بردیا بادپر: این‌روزها زرد و آبی، رنگ‌های امیدوارکننده‌ای هستند؛ رنگ‌هایی که خبر از بازگشت به زندگی عادی می‌دهند، اما چه فایده که این رنگ‌ها شکننده هم هستند! هرآن ممکن است رنگ زرد شهری، نارنجی یا قرمز شود. یادمان باشد در همین روزهایی که به رنگ‌ها دل بسته‌ایم، یکی از پیش‌کسوتان فوتبال به شدیدترین شکل، درگیر کرونا شد.

زرد شکننده و مدرسه‌رفتن به اختیار!

زرد و آبی رنگ‌های آغاز مدرسه هم هستند؛ البته به اختیار! اختیاری‌بودن که بد نیست، اصلاً ما دانش‌آموزان دوست داریم همه‌چیز اختیاری باشد؛ از همه مهم‌تر، درس و مدرسه!

از نگاه ما اختیاری یعنی، کادر آموزشی در مدرسه حضور دارند و منتظرند که اگر دلمان خواست به مدرسه برویم؛ اما ظاهراً ماجرا طور دیگری است!

براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، بازگشایی مدارس یعنی فعلاً حضور دانش‌آموزان پایه‌ی اول و دوم دبستان و هم‌چنین دانش‌آموزان هنرستانی در برخی از درس‌ها در مدرسه اجباری خواهد بود، البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی؛ اگرچه به گفته‌ی «محسن فرهادی»، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این احتمال وجود دارد که دانش‌آموزان به‌دلیل بازیگوشی، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند. همان‌طور که در ماه مهر شاهد اخباری مانند تعویض ماسک دانش‌آموزان با یک‌دیگر بودیم.

او با اشاره به ابلاغ آخرین دستورالعمل‌های بازگشایی مدارس می‌گوید: «تهویه‌ی کلاس‌ها باید تأمین شود و استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی الزامی است.  فاصله‌گذاری هم حداقل دو متر خواهد بود. هم‌چنین کلاس‌ها حداکثر با ۱۰ دانش‌آموز برگزار می‌شود و ما به چهار مترمربع فضا، برای هردانش‌آموز نیاز داریم.

این هفته در تماس‌ها و پی‌گیری‌های خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه با برخی دانش‌آموزان ابتدایی در تهران و برخی دانش‌آموزان هنرستان و دبیرستان در شهرهایی که وضعیت آبی دارند، مشخص شد که بسیاری از مدرسه‌ها هنوز بازگشایی نشده‌ یا با استقبال کمی از سوی والدین و دانش‌آموزان روبه‌رو شده‌اند. بعضی از دانش‌آموزان هنرستانی هم اعلام کرده‌اند که پیش از این، برای آموزش درس‌های عملی بارها به مدرسه رفته‌اند.

 در تلهی اردیبهشت

ماجرا از زرد و آبی‌شدن بسیاری از شهرهای کشور آغاز شد. در نهایت در روزهای پایانی دی‌، دستورالعمل بازگشایی مدرسه‌ها ابلاغ شد و «محسن حاجی‌میرزایی»، وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که که اگر به‌دنبال مدرسه‌محوری هستیم، زمانش اکنون است، اعلام کرد: «مطالعات نشان می‌دهد تأثیر تعیین‌کننده‌ای بین بازگشایی و شیوع بیماری وجود ندارد، اما مطالعات این را نیز می‌گوید که دور بودن دانش‌آموز از مدرسه با تبعات متعددی روبه‌رو است. مدرسه فقط کارکرد آموزشی ندارد، بلکه کارکرد تربیتی، پرورشی، اجتماعی و روانی هم دارد.»

به گفته‌ی او هرزمان متخصصان به این نتیجه برسند که در مناطقی، بازگشایی مدارس با تبعات روبه‌رو است، ما تبعیت می‌کنیم، اما اکنون ستاد ملی کرونا، تصمیم گرفته که آموزش‌ها حضوری باشد، البته با الزاماتی.

و در همین زمان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مخالفت رسمی خود را با بازگشایی مدرسه‌ها اعلام کرد و گفت: «در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی‌انگاری به تله‌ی ماه‌های اردیبهشت و خرداد بیفتیم. نگران بازگشت خیز بیماری هستیم، چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این می‌تواند اعلان یا هشداری برای خیزی جدید در ماه‌های بهمن و اسفند باشد.»

حالا در برخی استان‌ها مثل استان فارس و البرز، مدرسه‌ها باز شده‌اند و البته حضور در مدرسه‌ها اختیاری است و آموزش مجازی هم‌چنان ادامه دارد.

کد خبر 581413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha