بردیا بادپر: ۱. فکر می‌کنید اگر جاذبه نبود و ما در حالت بی‌وزنی، معلق بودیم و پرواز می‌کردیم، باز هم به خاک نیاز داشتیم؟

خاك را زخمی نكنیم!

شاید نیاز داشتیم! چون بیش‌ از ۹۰‌درصد غذای انسان از دل خاک به‌دست می‌آید. فقط غذا نیست؛ خاک، بستر آب هم هست و مثل یک مخزن، آب را حفظ می‌کند.

فقط آب و غذا نیست؛ خاک مادر همه‌ی گُل‌ها، درخت‌ها، جنگل‌ها و باغچه‌هاست؛ ما همه در خاک ریشه داریم. برای همین ۱۴ آذر (۵ دسامبر) از سوی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) به عنوان روز جهانی خاک، نام‌گذاری شده است.

۲. درباره‌ی پسماندهای شیشه‌ای تحقیق می‌کردم؛ کارشناس محیط‌زیست لابه‌لای صحبت‌هایش گفت: «خیلی وقت‌ها دیدم که نوجوانان بطری‌های شیشه‌ای را به درخت‌ها می‌کوبند، می‌شکنند و در باغچه رها می‌کنند و می‌روند؛ در حالی که این خرده‌شیشه‌ها خاک را زخمی می‌کند و به آن آسیب می‌رساند.

۳. اما در کنار پسماندهای شیشه‌ای، جاری‌شدن شوینده‌ها، ریختن مواد رنگی روی خاک و انواع ‌پسماندها موجب تخریب خاک می‌شوند.

از سوی دیگر، طبیعت هم کار خودش را می‌کند؛ باد، باران، شیب زمین، کمبود پوشش گیاهی و... باعث فرسایش خاک می‌شوند. خبرها می‌گویند میزان فرسایش خاک در ایران بالاست و سالانه حدود ۱۷تُن خاک فرسایش پیدا می‌کند.

۴. خاکی که با انواع ‌پسماندها آلوده می‌شود، اصلاً به چشم نمی‌آید که می‌تواند مثل آب مهم باشد و بحران ایجاد کند، چون تولید آن بسیار کند است و تحت‌تأثیر عوامل و شرایط خاصی به وجود می‌آید.

در سایت وزارت جهاد کشاورزی آمده که کنش و واکنش‌های طبیعی برای تشکیل خاک بسیار به کندی صورت می‌گیرد و به‌طور متوسط ۷۰۰ سال زمان لازم است تا طی مراحل مختلف یک سانتی‌متر خاک زراعی و یا خاکی که توانایی پرورش گیاهان را داشته باشد به‌وجود آید و گاهی به‌وجودآمدن یک سانتی‌متر خاک تا چهارهزار سال طول می‌کشد.

۵. خاک هم مثل بقیه‌ی طبیعت نیازمند توجه است. اصلاً می‌دانستید خاک هم مرده و زنده دارد! سنگ‌های هوازده، موادمعدنی حاصل از پوسیدگی گیاهان و جانوران بخش مرده‌ی خاک هستند و خاک زنده، خاکی است که دارای جانداران کوچک، حشرات و کرم‌هاست و در آن گیاهان، قارچ‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها به‌راحتی زندگی می‌کنند.

کد خبر 466961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha