستان شهری است که فضای بسیار مناسبی برای کاشت درخت دارد. هر چندگونه‌های گیاهی مختلفی در این بوستان دیده می‌شود اما در حرکت هوشمندانه‌ای ۱۰۰ نهال به نام ورزشکاران در ورزش باغ این بوستان کاشته شده است که محیط‌زیست پیرامون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«سودابه عزیزی» کارشناس محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۵ با یادآوری این موضوع، می‌گوید: «افتتاح ورزش باغ و کاشت نهال با مضمون ورزشی در این فضا برای نخستین بار در تهران اتفاق افتاد است اما فارغ از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی آن، موضوعی که برای ما بسیار اهمیت دارد، حفاظت از محیط‌زیست است. یعنی یک نوع حرکت فرهنگی صورت گرفته که یکی از ابعاد مهم آن کاشت درخت و حفظ محیط‌زیست است.» 
عزیزی به ضرورت کاشت درختان بیشتر در فضای ورزش باغ اشاره می‌کند و می‌گوید: «همان‌طور که از نام ورزش باغ پیداست یعنی شهروند با فضایی مواجه می‌شود که دارای امکانات ورزشی است و در کنار تمام این امکانات فضای سبزی برایش فراهم است تا هنگام ورزش نشاط و شادابی‌اش هم حفظ شود و با فضایی خشک و بی‌روح مواجه نشود. این مکان ظرفیت کاشت درختان بیشتری هم دارد. ضمن اینکه ورزش در فضای باز می‌تواند اکسیژن بیشتری برای بدن تأمین کند و این مستلزم این است که فضای بازی که از آن صحبت می‌کنیم فاکتورهای لازم را داشته باشد. در این زمینه، خوشبختانه در این ورزش باغ درختان زیادی کاشته شده که از هر لحاظ برای فراغت و ورزش مناسب است.» 
او در ادامه به حفظ این درختان هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «درست است که تعداد ۱۰۰ اصله نهال در این مکان کاشته شده اما حفاظت از این نهال‌ها از کاشت آن مهم‌تر است. یعنی آبیاری مناسب و رسیدگی به آن باید در اولویت عوامل خدمات شهری قرار بگیرد تا این حرکت سمبلیک ادامه‌دار باشد و نتایح آن را مشاهده کنیم.» به گفته این کارشناس محیط‌زیست، شهروندان و ورزشکاران هنگام حضور در ورزش باغ علاوه بر اینکه به حفظ سلامت بدن خود اهمیت می‌دهند، باید به سلامت درخت هم اهمیت بدهند و از انجام اقداماتی از جمله خراشیدن تنه درخت برای نوشتن یادگاری، آتش روشن کردن در کنار درخت یا خم کردن شاخه‌های آن خودداری کنند.»

کد خبر 583781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha