بردیا بادپر: «پیرنگ» نام یک باشگاه نوجوانانه است که به رهبری خود نوجوانان شکل گرفته و فعالیت می‌کند؛ البته این فعالیت‌ها به دلیل شرایط کرونایی، فعلاً به صورت مجازی است.

كشف استعدادهاى نوجوانى

این باشگاه که از سوی سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران راه اندازی شده، فعالیت خود را از چندی پیش در فرهنگ‌سرای امید آغاز کرده است. حالا با انتشار فراخوان، از نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ سال دعوت کرده تا به این باشگاه بپیوندند.
زینب‌السادات گرامی، معاون آفرینش و اجرای فرهنگ‌سرای امید به دوچرخه می‌گوید: «ثبت‌نام این باشگاه در همه‌ی فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ مناطق به صورت حضوری و آنلاین انجام می‌شود و بنابراین در صورت فعال شدن بخش حضوری، نوجوانان می‌توانند به فضاهای نزدیک منزل خودشان مراجعه کنند.»
گرامی در خصوص فعالیت‌های باشگاه می‌گوید: «رویکردهای باشگاه پیرنگ، کلان است و در بخش‌های متفاوتی فعالیت می‌کند که بخش سایبری، یکی از آن‌هاست؛ اما با توجه به شیوع ویروس کرونا، بحث سایبری را در اولویت قرار دادیم؛ چون بخش‌های حضوری مثل بخش اردویی را نمی‌توانیم  فعلاً  فعال کنیم.»
او می‌گوید: «در بخش سایبری،  سایت باشگاه نوجوانی پیرنگ از نوجوانان ثبت نام می‌کند، نوجوانان هنگام ثبت نام، سؤال‌هایی را جواب می‌دهند و علایق و مهارت‌هایشان را مشخص می‌کنند؛ مثلاً  اگر در حوزه‌ی فن بیان علاقه‌مندی دارند، جلوی این بخش را علامت می‌زنند. البته فضایی را هم باز کرده‌ایم که شاید بچه‌ها علاقه‌مندی‌هایی داشته باشند که در فهرست ما نیست و آن‌جا بچه‌ها علایق و مهارتشان را وارد می‌کنند و بعد بر اساس علایقشان دسته‌بندی می‌شوند.»
گرامی ادامه می‌دهد: «رویکرد باشگاه این است که نوجوانان بتوانند در فضایی خودشان را پیدا کنند، مهارت‌هایشان را روی دایره بریزند، به خودباوری برسند و خودشان را بشناسند. ضمن این‌که نوجوانان خودشان بخش مورد علاقه‌ی خودشان را رهبری می‌کنند و ما فقط کمک می‌کنیم و نقش حمایتی داریم.»
ایجاد فرصت برای گفت‌وگوی سالم بین نوجوانان، بیان دغدغه‌های مشترک و پیدا کردن راه حل برای آن‌ها، برطرف کردن چالش‌های بین نوجوان و خانواده، ارائه‌ی راه حل برای دوران حساس بلوغ و ... از جمله محورهای مهمی است که منجر به تأسیس باشگاه نوجوانی پیرنگ شده است.
بنا به این گزارش پس از گذشت دو هفته از انتشار اولین فراخوان عضویت در این باشگاه، جمع زیادی از نوجوانان اعلام آمادگی کرده‌اند. به‌همین منظور فرهنگ‌سرای امید از آنان درخواست کرده تا برای آشنایی بیش‌تر، کلیپی یک دقیقه‌ای از خودشان ضبط کنند و در آن از علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌هایشان سخن بگویند.
پیرنگ به معنای چارچوب و ساختار هرچیزی است و به‌خصوص در فعالیت‌های فرهنگی‌هنری کاربرد دارد. مثلاً چارچوب فیلم‌نامه را پیرنگ می‌گویند و چون در نوجوانی، مهارت‌ها و اهداف مشخص می‌شوند و چارچوب‌های هر شخص شکل می‌گیرد، این عنوان برای باشگاه انتخاب شده است نوجوانانی که علاقه‌مند پیوستن به باشگاه پیرنگ هستند، می‌توانند به سایت‪ peyrang.farhangsara.ir ‬ مراجعه کنند‪.

کد خبر 599035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha