مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه شهری- سیدمحمد فخار: ورزش به‌عنوان یکی از محورهای توسعه اجتماعی پایتخت در سال‌های اخیر سهم خود را در اوقات فراغت شهروندان افزایش داده است.

ورزش

نگاهی به روند تشکیل زیرساخت سال‌های اخیر نشان می‌دهد فضاها و امکانات ورزشی محله‌های پایتخت با ارتقای چشمگیری مواجه شده است. سیدمحمد آقامیر رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد که در سال‌های اخیر مدیریت شهری توانسته با 650زمین ورزشی چندمنظوره و 270مجموعه بزرگ ورزشی، بزرگ‌ترین دعوت را برای ورزشکار شدن اهالی شهر انجام دهد. همچنین 6مکان اختصاصی برای جانبازان به بهره‌برداری رسیده که مهم‌ترین آنها با عنوان مجموعه ورزشی قمربنی‌هاشم در منطقه 20قرار دارد و طبق برنامه 5ساله قرار است 4مجموعه ورزشی دیگر برای جانبازان و معلولان به بهره‌برداری برسد. در بخش ست‌های ورزشی نیز هزار و 400ست ورزشی در بوستان‌ها احداث شده و 700ست بدنسازی به مدارس دخترانه اختصاص یافته است.

به گفته رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران، ارائه برنامه‌های متعدد ورزشی و تفریحی به شهروندان با به کارگیری بالغ بر ۲۷۰ مجموعه ورزشی آبی، غیرآبی و سالنی، احداث مجموعه ورزشی ویژه جانبازان و معلولان، راه‌اندازی خانه‌های ورزش محله در تمام محله‌های تهران و برگزاری جشنواره‌های ورزشی از دیگر اقدامات سازمان ورزش شهرداری تهران در حوزه ورزش شهروندی است. از دیگر محورهای توسعه ورزش همگانی، سرمایه‌گذاری بر جشنواره‌های تفریحی ورزشی است که از سال 90مورد توجه و تأکید مدیریت شهری قرار گرفت. این جشنواره در 3دوره برگزاری توانست با استقبال صدها هزار نفر از شهروندان تهرانی، اوقات فراغت تابستانی را با انبوهی از برنامه‌های ورزشی تفریحی پرکند.

دو برابر شدن سرانه‌های ورزشی در 5 سال

آنگونه که رئیس سازمان ورزش شهرداری پایتخت اعلام کرده، سرانه‌های ورزشی پایتخت تا ۵ سال آینده دوبرابر می‌شود. در برنامه 5ساله پیش روی سازمان ورزش مقرر شده در هر محله از پایتخت یک مجموعه آبی، زمین چمن و مجموعه ورزشی به بهره‌برداری برسد. در برنامه 5ساله دوم همچنین 123مجموعه آبی به پایتخت اضافه می‌شود که تا پایان 6ماهه اول سال‌جاری، افزایش مجموعه‌های آبی 20عدد برآورد شده است. بدین‌ترتیب تهران برای دوبرابر شدن سرانه‌های ورزشی آماده می‌شود که همواره مورد توجه ورزشکاران تهرانی بوده است.

تاکنون 1800ایستگاه تندرستی، 270مجموعه ورزشی و هزاران وسیله ورزشی در بوستان‌های شهر برای زنان و مردان ایجاد شده است. از طرفی60درصد مردم تهران از امکانات تربیت بدنی استفاده می‌کنند که 38درصد از آنان از مجموعه‌های شهرداری بهره می‌برند. از سوی دیگر ایجاد تفریحات ورزشی که به‌دست فراموشی سپرده شده یکی از اقدامات ویژه سازمان ورزش است که نیاز اصلی جامعه به شمار می‌رود و باید در سبد خانواده قرار گیرد. مدیریت شهری با ظرفیت‌سازی‌ این امکان را ایجاد کرده تا شهروندان به تفریحات ورزشی بپردازند.

یکی از اهداف این سازمان رضایت‌مندی مردم است که با مدیریت و برنامه‌ریزی می‌توان هیجانات اجتماعی مردم را به یک فرصت اجتماعی تبدیل کرد. بدین‌ترتیب 92درصد شرکت‌کنندگان در المپیاد ورزشی محلات، نونهالان، نوجوانان و جوانان هستند که با شرکت آنان در این المپیاد، همزمان بحث استعداد‌یابی نیز دنبال می‌شود. در زمینه ایستگاه‌های تندرستی هر صبح 740هزار نفر از شهروندان تهرانی تحت پوشش این ایستگاه‌ها قرار می‌گیرند.

آمارها نشان می‌دهد که تا سال 88، در شهر تهران 62درصد از بانوان دچار فقر حرکتی بوده‌اند اما در 4سال اخیر این میزان به 41درصد کاهش یافته است. همچنین در گذشته 11رشته رقابتی در جشنواره‌های ورزشی وجود داشت که درحال حاضر تعداد این رشته‌ها به 38رشته افزایش یافته است.

اختصاص 1255میلیون تومان در 8سال

از سال 85تا‌کنون حدود 735میلیون تومان به‌طور تخصصی برای ورزش آقایان و 520میلیون تومان برای ورزش بانوان بودجه اختصاص یافته است که با احتساب این دو رقم، یک میلیارد و 255میلیون تومان در ورزش تخصصی پایتخت بودجه صرف شده است.
آنگونه که آقامیر اعلام کرده، ایستگاه‌های تندرستی یکی از مهم‌ترین محورهای گسترش ورزش همگانی است که در 8سال اخیر به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است. برگزاری ورزش‌های صبحگاهی و عصرگاهی در بوستان‌ها و اماکن ورزشی تهران در قالب زنگ ورزش بوستانی در1760ایستگاه شامل 1010ایستگاه ویژه بانوان با 720دستگاه انجام شده است.

بخش دیگر از فعالیت در ورزش همگانی مربوط به فعالیت‌های رقابتی با انجام مسابقات ورزشی محله‌هاست که 29رشته ورزشی آقایان و 23رشته ورزشی بانوان در قالب 28000تیم ورزشی و جامعه آماری 890هزار نفر بوده است. در بخش ورزش کارکنان نیز این مهم در قالب 21رشته و در سطح مناطق، کلانشهرها و کارکنان دولت انجام شده و می‌شود.

دیگر محور فعالیت‌های همگانی ورزش تهران، در بخش خدمات ورزش شهروندی بود که هر سال، 14میلیون نفر سانس به‌صورت تفریحی و آموزشی در 140مجموعه ورزشی از آن استفاده کردند. در بخش تفریحات ورزشی نیز فعالیت‌های متنوعی در بوستان ولایت، بوستان سرخه‌حصار، سایت ورزشی برج میلاد، بوستان آزادگان و... با برگزاری جشنواره‌های ورزشی، جشنواره‌های اوقات فراغت، جشنواره بادبادک‌ها، جشنواره دوچرخه‌سواری و جشنواره پیاده‌روی با شرکت سالانه بالغ بر 2میلیون نفر انجام شد. برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای نیز شامل راه‌اندازی مرکز بزرگ بازی‌های رایانه‌ای و ثبت نام بیش از 180هزار نفر در کانون بازی‌های رایانه‌ای در قالب جشنواره شکوفا بود.

 

جدول

 

 

کد خبر 255511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز