همشهری آنلاین: دولت آرژانتین اعلام کرد که لایحه جنجال برانگیز افزایش مالیات بر صادرات غلات این کشور را پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البرتو فرناندس رییس کابینه آرژانتین طی سخنانی گفت: مالیات بر سویا، عمده ترین صادرات آرژانتین در بخش غلات، ذرت و تخم آفتاب گردان  و سایر غلات صادراتی در همان سطح 35 درصد سابق باقی خواهد ماند. پیشتر تصمیم دولت آرژانتین در زمینه افزایش مالیات بر صادرات غلات در این کشور سبب بروز بحران در روابط کشاورزان آرژانتینی با دولت شده بود.

بحران در روابط میان دولت آرژانتین با کشاورزان این کشور از ماه مارس و زمانی آغاز شد که دولت آرژانتین اعلام کرد که قصد دارد مالیات بر غلات صادراتی را از 35 درصد به 45 درصد افزایش دهد. دولت آرژانتین در این راستا ادعا کرده بود که از این پس کشاورزان با توجه به کسب سود ناشی از افزایش بهای محصولات کشاورزی قادر خواهند بود مالیات بیشتری بپردازند.

تصمیم دولت آرژانتین در پس گرفتن لایحه خود در زمینه افزایش مالیات بر غلات صادراتی پس از ان اتخاذ شد که سنای آرژانتین این لایحه را پس از 16 ساعت بحث و بررسی رد کرد. در ابتدا آرای نمایندگان سنای آرژانتین در پذیرش و یا رد این لایحه 36 رای در برابر 36 بود که با رای خولیو کوبوس نایب رییس سنای آرژانتین وزنه به نفع مخالفان این لایحه سنگینی پیدا کرد و در نهایت این لایحه با 37 رای مخالف در برابر 36 رای موافق به تصویب نرسید.

بنابراین کریستینا فرناندس دکرچنر رئیس جمهور آرژانتین ناگزیر از پس گرفتن لایحه خود و پذیرش شکست در رویارویی 4 ماهه دولت خویش با کشاورزان آرژانتینی شد.

کشاورزان آرژنتینی پیشتر در اعتراض به این لایحه ضمن بستن راه‌های اصلی ارتباطی درون کشوری و مرزی آرژانتین با اروگوئه و برزیل اعلام کرده بودند که تصویب این لایحه موجب فلج شدن بخش کشاورزی خواهد شد، در مقابل دولت آرژانتین نیز ادعا کرده بود که در صدد است مبلغ افزوده بر مالیات غلات صادراتی را صرف مبارزه با فقر و ساخت مدارس، جاده‌ها و بیمارستان نماید.

اما پافشاری دولت بر افزایش مالیات بر غلات صادراتی ، موجب اعتصاب گسترده کشاورزان و در نهایت کاهش شدید محصولات غذایی و بحران شدید سیاسی شد.

با این حال پذیرش پس گیری لایحه افزایش مالیات بر غلات صادراتی در آرژانتین که به نشانه اولین گام به عقب دولت این کشور تعبیر شده است، به نظر می‌رسد در کاهش نتش‌ها میان دولت و کشاورزان آرژانتینی موءثر واقع شود.

کد خبر 58333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز