اتیسم یا در خودماندگی از اختلالات رایج در بین کودکان به شمار می‌رود که امروزه در کشور ما رو به افزایش است و اکنون با همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط قرنطینه این کودکان در معرض مشکلات زیادی قرار دارند.  

حميده ازاد

 به دلیل ویژگی‌های خاص کودکان طیف اتیسم، ابتلا این کودکان به کرونا بسیار سخت و دشوار است. بسیاری از خانواده‌های این کودکان در کنترل رفتاری این کودکان که علاوه بر اتیسم اختلال بیش فعالی را هم دارند دچار مشکل و چالش هستند. این کودکان به دلیل شرایط خاص،آموزش‌های منظم و برنامه‌ریزی شده‌ای دارند که باید به صورت حضوری انجام گیرد، این روزها با بحران کرونا و درگیری درمانگران اتیسم برای حضور در کلاس‌ها خانواده‌های این کودکان را با مشکل مواجه کرده است، عدم آموزش و دور شدن کودکان طیف اتیسم از آموزش منظم باعث کاهش تمرکز و توجه در آنها شده و متجر به تشدید رفتارهای کلیشه ای و مخرب در آنها می‌شود. یکی دیگر از مشکلات این کودکان در شرایط کرونا، درصورت ابتلا این کودکان به این ویروس به دلیل مشکلات رفتاری خاص، این کودکان با زدن ماسک مشکل دارند و رعایت پروتکل های بهداشتی برای آنان سخت است. این کودکان بنا بر بیماری‌شان عمدتا خطر را درک نمی‌کنند و قادر به خودمراقبتی نیستند.

در این شرایط با تعطیلی مراکز توانبخشی حضوری کودکان اتیسم  و احتمال عقب‌گرد آنان در آموزش بیشترین فشار و ضربه روحی بر خانواده‌های این کودکان وارد می‌شود.گاهی بی‌قراری‌های اسثین کودکان خانواده را ناچار به خیابانگردی با اتومبیل کرده است تا بتوانند کمی او را آرام کنند. از سوی دیگر تحریم های اعمال شده دارویی بموجب کمبود داروهای این کودکان به ویژه ریتالین  و ابیلی فای شده است زیرا عمده داروهای مصرفی این طیف خارجی هستند و با افزایش قیمت این داروها در بازار سیاه مشکلات اقتصادی را هم به خانواده این کودکان تحمیل کرده است. از دیگر معضلات این خانواده ها حضور در مراکز درمانی است که کادر درمانی در بسیاری از بیمارستان‌ها از  نحوه برخورد صحیح با این کودکان مطلع نیستند، این مشکلات به ویژه در کودکان با اتیسم شدید که مهارت‌های خودیاری از قبیل رفتن به دستشویی، و کنترل ادرار و مدفوع را ندارند بسیار چشمگیر تر است و موجب روند طولانی پذیرش این کودکان شده است. با توجه به نکات گفته شده امید است برای بهبود شرایط این کودکان و خانواده‌هایشان گام های مثبتی برداشته شود تا این کودکان و خانواده‌هایشان همانند سایر شهروندان این دوران را سپری کنند.    

کد خبر 582437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha