ایمن‌سازی، رفع خطر یا از سرگیری ساخت بنا در چند گود پرخطر منطقه ۳ سال‌هاست که به درخواست اصلی ساکنان نزدیک گود، اهالی و شورایاران این محله‌ها تبدیل شده است؛ گودهایی که در حاشیه‌پیاده‌روهای شلوغ یا در مجاورت ساختمان‌های مسکونی و تجاری پررفت و آمد قرار گرفته و سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند.

گودهاي پرخطر

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  در برخی از این گودها هیچ نشانی از اجرای پروژه ساختمانی دیده نمی‌شود و در برخی دیگر هم ابتدایی‌ترین اصول ایمن‌سازی و ساخت سازه نگهبان رعایت نشده است. از آنجایی که گودهای رها شده و پرخطر تهدیدی جدی برای ساختمان‌های اطراف و عابران پیاده محسوب می‌شود شهرداری منطقه پیگیر الزام مالکان این گودها به ایمن‌سازی و رفع خطر است. سری به چند گود پرخطر منطقه ۳ زده و در گفت‌وگو با شورایاران، کارشناسان عمران و مسئولان شهرداری به سرنوشت این گودهای پرخطر پرداخته‌ایم.  

  •  گود پردردسر تقاطع میرداماد و ولی‌عصر(عج)
‌آرش ثمری‌نیک/رابط و عضو هیأت‌ رئیسه شورایاری منطقه ۳

۱۰ سال است که حصار کارگاهی و دیواره فلزی اطراف یک گود رها شده به منظره ثابت تقاطع خیابان ولی‌عصر(عج) و بلوار میرداماد تبدیل شده است. گودی به عمق بیش از ۲۰‌متر که یک دهه در این تقاطع پر تردد جا خوش کرده و انگار دیگر خیال تبدیل شدن به یک ساختمان بلندبالا را در سر ندارد.

«آرش ثمری‌نیک» رابط و عضو هیأت‌رئیسه شورایاری منطقه ۳ از جزئیات این گود رها شده می‌گوید: «حدود یک دهه پیش بود که خاکبرداری برای ساخت یک مجتمع تجاری در این ملک آغاز شد. حالا ۱۰ سال از آغاز خاکبرداری می‌گذرد و همچنان این پروژه به شکل یک گود عمیق و پرخطر در یکی از پررفت‌ و آمدترین نقاط منطقه ۳ به حال خود رها شده است.» گود پرخطر تقاطع خیابان‌های میرداماد و ولی‌عصر(عج) که حالا دیگر به نام مالکش به گود علوی معروف شده است از شرق به پیاده‌رو پر تردد خیابان ولی‌عصر(عج)، از شمال به گذر پررفت و آمد میرداماد، از جنوب به یک ساختمان در حال ساخت و از ضلع غرب به مجتمع تجاری پایتخت محدود می‌شود.

اما موقعیت این گود ۱۰ ساله که هیچ نشانی از اجرای پروژه ساختمانی در آن دیده نمی‌شود این روزها بیش از گذشته باعث نگرانی اهالی محله کاووسیه شده است. ثمری نیک ادامه می‌دهد: «در چند قدمی ضلع شمال گود و در ابتدای بلوار میرداماد، یکی از پرمسافرترین ایستگاه‌های تاکسی منطقه قرار دارد. اگر از تردد بی‌وقفه وسایل نقلیه در این تقاطع شلوغ خیابان‌های ولی‌عصر(عج) و میرداماد چشمپوشی کنیم، بیشترین تهدید این گود پرخطر متوجه مجتمع تجاری پایتخت در ضلع غربی گود است؛ مجتمعی که در طول یک روز گاهی تا حدود هزار نفر مراجعه‌کننده دارد. اهالی محله کاووسیه نگران نشست زمین، ریزش این گود پرخطر هستند.» 

  •  هشدار برای مالک گود بلوار میرداماد
‌علی جم‌زاد/کارشناس عمران 

گود همجوار مجتمع پایتخت از سوی شهرداری منطقه ۳ به‌عنوان یکی از گودهای پرخطر این منطقه معرفی شده و قرار است به‌زودی کارهایی برای رفع خطر و ایمن‌سازی آن انجام شود. بنرهای زردرنگی که شهرداری به تازگی روی حصار کارگاهی اطراف گود نصب کرده است اهالی محله کاووسیه را به پایان کابوس ریزش این گود امیدوار می‌کند. بنرهای نصب شده از صدور اخطار دوم شهرداری به مالک گود و الزام به رفع خطر و ایمن‌سازی آن حکایت دارند. با توجه به موقعیت ویژه این گود و اخطار شهرداری به مالک، وضعیت ایمنی گود علوی را از یک کارشناس مطلع جویا می‌شویم.

«علی جم‌زاد» کارشناس عمران و دبیر کارگروه عمران و حمل‌ونقل شورایاری محله کاووسیه از رعایت نشدن اصول ایمنی در سازه نگهبان این گود عمیق و خطرات جدی آن می‌گوید: «سازه نگهبان یک سازه موقت است که در یک بازه زمانی کوتاه تا زمان شروع ساخت‌وساز بنا، گود را ایمن‌سازی و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. به‌طور کلی برای مهار کردن و ایمن‌سازی گودها ۴ روش اصلی وجود دارد. روش‌های نیلینگ یا میخ‌کوبی، انکراژ یا مهار کششی، مهار فشاری و ساخت سازه از بالا به پایین. اما در سازه نگهبان گود علوی مشکلات و نواقص بسیار زیادی دیده می‌شود که این گود را به یک گود پرخطر تبدیل کرده است. در این گود از روش ساخت سازه استفاده شده و روی سازه را هم به شکل کاملاً غیراصولی بتن کرده‌اند.

اکنون سازه نگهبان این گود با توجه به روش اجرا و پایان عمر مفید سازه، توانایی تحمل فشارهای جانبی را ندارد. از طرفی در ایمن‌سازی گود از اجرای روش‌های میخ‌کوبی یا مهارکششی هم خبری نیست. اگرچه شهرداری پس از تشکیل کمیسیون رفع خطر و گرفتن دستور قضایی برای مالک، اخطار رفع‌خطر یا ایمن‌سازی صادر کرده است اما با توجه به وضعیت خطرناک این گود امیدواریم زودتر برای ایمنی‌سازی آن وارد عمل شود.» 

  •  همسایه پرخطر ساختمان سفارت
داود میرصراف/دبیرشورایاری محله آرارت

در ناحیه ۶ منطقه ۳ و در محدوده محله کاووسیه، یک گود پرخطر دیگر وجود دارد. گود عمیق تقاطع بلوار نلسون ماندلا و خیابان ستاری هم حدود یک دهه است که به حال خود رها شده و نگرانی‌های بسیاری برای عابران پیاده و همسایه‌ها ایجاد کرده است. جم‌زاد از جزئیات این گود پرخطر می‌گوید: «خاکبرداری این ملک هم حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد و قرار بود ساختمان یک مؤسسه خیریه در آن بنا شود. اما به دلیل بروز مشکلات قضایی برای مالک یا مالکان، پروژه ساخت این بنا هرگز آغاز نشد و حالا ۱۰ سالی است که این گود ۳۷ متری در تقاطع خیابان‌های نلسون ماندلا و ستاری به حال خود رها شده است.»

این گود پرخطر از شرق به خیابان پرترافیک نلسون ماندلا، از جنوب به خیابان ستاری، از شمال به یک ساختمان در حال ساخت و از غرب به یک ساختمان مسکونی قدیمی محدود می‌شود. اگرچه حصار کارگاهی اطراف گود میان عابران، رهگذران و گودال ۳۷ متری آن سوی حصار فاصله انداخته، اما موقعیت مکانی این گود است که اهالی و شورایاران محله را بیش از پیش نگران می‌کند. جم‌زاد ادامه می‌دهد: «خیابان نلسون ماندلا تقریباً در تمام ساعات شبانه‌روز شلوغ و پر تردد است. به دلیل موقعیت اداری و مسکونی محله، عابران بسیاری هم در طول روز از پیاده‌رو حاشیه گود عبور می‌کنند. از طرفی تأسیسات شهری مثل تأسیسات آب، گاز و برق هم از این تقاطع اصلی می‌گذرد و با توجه به مساحت و عمق گود، نشست زمین یا رانش آن، ساختمان سفارت لهستان و بخش‌های از خیابان پر تردد نلسون ماندلا را هم تهدید می‌کند.»

بررسی‌های کارشناسی شورایاران و مهندسان عمران هم از خطرات جدی و نواقص ایمن‌سازی این گود عمیق خبر می‌دهد. جم‌زاد در این‌باره می‌گوید: «سازه‌های نگهبان عمر مفید دارند و پس از آن دیگر کارآیی خود را از دست می‌دهند. اگرچه برای ایمن‌سازی این گود از روش نیلینگ یا میخ‌کوبی استفاده شده بود ولی همان ایمن‌سازی اولیه هم به چند سال پیش برمی‌گردد. در واقع مواردی مثل بارندگی، جریان آب‌های سطحی، ترکیدگی لوله‌ آب در اطراف گودها و... با گذر زمان باعث تغییر شکل خاک، از بین رفتن کارآیی سازه‌ نگهبان گود و در نتیجه ناپایداری آن می‌شود. بنابراین گود تقاطع خیابان‌های نلسون ماندلا و ستاری یکی از گودهای پرخطر منطقه محسوب می‌شود.»

  •  گود بدسابقه بن‌بست مهتاب

ردپای گودهای پرخطر منطقه ۳ در محله آرارات هم دیده می‌شود. ساکنان محله آرارات نشست زمین و ریزش گود نبش کوچه مهتاب سوم را از یاد نبرده‌اند؛ گود بدسابقه‌ای که یکبار دل همسایه‌ها را خالی کرد و هنوز هم به تنهایی نگرانی شماره یک ساکنان این محدوده است. «داود میرصراف» دبیرشورایاری محله آرارت می‌گوید: «بیشتر زمین‌های محله آرارات در قواره‌های بزرگ است و همین علت مالکان و سازندگان را به ساخت مال‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی بزرگ ترغیب می‌کند. ضوابط شهرداری برای تأمین پارکینگ مجتمع‌ هم زمینه‌ساز گودبرداری‌های عمیق می‌شود و این میان برخی از این گودهای عمیق هم به دلایلی مثل ناتوانی مالی مالک در ادامه پروژه ساخت، مسائل حقوقی و... به حال خود رها می‌شوند.

یکی از همین گودهای دردسرساز محله، گود تقاطع خیابان آرارات و کوچه مهتاب سوم است؛ گودی به عمق بیش از ۱۰‌متر که از ۲۰ سال پیش تاکنون به حال خود رها شده است. ۵ سال پیش بود که بخشی از این گود پرخطر با صدایی بسیار مهیب فروریخت و آلاچیق‌هایی که انتهای کوچه برای استفاده اهالی نصب شده بود را بعلید.

اگرچه آن حادثه خسارت جانی به همراه نداشت اما هنوز اهالی کوچه مهتاب، وحشت آن حادثه را از یاد نبرده‌اند.» گود نبش کوچه مهتاب اکنون هم در فهرست گودهای پرخطر منطقه ۳ قرار دارد و اهالی این محله خواستار رسیدگی سریع‌تر به وضعیت این گود و ایمنی‌سازی آن هستند. میرصراف ادامه می‌دهد: «محله آرارات به دلیل وجود باغ‌های قدیمی، قنات‌های زیادی دارد که از زمین‌های بالادست سرازیر می‌شوند؛ قنات‌هایی که البته مسیر بسیاری از آنها در روند ساخت‌وسازها تغییر کرده است. از آنجایی که در خیابان آرارات و در بالادست کوچه مهتاب چند پروژه ساختمانی نوساز و درحال ساخت وجود دارد، اهالی نگران تغییر مسیر آب قنات‌های بالادست به سوی این گود و افزایش احتمال ریزش دوباره آن هستند.»

  • مسئول نهادهای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۳/در صورت بی‌توجهی مالک، گود را پر می‌کنیم

شهرداری منطقه ۳ برای الزام مالکان گودهای پرخطر این منطقه به رفع‌خطر و ایمن‌سازی گود وارد عمل شده و با صدور اخطار به مالکان، زمینه ایمن‌سازی این گودها را فراهم کرده است.

«محمد رهبر» مسئول نهادهای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۳ در این‌باره می‌گوید: «۷ گود رها شده در منطقه ۳ وجود دارد که برای همه این گودها حکم دادستانی گرفته شده و با نصب بنر اخطار رفع خطر به مالک یا مالکان این گودها ابلاغ شده است تا برای آغاز مجدد پروژه ساختمانی یا رفع خطر وارد عمل شوند. در غیراین صورت، شهرداری موظف است براساس حکم دادستانی برای رفع خطر گود وارد عمل شود. این احکام، ابلاغ و برای رفع خطر، ایمن‌سازی یا آغاز مجدد پروژه به مالکان مهلت معین داده شده است.»

رهبر از وضعیت گود همجوار مجتمع پایتخت و صدور اخطار دوم به مالک گود برای رفع خطر می‌گوید: «براساس بررسی‌های کارشناسان، عمر مفید سازه نگهبان گود همجوار مجتمع پایتخت به پایان رسیده و این گود به‌عنوان یکی از گودهای پرخطر معرفی شده است. حکم دادستانی اکنون به مالک، ابلاغ و بنرهای اخطار دوم هم نصب شده است. از مالک خواسته شده برای آغاز مجدد پروژه ساختمانی یا رفع خطر وارد عمل شود. در غیراین صورت، پس از پایان مهلت ۲ هفته‌ای تعیین شده و بی‌توجهی مالک نسبت به اخطارها، شهرداری عملیات پر کردن این گود پرخطر را شروع خواهد کرد.»

  • خبر خوب برای ساکنان بن‌بست مهتاب

اگرچه شهرداری منطقه ۳ گودهای پرخطر منطقه را شناسایی و به مالکان آنها برای رفع خطر و ایمن‌سازی گود ابلاغ کرده است اما وضعیت رسیدگی به گود پرخطر مقابل سفارت لهستان پیچیده‌تر از دیگر گودهای پرخطر منطقه است. محمد رهبر از شرایط ویژه این گود می‌گوید: «ملک مورد نظر به مؤسسه فرشتگان تعلق داشت. اما به دلیل بروز مشکلات قضایی برای مالکان، دادگاه اموال این مؤسسه را توقیف و سرپرستی آن را به یکی از بانک‌ها واگذار کرده است. از طرفی عملیات ساخت بنا در این گود پس از ساخت ۳ طبقه سقف در عمق گود متوقف شده است. رفع خطر این گود با توجه به عمق زیاد آن حدود ۶ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

همچنین پر کردن این گود به دلیل ۳ طبقه سقفی که در گود زده شده است زمینه‌ساز نشست سقف و بروز خطر برای املاک و معابر مجاور خواهد شد. برای حل این مشکل با همکاری اداره حقوقی شهرداری از دادسرای مربوط خواسته‌ایم با توجه به اینکه سرپرستی اموال این مؤسسه به یک بانک واگذار شده‌ است، مالک یا بانک مورد نظر را مکلف به ایمن‌سازی گود تا سطح معبر کند.» او از اقدامات شهرداری برای رفع خطر این گود می‌گوید: «کارشناسان شهرداری وضعیت گود را به‌صورت مستمر رصد می‌کنند تا از بروز حادثه جلوگیری شود. در روند عملیات گودبرداری به نهرهای اطراف گود آسیب وارد شده بود که با اقدامات شهرداری، مشکلات برطرف شده است.»
خبر خوش برای اهالی محله آرارات آغاز عملیات ایمن‌سازی و رفع خطر گود نبش کوچه مهتاب سوم است. محمد رهبر می‌گوید: «پس از صدور اخطار و ابلاغ به مالکان گودهای پرخطر، مالک گود پرخطر کوچه مهتاب سوم به تازگی اقدامات لازم برای ایمن‌سازی، رفع خطر و تقویت دیوار جانبی گود را شروع کرده است.» 

۷ گود رها شده در منطقه ۳ وجود دارد.

۱۴ گود منطقه رفع خطر و ایمن‌سازی شده است.  

۱۷ گود در مرحله اجرای پروژه ساختمانی قرار دارد.  

کد خبر 580294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha