گروه شهری: نخستین طرح ساماندهی بوستان‌های پایتخت با اجرای سه مرحله عملیات اجرایی برای احیای بوستان طالقانی، این بوستان قدیمی پایتخت را به قطب گردشگری و تفریحی تهران تبدیل خواهد کرد.

نوسازی

مدیر شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد با اعلام این خبر گفت: با اجرای عملیات سه مرحله ساماندهی، بوستان طالقانی به یکی دیگر از قطب‌های گردشگری پایتخت تبدیل می‌شود؛ بوستانی که هرچند در گذشته رفته رفته می‌رفت تا به کانون معضلات و آسیب‌های اجتماعی تبدیل شود اما این روزها با واگذاری مدیریت این بوستان به شرکت نوسازی عباس‌آباد و افزایش امنیت محیطی در آن، شهروندان می‌توانند از امکانات طبیعی آن بهتر و بیشتر استفاده کنند.

حجت‌الله ملا صالحی با اشاره به اهمیت توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری در تهران افزود: بوستان طالقانی از نظر بافت و پوشش گیاهی، موقعیت جغرافیایی، عملکرد زیست‌محیطی و ظرفیت‌های بالای گردشگری و تفریحی، مورد توجه جدی مدیریت شهری پایتخت است و شرکت نوسازی عباس‌آباد به همین علت طرح گسترده‌ای را برای احیای دوباره این بوستان درنظر گرفته است. به‌گفته وی بوستان طالقانی یکی از منحصربه‌فردترین بوستان‌های شبه جنگلی پایتخت است که 256هزار مترمربع با توپوگرافی تپه‌ماهوری روی تپه‌های عباس‌آباد قرار گرفته است. از مزیت‌های بوستان طالقانی قرار گرفتن آن در ارتفاعات عباس‌آباد است که بر چشم‌انداز پایتخت افزوده است؛ چشم‌اندازی که از شمال در بزرگراه شهید حقانی، از سمت غرب به بزرگراه شهید مدرس و از سمت جنوب در بزرگراه شهید همت قابل رویت است.

ملاصالحی همچنین افزود: پیش از واگذاری بوستان طالقانی به شرکت نوسازی عباس آباد این مجموعه در ایجاد امنیت محیطی و اجتماعی دچار مشکلاتی بود و همین مسئله باعث شده بود تا برخی از معضلات اجتماعی در آن رشد کند. از سوی دیگر نبود نورپردازی کافی در این بوستان در شب و نبود مبلمان پارکی و عدم‌وجود مسیرهای دسترسی باعث شده بود شهروندان نتوانند به خوبی از این تفرجگاه شهری استفاده کنند.

براساس این گزارش، نخستین گام برای ساماندهی این بوستان خروج سایت نگهداری پسماند منطقه سه از بخشی از بوستان طالقانی بود و قدم‌بعدی نیز اتصال این بوستان به سایر بوستان‌های عباس‌آباد به وسیله پل طبیعت به‌عنوان بزرگ‌ترین پل عابر پیاده خاورمیانه بود. آنطور که مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد توضیح می‌دهد، براساس مطالعات انجام شده توسط کارشناسان، قرار شده است تا عملیات اجرایی احیای دوباره بوستان طالقانی در سه مرحله انجام شود.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با اشاره به مراحل باززنده‌سازی‌ این بوستان اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده قرار است که در مرحله اول عملیات اجرایی احیای بوستان طالقانی، شرکت نوسازی به اصلاح و ترمیم وضع موجود در بوستان طالقانی بپردازد. در این مرحله فعالیت‌هایی چون کف‌سازی راه‌های دسترسی به بوستان، تکمیل و ترمیم فضای سبز و همچنین مبلمان پارکی و شهری در این بوستان ایجاد خواهد شد. همچنین درنظر داریم تابلوهای اطلاع‌رسانی، نقشه کامل بوستان و مسیرهای دسترسی به آن را در نقاط مختلف بوستان طالقانی نصب کنیم. اصلاح نورپردازی بوستان طالقانی هماهنگ با فضای جنگلی و محیط‌زیست آن نیز یکی دیگر از برنامه‌های شرکت نوسازی عباس‌آباد در مرحله نخست عملیات اجرایی احیای این بوستان است.

به گفته ملاصالحی در دومین مرحله احیای بوستان طالقانی، به رویکرد طبیعی این بوستان توجه شده است.وی در این‌باره گفت: امکانات ورزشی بوستان طالقانی را با درنظر گرفتن توپوگرافی و فضای جنگلی آن اضافه خواهیم کرد. به همین علت درنظر گرفته شده تا مسیر ویژه دوچرخه سواری کوهستان باتوجه به‌وجود تپه‌ ماهورهایی که در این بوستان قرار دارد، ایجاد شود. همچنین مسیرهای سوارکاری نیز در این بوستان ایجاد خواهد شد. در واقع از امکانات سوارکاری‌ای که در بوستان آب و آتش ایجاد شده در این بوستان نیز مورد استفاده شهروندان خواهد بود. شهروندان همچنین می‌توانند از سایر امکانات ورزش‌های پیاده‌روی و ست‌ورزش‌های جمعی متناسب با این بوستان مانند صخره‌نوردی و بانجی جامپینگ استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد درخصوص مرحله سوم اجرای عملیات احیای دوباره بوستان طالقانی نیز تأکید‌ کرد: در این مرحله درنظر داریم تا بوستان طالقانی را به بزرگ‌ترین دهکده سلامت در قلب تهران تبدیل کنیم.

کد خبر 192452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز