چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

مترجم - نیلوفر قدیری: کریستینا فرناندز کرشنر رئیس‌جمهوری آرژانتین که 6 ماه پیش به این سمت انتخاب شد و قدرت را از شوهرش تحویل گرفت، روزهای سختی را در کاخ ریاست‌جمهوری گذرانده است.

او در دسامبر سال 2007 جانشین شوهرش شد. نستور کرشنر رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین پیش از تحویل دادن قدرت به همسرش، قدرت و نفوذ رئیس‌جمهور را به‌صورت قانونی افزایش داد.

نرخ بالای تورم و سیاست‌های  دردسرساز کشاورزی باعث بروز سه دوره اعتصاب در ماه‌های اخیر توسط کشاورزان شده‌است. این اعتصاب‌ها به گفته کارشناسان با واکنشی بسیار نامناسب توسط دولت رو‌به‌رو شد و اصلا خوب کنترل نشد. کشاورزان تصمیم گرفتند تا اعتصاب سوم را لغو کنند اما هیچ امتیازی دربرابر این کار دریافت نکردند و تاکنون که راه حلی به دست نیامده است.

این ناآرامی‌ها و اعتصاب‌های اعتراضی باعث تضعیف قدرت کرشنر شده و مردم آرژانتین را علیه برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی حزب او برانگیخته‌است.  دلیل اصلی ناآرامی‌های اخیر آرژانتین، افزایش قیمت مواد غذایی است. در اوایل سال 2008 کریستینا کرشنر با وضع مجموعه‌ای از تعرفه‌ها و برای کاستن از میزان صادرات مواد غذایی، درصدد تقویت درآمدهای دولت برآمد. این کار ضربه سنگینی به کشاورزان آرژانتینی وارد کرد چرا که این کشاورزان از تولید‌کنندگان اولیه گوشت و غلات در دنیا هستند و در نتیجه وابستگی زیادی به صادرات این محصولات دارند.

کشاورزان در واکنش به این اقدام دولت دست به تحریم صادرات زدند. نستور کرشنر همسر کریستینا هم در زمان ریاست‌جمهوری‌اش با بحران مشابهی رو‌به‌رو شد اما توانست از  پس آن  برآید. دلیل موفقیت او رشد اقتصادی کشور آرژانتین در آن زمان بود . اما اکنون تورم بالا رفته و کمبود سوخت و قیمت بالای آن، شرایط کلی اقتصاد را دشوار کرده‌است. اعتراض کشاورزان آرژانتینی به استعفای وزیر اقتصاد آرژانتین منجر شد. کریستینا هم برای جلب حمایت از سیاست‌های تعرفه‌ای‌اش به سراغ کنگره رفت.

آرژانتین اکنون یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را در سراسر دنیا دارد و قیمت‌های رو به رشد کالاها به سرعت همه دستاوردهای اقتصادی را که در یک دهه گذشته در این کشور به دست آمده را نابود می‌کند. اکنون آمار و ارقام رسمی حاکی از آن است که نرخ تورم در آرژانتین زیر 10 درصد است اما کارشناسان اقتصادی می‌گویند که این آمار کمتر از میزان واقعی‌ است که مصرف‌کنندگان به‌صورت روزانه با آن رو‌به‌رو هستند. آنها می‌گویند این رقم پایین نرخ بهره درواقع کار بانک مرکزی آرژانتین است که ساز‌وکاری عجیب را برای محاسبه نرخ تورم به کار می‌برد. آمار غیررسمی نشان می‌دهد که نرخ واقعی تورم در کشور آرژانتین بین 25 تا 30درصد است.

آرژانتین دومین اقتصاد قدرتمند و بزرگ آمریکای جنوبی است. اکنون اما این نگرانی وجود دارد که این کشور به بحران اقتصادی شبیه آنچه در دهه 1990 روی داد بازگردد. سال آینده در آرژانتین انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان  برگزار می‌شود و اگر کریستینا کرشنر نتواند تا آن زمان اوضاع را سامان دهد، نباید به ادامه حضور در قدرت امیدوار باشد.

فارین پالیسی

کد خبر 57495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز