معاون درمان ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران گفت: بازگشایی مدارس، عادی‌انگاری مردم، افزایش سفرها و... همگی عواملی برای افزایش نگرانی ما در خصوص بروز پیک چهارم بیماری است.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر نادر توکلی معاون درمان ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران با اشاره به این‌که آمار بیمارستانی مربوط به کرونا فعلا روند ثابتی دارد، گفت: از آنجایی که طول می‌کشد تا نمود برخی تغییرات و عادی‌انگاری‌ها مشخص شود، ممکن است هفته‌های آینده تغییراتی را شاهد باشیم. آنچه از شواهد مشخص است چندین موضوع در شرف وقوع است که می‌تواند تغییراتی در آمار کرونا را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: یکی از این تغییرات شروع به کار مدارس است، همان‌طور که می‌دانید در موج دوم و سوم بیماری، میزان ابتلای افراد جوان‌تر و زیر ۲۰ سال به کرونا افزایش یافته بود و این خود یک عامل خطر است و هشدار می‌دهد که باید در مدارس پروتکل‌ها بسیار سخت‌تر اعمال شود. 

تصمیم بازگشایی مدارس با حوزه وزارتی و... است و ما در ستاد تهران صحبت‌هایی برای نوع بازگشایی مدارس در جهت کاهش خطر داشته‌ایم اما در نهایت ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم خواهد گرفت. از طرف دیگر مراکز تهیه مواد غذایی و بازار میوه و تره‌بار هم به دلیل ازدحام موجود عاملی برای انتقال بیماری است.

توکلی ادامه داد: اخباری که در کاهش و فروکش بار بیماری در کشور منتشر می‌شود نیز عامل سومی است که سبب می‌شود ذهنیت مردم را به سمتی سوق دهد که چون شرایط آرام شده مهمانی و دورهمی برگزار کنند که این موضوع ذهنی در عملکرد شهروندان تاثیرگذار خواهد بود. 

با توجه به موارد ذکر شده و این‌که هنوز در فصول سرد سال قرار داریم اگر مردم همکاری لازم را نداشته باشند طی دو تا سه هفته آینده مشکلاتی را تجربه خواهیم کرد. هنوز این موضوع در بیمارستان‌ نمود آنچنانی پیدا نکرده است اما این گمانه‌زنی‌ها ما را وادار به افزایش مراقبت‌ها می‌کند.

وی با اشاره به صحبت‌هایی که در مورد آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور می‌شود، گفت: این صحبت‌ها نباید باعث شود که فکر کنیم واکسن در آن واحد به دست همه می‌رسد و به یکباره از رعایت نکات بهداشتی غافل شویم و همچنان باید پروتکل‌ها رعایت شود.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با انتقاد از افزایش سفرها به جنوب کشور در تعطیلی روزهای ابتدایی گذشته، افزود: دیدیم که میزان ورودی به جزایر جنوبی کشور تا چه اندازه افزایش یافت، مردم نباید فکر کنند الان زمان مسافرت و دورهمی است، در مجموع برداشت‌های ما از موارد ذکر شده به ما هشدار می‌دهد که مراقب بروز موج چهارم بیماری باشیم.

توکلی درخصوص میزان نگرانی از کرونای جهش‌یافته در کشور انگلستان و شیوع بیشتر آن در کشور توضیح داد: به شکل مستند ثابت نشده است که مرگ و میر کرونای انگلیسی بیشتر از سوش‌های قبلی است، اما موضوع قابل توجه میزان سرایت‌پذیری بالای آن است که ایجاد نگرانی می‌کند، همچنین سن ابتلا به بیماری در نوع جهش‌یافته بیماری کمتر است.

وی درباره شیوه‌های موجود برای کاهش نگرانی والدین برای فرستادن فرزندانشان به مدارس در شرایط کرونایی گفت: نمی‌توان گفت کاهش نگرانی برابر با نفرستادن بچه‌ها به مدارس است، اما باید شرایط خاص و رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیرند و اگر می‌بینند مدرسه‌ فرزندشان به درستی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند باید موضوع را به نهاد مربوطه و وزارت بهداشت اطلاع دهند.
 

کد خبر 580650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha