مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران گفت: ۲۴۰۰ هکتار جنگل کاری در ۱۰ نقطه شهر تهران در قالب طرح کمربند سبز ۱۶ اسفندماه در هفته منابع طبیعی به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین، علی محمد مختاری در نشست خبری امروز ضمن بیان این مطلب گفت: غرس نهال نیز در بوستان شهدای گمنام واقع در شمال شرقی تهران نیز توسط یکی از مسئولان نظام انجام خواهد شد.

وی به توزیع نهال در هفته درختکاری در تهران اشاره کرد و افزود: بیش از یک میلیون نهال در ۱۲۳ بوستان واقع در ۱۲۳ ناحیه شهر تهران به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و همچنین دستورالعمل کاشت و نگهداری نهال‌ها نیز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مختاری با اشاره به کاشت ۷میلیون نهال مثمر و غیر مثمر که از سه ماه گذشته در پایتخت آغاز شد، اظهار کرد: شهروندان استقبال خوبی از این طرح داشتند به طوری که بیش از دو میلیون اصله نهال مثمر در منازل شهروندان توسط اکیپ‌های فضای سبز کاشته شد همچنین بخشی از این نهال‌ها نیز در سطح معابر، بوستان‌های تهران مورد استفاده قرار گرفت که تمامی آن‌ها گونه‌های ماندگار و سازگار با اقلیم تهران بوده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرتهران افزود: حداقل سرانه بین المللی فضای سبز ۱۵ متر است که در پایان سالجاری سرانه فضای سبز تهران به این میزان رسیده است؛ در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری سرانه فضای سبز شهر تهران ۹ متر بود در برخی مناطق که دارای بافت فشرده مسکونی هستند تلاش داریم سرانه فضای سبز را افزایش دهیم که این اقدام از طریق احداث پارک‌های محلی، ایجاد فضای سبز عمودی و توسعه فضای سبز در محوطه مساجد و مدارس به انجام خواهد رسید و ظرف چند سال اخیر سرانه فضای سبز در مناطق دارای بافت فشرده مسکونی دو تا سه متر افزایش یافته است.

مختاری تصریح کرد: طی روزهای اخیر بیشتر تماس‌هایی که با سامانه ۱۳۷ برقرار شده درخواست شهروندان برای کاشت نهال در منازل آنان بوده است و همچنین اعلام شده که نهال در اختیار تمامی مراکز از جمله مساجد و مدارس قرار داده شود.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق تهران مساحت قابل توجهی از باغات برای استفاده شهروندان تحت تملک شهرداری در آمده است به افزایش بوستان‌های تهران اشاره کرد و گفت: هم اکنون تعداد بوستان‌های پایتخت به مرز ۲هزار رسیده است که این بوستان‌ها شامل فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و محلی است البته تملک زمین و احداث بوستان نیازمند اعتبار هنگفتی است که خوشبختانه مدیریت شهری در این سال‌ها به منظور توسعه فضای سبز این هزینه را متقبل شده است.

مختاری با اشاره به اقدامات این سازمان در طرح استقبال از نوروز نیز گفت: ۵ میلیون پیاز لاله در بوستان‌های بزرگ و حاشیه بزرگراه‌ها کاشته شده که چهره شهر را در ایام نوروز تغییر خواهد داد.

وی در ادامه به اسکان مسافران نوروزی در بوستان‌های پایتخت اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه اقامت در هتل‌ها برای نوروز ۹۲ طرح گسترده اسکان مسافران را به اجرا در خواهیم آورد که بر این اساس در بوستان‌های ورودی شهر تهران چادرهایی برای اقامات مسافران نوروزی برپا شده و همچنین تدابیری از جمله تهیه آب آشامیدنی و اجاق سیار نیز در این بوستان‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه سال ۹۱ بیش از ۷۰۰ پروژه در این سازمان به اجرا درآمد که ۱۲۳ مورد آن احداث بوستان‌های جدید بود اظهار کرد: هم اکنون احداث فضای سبز بزرگراه آزادگان به طول ۴۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت در دست کار است که تا کنون ۳۰ کیلومتر آن به انجام رسیده و تا بهره برداری کامل از این بزرگراه عملیات احداث فضای سبز به اتمام خواهد رسید.

وی در خصوص فضای سبز بزرگراه امام علی (ع) گفت: طراحی خوبی برای مسیر ۵۰ کیلومتری رفت و برگشت این بزرگراه انجام شده که طرحی درشان مقام حضرت علی (ع) است، عملیات اجرایی فضای سبز این بزرگراه نیز از هفته پیش آغاز شده که نقش موثری در توسعه فضای سبز شرق تهران ایفا خواهد کرد.

مختاری در خصوص آبیاری فضای سبز کمربند پیرامون شهر تهران نیز اظهار کرد: جنگلکاری‌های اطراف تهران به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شوند و همچنین در طرح توسعه فضای سبز دامنه جنوبی البرز تلاش داریم در دو نقطه مساله آبخیزداری را حل کنیم تا مشکلی در خصوص آبیاری فضای سبز این قسمت نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها در پاسخ به خبرنگاری که اقدامات این سازمان در جهت اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری را در خصوص همکاری ارگان‌ها برای توسعه فضای سبز مد نظر قرار داده بود افزود: جلساتی با ارگان‌های مختلف برگزار می‌کنیم تا بتوانیم در حریم تهران غرس نهال را انجام دهیم همچنین برای توسعه جنگلکاری تهران، زمین‌های اوقاف را اجاره کردیم، درامامزاده‌های اطراف تهران با هماهنگی اوقاف فضای سبز ایجاد کرده‌ایم و همچنین طبق قانون سازمان جنگل‌ها و مراتع باید برای توسعه فضای سبز در کمربند سبز پیرامون شهر تهران فضا در اختیارمان قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه تهیه و کاشت ۷میلیون نهال در شهر تهران گفت: به دلیل اینکه تهیه این نهال‌ها را از قبل برنامه ریزی کرده و با برخی نهالستان‌ها قرارداد بسته بودیم این کار با هزینه کمتری انجام شد که اگر می‌خواستیم این کار را امروز انجام دهیم شاید مجبور به پرداخت ۴برابری این هزینه‌ها می‌شدیم؛ هزینه کاشت ۷میلیون نهال نیز در برابر نقشی که این نهال‌ها در تولید اکسیژن و توسعه فضای سبز دارد هزینه قابل توجهی نیست.

کد خبر 203823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز