مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه شهری: هزار نقطه شهر تهران به‌منظور توسعه نقاط مبدا و مقصد و محورهای دوچرخه سواری شناسایی شده است.

توسعه تعداد مسیرهای دوچرخه سواری پایتخت در اولویت سال 93و برنامه 5ساله شهرداری است. این نقاط قرار است در مناطق 22گانه شهر توسعه یابد. به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، با توجه به اینکه شهر تهران با محدودیت‌هایی به لحاظ ترافیکی مواجه است، امکان توسعه خطوط دوچرخه به‌عنوان خطوط ایزوله شده وجود ندارد.

این تصمیم البته برای جایگزینی مدل حمل‌ونقلی دوچرخه به جای استفاده از تاکسی و اتوبوس نیست اما در معابر شهری تلاش می‌شود با نشانه گذاری‌ها مسیر دوچرخه سواری برای شهروندان مشخص شود زیرا دوچرخه باید به‌عنوان وسیله‌ای در فاصله بین مبدا و مقصد و حدفاصل ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

بدین‌ترتیب دوچرخه به‌عنوان مدل حمل‌ونقل بین ایستگاهی و نقاط توزیع سفر مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ به‌طوری که با مطالعات صورت گرفته تمامی مناطق به مقوله گسترش مسیرهای دوچرخه سواری ورود پیدا کرده‌اند. اکنون خطوط دوچرخه سواری تهران به مرز 10هزار دوچرخه مجهز شده و تلاش می‌شود هزار نقطه شناسایی شده ویژه استفاده از دوچرخه به‌عنوان مبدا و مقصد در سال‌جاری به ایستگاه‌های دوچرخه مجهز شوند. معاون شهردار تهران تصریح کرد که به‌منظور وارد کردن و یا تولید دوچرخه به‌دنبال اسپانسر و سرمایه‌گذار هستیم و چنانچه شرکتی آمادگی تولید دوچرخه را دارد از همکاری با تولید‌کنندگان استقبال می‌کنیم.

همچنین تدابیر و تمهیدات لازم برای تردد آرام و ایمن عابران پیاده به‌عنوان دیگر اولویت مدیریت شهری مورد تأکید قرار داد و معابر شهری به‌ویژه پیاده راه‌ها را باید برای شهروندان به مکان‌هایی ایمن و نشاط بخش تبدیل کرد. بنابر این باید با اتخاذ راهکارهای اصولی و اجرای روش‌های علمی به نوعی عمل کنیم که حریم پیاده‌روها صرفاً به تردد انحصاری عابران پیاده اختصاص پیدا کند. به همین دلیل مطالعات جامعی در زمینه ارتقای کیفی و کمّی خط کشی‌ها انجام شده تا بتوان سطح ایمنی عابران پیاده را تا حد ممکن افزایش داد. در این رابطه خطوط عابر پیاده در محل‌هایی که عابران بیشتری تردد می‌کنند، از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و کاربرد بیشتری دارند.

از سویی ایجاد فضای پیاده راهی که علاوه بر تأمین فضای امن، باعث نشاط عابران پیاده شود ازجمله ابعاد مؤثر بر افزایش کیفیت مسیرهای پیاده روی است و در تهران همچون کلانشهرهای پیشرفته جهان ایجاد فضای پیاده‌روی مطمئن و جذاب ازجمله سیاست‌های مدیریت شهری است.

کد خبر 256353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز