مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت:نخستین باغ ایرانی در شهر تهران با تملک باغ مستوفی الممالک احداث شده و در آن درختان چنار با قدمت 250 ساله وجود دارد که 24 مهرماه به بهره برداری می‌رسد.

باغ مستوفی الممالک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی‌محمد مختاری در نشستی خبری که به مناسبت برپایی چهارمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه و صنایع وابسته برگزار شد، افزود: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران در فضای سربسته به وسعت 12 هزار متر مربع و فضای روباز به وسعت پنج هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور 240 تولید کننده داخلی و 56 شرکت صنایع وابسته در چهارمین نمایشگاه فصلی گل و گیاه ادامه داد: 450 متقاضی برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند اما به دلیل کمبود فضا تنها بخشی از آنها پذیرش شدند.

مختاری با اعلام بازگشایی نمایشگاه فصلی گل‌وگیاه در 24 مهرماه یادآور شد: این نمایشگاه از 10 صبح تا 8 شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به وجود 10 هزار تولیدکننده گل و گیاه در سطح کشور گفت: میزان صادرات گل و گیاه کشورمان سالانه 30 تا 35 میلیون دلار است که نسبت به تنوع زیاد گونه‌های گیاهی در کشور این میزان صادرات ناچیز است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران تاکید کرد: با استفاده از شیوه‌های نو در حمل و نقل و بسته بندی و نیز تبدیل گلخانه‌های سنتی به صنعتی و پیشرفته می‌توان میزان صادرات گل و گیاه را افزایش داد.

وی از عبور کاروان گل و گیاه در سطح شهر و میادین و بوستان‌های مهم پایتخت در ایام برگزاری جشنواره گل و گیاه خبر داد و گفت: آن دسته از شهروندانی که فرصت بازدید از نمایشگاه را ندارند می‌توانند بخشی از گونه‌های عرضه شده در نمایشگاه را در این کاروان‌های سیار مشاهده کنند.

مختاری در ادامه از بازگشایی همزمان بوستان نیایش و بوستان باغ ایرانی در مناطق 1 و 3 در هفته آینده خبر داد و گفت: نخستین باغ ایرانی در شهر تهران با تملک باغ مستوفی الممالک احداث شده و در آن درختان چنار با قدمت 250 ساله وجود دارد که 24 مهرماه به بهره برداری می‌رسد.

مختاری در بخش دیگری از این نشست به شرایط اقلیمی نیمه خشک تهران اشاره کرد و گفت: با وجود این شرایط هم اکنون به استاندارد فضای سبز که 15 متر مربع است نزدیک شده‌ایم و امیدواریم با تملک و تجمیع پلاک‌های بافت فرسوده امسال بتوانیم سرانه‌های خدماتی را به میزان استاندارد برسانیم.

وی به مشکل تامین زمین برای افزایش سرانه فضای سبز اشاره کرد و گفت: به این ترتیب طرح‌های باغ سبز و نمای سبز در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت تا در نقاطی که امکان تملک زمین وجود ندارد فضای سبز عمومی در بام و نمای ساختمان‌ها احساس شود.

به گفته وی هم اکنون در 150 ساختمان شهر تهران این طرح به صورت پایلوت اجرا شده است و اگر کسی بخواهد آنرا در ساختمان مسکونی خود پیاده کند می‌تواند برابر مصوبه شورای شهرتهران از تخفیقات عوارض شهری برخوردار شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه به کاشت 38 هزار هکتار جنگل در حریم شهر تهران در قالب طرح کمربند سبز اشاره کرد و گفت: فاز دوم طرح کمربند سبز ناظر بر کاشت 50 هزار هکتار جنگل دیگر است که به تصویب کمیسیون زیربنایی دولت رسیده است.

مختاری در بخش دیگر این نشست به مقایسه میزان فضای سبز شهر تهران در طول دوره‌های گذشته پرداخت و گفت: تا قبل از انقلاب کل فضای سبز شهر تهران با احتساب پارک‌های جنگلی، 3 هزار و 420 هکتار بود و تنها 75 بوستان در پایتخت وجود داشت؛ این درحالی است که امروز بیش از هزار و 900 پارک در تهران به بهره برداری رسیده است و 38 هزار هکتار جنگل کاری نیز در کمربند اطراف تهران صورت گرفته است.

به گفته وی سرانه فضای سبز شهر تهران تا قبل از دوره اخیر مدیریت شهری 9 متر مربع بود که هم اکنون به نزدیک 15 متر مربع افزایش یافته است.

مختاری خاطر نشان کرد: در دوره اخیر مدیریت شهری 700 بوستان احداث شده و 14 هزار هکتار جنگل کاری نیز در قالب طرح کمربند سبز به سرانجام رسیده است.

وی سپس به تشریح برنامه‌ای در سازمان پارک‌ها پرداخت که خود از آن با عنوان نهضت درختکاری یاد کرد و گفت:‌در قالب این طرح نیمه دوم سال جاری 10 میلیون درخت از گونه‌های مناسب اقلیم تهران در پاییتخت کاشته می‌شود.

مختاری خاطر نشان کرد: امسال در طرح استقبال از بهار 5 میلیون لاله در 29 بوستان بزرگ و حاشیه بزرگراه‌ها کاشته خواهد شد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از کاشت درخت توسط شهرداری در داخل منازل مسکونی شهر تهران برای اولین بار خبر داد و گفت: بر خلاف گذشته این بار شهرداری نهال به شهروندان تحویل نمی‌دهد بلکه با مراجه به منازل آنها نسبت به کاشت درختانی که اغلب مثمر هستند، به انتخاب خود شهروندان اقدام می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مقایسه توسعه فضای سبز دردوره اخیر مدیریت شهری با دوره شهردار قبلی اظهار کرد: در تمامی دوره‌ها شهرداران تلاش کرده‌اند که توسعه کمی و کیفی فضای سبز محقق شود اما در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف میزان توسعه فضای سبز به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در ادامه ازتکمیل عملیات عمرانی بوستان مینیاتوری خبر داد و گفت: پیمانکار داخلی مسئول ساخت و نصب ماکت‌های 12 اثر تاریخی کشورمان که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است بوده و تا پایان سال این اقدام در بوستان مینیاتوری منطقه 8 واقع در خیابان جانبازان انجام می شود.

وی با بیان اینکه بوستان مینیاتوری 4 هکتار وسعت دارد گفت: در این بوستان آثاری همچون تخت جمشید، سازه‌های آبی شوشتر، میدان امام اصفهان، تخت سلیمان، چغازنبیل، بیستون، بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی، کلیساهای ارامنه در آذربایجان، پاسارگاد، گنبد سلطانیه و ارگ بم در فاز اول نصب خواهد شد و در آینده دیگر آثار تاریخی کشورمان نیز به ماکت‌های این مجموعه اضافه می‌شود.

مختاری با بیان اینکه به دستور شهردار تهران احداث فضای سبز همزمان با ساخت بزرگراه‌ها در تهران دنبال می‌شود گفت: هم اکنون احداث فضای سبز بزرگراه آزادگان به طول 40 کیلومتر رفت و برگشت در دستور کار قرار دارد و تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از طراحی فضای سبز حاشیه بزرگراه امام علی (ع) به طول 50 کیلومتر مسیر رفت و برگشت خبر داد و گفت: در این طراحی ولادت، امام و شهادت امام علی (ع) مبنای کار قرار گرفته و از گونه‌های مختلفی برای آن استفاده شده است.

مختاری تاکید کرد: احداث فضای سبز حاشیه بزرگراه امام علی (ع) همزمان با پیشرفت این پروژه در قطعات مختلف دنبال می‌شود.

کد خبر 187203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز