بردیا بادپر: تولد هراسباب‌بازی برای خودش داستانی دارد و به این سادگی‌ها نیست؛ کلی ایده، طرح، صنعت و سرمایه لازم است تا یک اسباب‌بازی جدید متولد شود.

كودكان و نوجوانان و  ايده‌ى ساخت اسباب بازى

این‌روزها منتخبان مرحله‌ی اول چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در حال برگزاری کارگاه‌های تخصصی در فضای مجازی هستند تا بتوانند طرح‌ها و ایده‌هایشان را به شکل کامل‌تری ارائه دهند و به مراحل بعدی برسند، شاید طرحشان تبدیل به یک اسباب‌بازی جذاب شود.
«آیدین مهدی‌زاده»، دبیر چهارمین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی، در گفت‌و گو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: « از رویداد سوم به بعد که شرط سنی را برداشتیم بخش بزرگی از شرکت‌کنندگان ما از گروه سنی کودک و نوجوان هستند. در دوره‌ی گذشته یک نفر از همین گروه سنی به مرحله‌ی پایانی رسید و سرمایه‌گذار هم پیدا کرد و امسال هم دو دانش‌آموز از تهران و شیراز داریم که ایده‌های خوبی دارند و به مرحله‌ی دوم رسیده‌اند.»
او درباره‌ی مراحل گوناگون رویداد ملی ایده‌آزاد می‌گوید: «البته در حال حاضر مرحله‌ی غربالگری تمام شده و دوره‌های آموزشی شش هفته‌ای در جریان است؛ اما روال کار این است که در مرحله‌ی اول علاقه‌مندان، ایده‌هایشان را برای ما می‌فرستند و در این مرحله‌، همین‌که طرح باشد کافی است، اما در مراحل بعدی کیفیت کار باید بالا برود. بعد هم طرح‌هایی انتخاب می‌شوند؛ مثلاً امسال از ۲۵۰ شرکت‌کننده، ۱۵۴ نفر در مرحله‌ی اول انتخاب شدند و انتظارمان این است که از این تعداد ۵۰ اثر به مرحله‌ی بعد راه پیدا کنند. در مرحله‌ی دوم منتخبان، دوره‌ی آموزشی تخصصی را می‌گذرانند. بعد طرحشان را ارتقا می‌دهند، ماکت می‌سازند یا به صورت اسلاید و ویدیو کارشان را ارائه می‌دهند و در جلسه‌ی ارائه‌ی ایده‌ها هم از تولیدکننده‌ها دعوت می‌شود تا بتوانند بعضی از طرح‌ها را برای سرمایه‌گذاری و تولید انتخاب کنند.»
«مبانی طراحی اسباب‌بازی»، «از ایده تا بازار»، «مصادیق و مغایرت‌های فرهنگی»، «استانداردهای صنعت اسباب‌بازی»، «علوم شناختی و بازی‌های شناختی»، «حقوق مالکیت فکری در صنعت اسباب‌بازی» از عناوین این کارگاه‌های آموزشی تخصصی هستند.
مهدی‌زاده می‌گوید: «فرآیند رویداد آزاد یک فرآیند فرهنگی است و برای ما ارائه‌ی ایده‌ها مهم است تا تولیدکننده و مصرف‌کننده را به این باور برسانیم که ایرانی‌ها ایده‌ها و طرح‌های خوبی برای اسباب‌بازی دارند که می‌تواند به مرحله‌ی تولید برسد و می‌خواهیم هم‌چنین کودکان و نوجوانان هم باور کنند که می‌توانند ایده‌ بدهند، چون کودکان و نوجوانان در بخش اسباب‌بازی، ایده‌پردازان بسیار خوبی هستند.»‌

کد خبر 603469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha